کد خبر : 40711

بازار پتروشیمی در محاصره دلار و اتفاقات اخیر؛

رقابت پلی پروپیلن بازها ادامه دارد

بحران پلی پروپیلن های نساجی هفته هاست که ادامه دارد، به طوری که هر هفته این کالاها با رقابت های قیمتی بالایی به فروش می رسند. شروع بحران با اورهال پتروشیمی برزویه و کاهش سطح تولید پتروشیمی جم بود و تا به حال ادامه داشته است

رقابت پلی پروپیلن بازها ادامه دارد

پتروتحلیل- هر چند دلار فعالان بازار پتروشیمی را در هفته جاری به ثبت رقابت برای بیشتر محصولات سوق داد، اما از سوی دیگر بحران های سیاسی در کشور سبب شد تا احتیاط بیشتری در ثبت درصدهای رقابت انجام شود و به این ترتیب درصد رقابت برای محصولات کمتر از هفته گذشته شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، روز گذشته 15 گرید از 80 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی بالای 4 درصد و 38 گرید نیز با رقابت قیمتی معامله شدند که نسبت به هفته اخیر رشد داشته است. رقابت های قیمتی در هفته جاری به خاطر افزایش شدید نرخ دلار و انتظار فعالان بازار برای افزایش قیمت های پایه در هفته آینده صورت گرفته است. برخی از معامله گران معتقدند؛ اوضاع سیاسی کشور سبب شد تا درصد رقابت های قیمتی کمتر شود، از سوی دیگر وضعیت کنونی نیز  بسیاری از فعالان بازار را تشویق به محافظه کاری کرده و در نتیجه درصد رقابت های قیمتی نیز کاهش یافت.

به این ترتیب باز هم پلی پروپیلن ها و در راس آن ها گرید های نساجی در صدر رقابت های قیمتی قرار داشتند، همچنین پلی اتیلن سبک خطی 209AA امیرکبیر به خاطر کاهش عرضه ها و PVC-S65 غدیر هم با 4 درصد رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

بحران پلی پروپیلن های نساجی هفته هاست که ادامه دارد، به طوری که هر هفته این کالاها با رقابت های قیمتی بالایی به فروش می رسند. شروع بحران با اورهال پتروشیمی برزویه و کاهش سطح تولید پتروشیمی جم بود و تا به حال ادامه داشته است، البته طبق شنیده ها پتروشیمی برزویه از اواخر دی ماه بار دیگر به مدار تولید برمی گردد و با افزایش ظرفیت تولید این محصول ممکن است اوضاع بهتر از گذشته شود.

برخی از کارشناسان بازار معتقدند؛ با توجه به تعهد تولیدکنندگان این محصول مبنی بر رعایت کف عرضه ها و بروز مشکلاتی که سبب کاهش تولید شده بود شورای رقابت بهتر بود بار دیگر و به صورت موقت سقف درصد رقابتی برای این گروه کالایی را اعمال می کرد تا زمانی که بار دیگر اوضاع تولید به سطح عادی خود باز گردد و توان رعایت کف عرضه ها وجود داشته باشد.

در هفته جاری بیشترین رقابت قیمتی برای پلی پروپیلن نساجی 1102XL رجال و به میزان 11 درصد ثبت شده است. به اعتقاد کارشناسان بازار، عرضه دو گرید پتروشیمی رجال در دو روز مختلف سبب ثبت درصد رقابت قیمتی بالاتری برای این محصولات می شود. این در حالی است که پلی پروپیلن سازها طی هفته های اخیر، محصولات خود را در یک روز واحد عرضه کرده و با این راهکار توانسته اند از افزایش بیشتر قیمت ها جلوگیری کنند.

با این حال پلی پروپیلن نساجی 1102XK رجال، C30S مارون و 510L جم که دارای MFI 6 و نزدیک به 6 هستند و در صنعت گونی بافی کاربرد فراوانی دارند با رقابت قیمتی 10 درصدی معامله شدند. این سه گرید در هفته گذشته هم با 10 درصد رقابت قیمتی به فروش رفته بودند.

همچنین پلی پروپیلن نساجی 552R جم، Z30S پتروشیمی های مارون و شازند نیز با رقابت قیمتی 9 درصدی به فروش رسیدند که نسبت به هفته گذشته تقریبا یک درصد کاهش رقابت قیمتی را تجربه کرده اند، این گریدها دارای MFI25 بوده و دارای کاربرد تقریبا یکسانی هستند و چون عرضه های بیشتری هر هفته در این گروه انجام می شود، درصد های رقابت قیمتی کمتری برای آنها نسبت به پلی پروپیلن هایی با MFI پایین تر صورت می گیرد.

از سوی دیگر پلی پروپیلن نساجی Z30G مارون، 552R نویدزرشیمی و PYI250 پلی نار نیز با رقابت قیمتی 8 درصدی به فروش رسیدند. پلی پروپیلن نساجی مارون و نویدزرشیمی نسبت به هفته گذشته تغییری نداشتند، اما پلی نار یک درصد کاهش رقابت قیمتی را در هفته جاری ثبت کرد.

به طور کلی در این هفته برای این گروه 8633 تن عرضه به صورت تحویل فوری وجود داشت که نسبت به هفته گذشته نزدیک به 800 تن افزایش داشته و تنها 300 تن از کف عرضه های مصوب کمتر بوده است که خود آمار بسیار مثبتی است و نشان از بهبود عرضه های این گروه دارد. برای این میزان عرضه 20 هزار تن تقاضا وجود داشته است که تقریبا 2 و نیم برابر حجم عرضه ها است. اگر حجم عرضه ها به همین میزان در هفته های آتی ادامه پیدا کند روند معاملاتی این گروه به سمت تعادل حرکت خواهد کرد.

در همین حال پلی پروپیلن شیمیایی C30G مارون نیز که برای دومین بار در سه هفته اخیر عرضه شده بود با 9 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید، این گرید هم گرید EP440L پتروشیمی جم هست که از جذابیت خوبی برخوردار است و این کالا در اولین روز از عرضه نیز با رقابت قیمتی بالایی به فروش رسیده بود.

همچنین پلی اتیلن سبک خطی 209AA پتروشیمی امیرکبیر هم که برای دومین هفته متوالی با کاهش عرضه ها مواجه شده بود در این هفته با استقبال شدید مواجه بوده و با 7 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید که 2 درصد افزایش میزان رقابت را نسبت به هفته گذشته نشان می دهد.

پلی پروپیلن شیمیایی MR230C مارون نیز در این هفته با 220 تن کاهش عرضه رو به رو بود و با 4 درصد رقابت قیمتی به فروش رسید که به نظر رقابت قیمتی معقولی برای این گرید است.

ارسال نظر