کد خبر : 40710

عرضه اندک پلی اتیلن سنگین فیلم و بادی ایرانی؛

تقویت بازار پلی اتیلن سنگین ترکیه متاثر از محدودیت عرضه

عرضه‌کنندگان خارجی در ماه‌های اخیر سهمیه‌های متوسطی را برای بازار ترکیه اختصاص داده‌اند، چراکه نظر به سودهای دریافتی بهتر از دیگر مقاصد صادراتی، آن‌ها نیز بازارهای دیگر را ترجیح می‌دهند

تقویت بازار پلی اتیلن سنگین ترکیه متاثر از محدودیت عرضه

پتروتحلیل- محدودیت در عرضه سبب افزایشی شدن رویکرد به بازار پلی اتیلن سنگین در ماه ژانویه‌ شده است، این در حالی است که تغییرات چشمگیری در قیمت‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی روی نداد.

به گزارش «پتروتحلیل»، یک تولیدکننده پلی اتیلن در خاورمیانه قیمت‌های پلی اتیلن سنگین گرید فیلم خود را 30 دلار در هر تن افزایش داده و از ناکافی بودن سهمیه خود به عنوان دلیل این افزایش یاد کرده است، اما قیمت‌های پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی خود را نسبت به ماه گذشته (بدون تغییر) تا 10 دلار در هر تن افزایش داده است.

معامله‌کنندگان اظهار داشتند: «ما موفق نشدیم از قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان باخبر شویم چراکه فروشندگان ازبکستانی گرید فیلم و گریدِ قالب بادی هنوز میزان سهمیه و نرخ خود برای بازار ترکیه را مشخص نکرده‌اند. همچنین، عرضه قابل توجهی از ایران صورت نمی‌گیرد و عمده‌ی قیمت‌های پیشهادی فیلم مربوط به گرید 5110 هستند. پلی اتیلن سنگین گرید پایپ سیاه نیز از محصولاتی است که با محدودیت عرضه روبه‌رو است خصوصاً از جانب منابع خاورمیانه.»

یک تبدیل‌کننده در حوزه بسته‌بندی اظهار داشت: «ما تا این اواخر در ماه دسامبر نیز با توجه به تخفیف‌های مختصر از جانب عرضه‌کنندگان پلی اتیلن، خریدمان را بر اساس نیازمان انجام می‌دادیم. عقیده داریم علی‌رغم فصل رکود در بازار، قیمت‌های پلی اتیلن سنگین 20 تا 30 دلار در هر تن رشد خواهد داشت چراکه عرضه‌ی فوری محدود است.» خریدار دیگری گزارش داد در حال حاضر نیاز 10 روز خود را در اختیار دارد، اما برنامه دارد تا بعد از تعطیلات از قیمت‌های پلی اتیلن سنگین گرید فیلم جویا شود.

خریداری اظهار داشت: «عرضه‌کنندگان خارجی در ماه‌های اخیر سهمیه‌های متوسطی را برای بازار ترکیه اختصاص داده‌اند، چراکه نظر به سودهای دریافتی بهتر از دیگر مقاصد صادراتی، آن‌ها نیز بازارهای دیگر را ترجیح می‌دهند. امیدواریم به تاثیر از تعطیلات سال نو در چین، عرضه در ماه فوریه برای ما بهبود یابد.»

بر اساس اطلاعات شاخص تحلیلی ChemOrbisمربوط به قیمت متوسط هفتگی، بازار پلی اتیلن سنگین گرید فیلم ترکیه همچنان در حدود 115 دلار در هر تن پایین‌تر از قیمت‌های بازار چین معامله می‌شوند، حتی پس از بالا رفتن عرضه در این بازار که در اواخر ماه دسامبر اتفاق افتاد. این مسئله منجر به قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ‌های پلی اتیلن سنگین در روزهای آتی شد.

ارسال نظر