کد خبر : 40707

اظهار نظر معامله‌کنندگان پلیمر ترکیه درباره بازار ماه ژانویه؛

نظارت بیشتر بر روند واردات پلی استایرن ایرانی در ترکیه / محدودیت عرضه پلی پروپیلن ایرانی

عرضه‌کنندگان پی وی سی خود را برای رشد چشمگیری آماده می‌کنند چراکه قرار است به تاثیر از افزایش قیمت‌های اتیلن و محدودیت در سهمیه‌های تخصیصی از آمریکا، قیمت‌های صادراتی از آمریکا با افزایش‌های بیشتری همراه باشد

نظارت بیشتر بر روند واردات پلی استایرن ایرانی در ترکیه / محدودیت عرضه پلی پروپیلن ایرانی

پتروتحلیل- بازارهای پلیمر به پایان کار خود در سال 2017 رسیدند و تاجران ترک نیز طی این هفته نظرات خود راجع به بازار ماه ژانویه‌ را بیان کرده‌اند. قیمت‌های محصولات متعددی نیز به دلیل محدودیت عرضه و یا فشار افزایشی وارده از جانب هزینه‌ها، سال را با روندی افزایشی به پایان رساندند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های پلی پروپیلن در دو ماه گذشته، به دلیل محدودیت عرضه از جانب ایران و خاورمیانه، افزایش‌های تدریجی داشته است. کاهش ذخایر انبارها در شرکت پتکیم و تقاضای بالا خصوصاً برای گرید رافیا منجر به تقویت روند افزایشی شد.

پیش بینی می‌شود هم‌راستا با شرایط بازار چین، شاهد افزایش‌های بیشتری برای ماه ژانویه باشیم؛ معامله‌کنندگان اظهار می‌دارند:‌ «عرضه پلی پروپیلن گرید فیبر قرار است در آینده نزدیک محدودیت داشته باشد.»

عرضه‌کنندگان پی وی سی خود را برای رشد چشمگیری آماده می‌کنند چراکه قرار است به تاثیر از افزایش قیمت‌های اتیلن و محدودیت در سهمیه‌های تخصیصی از آمریکا، قیمت‌های صادراتی از آمریکا با افزایش‌های بیشتری همراه باشد. خریداران بیان کردند: «قیمت‌های گرید k67 آمریکایی احتمالا به زودی به آستانه‌ی 900 دلار در هر تن (CIF) برسد.» با وجود این برخی مدعی بودند فصل رکود ساخت‌وساز ممکن است باعث محدود شدن حجم محموله‌های خریداری شده از جانب سازندگان محصولات نهایی بشود.

یک تولیدکننده لوله بیان داشت: «قراردادهای ژانویه‌ اتیلن به احتمال زیاد در اروپا با افزایش همراه قیمت باشد. با وجود این، اینکه تولیدکنندگان منطقه‌ای پی وی سی قادر به اعمال افزایش هزینه‌ها در قیمت‌های محصولات خود باشند یا نه هنوز مشخص نیست.» در ماه دسامبر فروشندگان اروپایی پی وی سی به تاثیر از تقاضای نامناسب مجبور شدند قیمت‌های خود را ثابت نگه دارند، اگرچه در ابتدای امر افزایش‌های مختصری را لحاظ کرده بودند.

در خصوص پلی اتیلن نیز باید گفت، وضعیت همواره محتاطانه‌ی تقاضا باعث شد برخی فروشندگان نتوانند در ماه دسامبر به قیمت‌های مورد نظر خود دست یابند. با این حال عرضه‌ی محدود پلی اتیلن سنگین منجر به تقویت دورنمای قیمت‌های این محصول برای ماه ژانویه‌ شد. تاجران اظهار داشتند: «پلی اتیلن سنگین ترکیه همچنان در حدود 115 دلار در هر تن پایین‌تر از نرخ بازار چین معامله می‌شود. پلی اتیلن سنگین گرید فیلم، گریدِ قالب بادی و گرید پایپ 100 (سیاه) از قیمت‌های بالاتر خبر می‌دهند چراکه پایین بودن سود باعث شد در ماه‌های اخیر تولیدکنندگان ازبکستانی، ایرانی و آمریکایی در قیمت‌های پیشنهادی خود برای بازار ترکیه چندان سخاوتمندانه عمل نکنند.» تامین کننده‌ای در خاورمیانه برای گرید فیلم خود 30 دلار افزایش در نظر گرفت و برای پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی نیز در قیمت‌های خود تغییری صورت نداد.

بازار پلی استایرن ترکیه در ماه دسامبر به بالاترین نرخ خود طی سه ماه اخیر رسید. ‌ این مسئله ناشی از افزایش‌های پی در پی از جانب منابع آسیایی و اروپایی به تاثیر از افزایش قیمت‌های استایرن و کمبود عرضه پلی استایرن مقاوم از جانب ایران بود. نوسانات اخیر قیمت‌های استایرن باعث شد معامله‌کنندگان مجبور شوند احتیاط بیشتری برای ماه ژانویه‌ به خرج دهند، حال آنکه معامله‌کنندگان بسیاری انتظار دارند به دلیل تعطیلات آتی واحدهای تولیدی در فصل بهار، روند کاهشی اخیر قیمت‌های خوراک عمر زیادی نداشته باشد.

تاجری خاطرنشان کرد: «تولیدکننده‌ی هند طرف قرارداد ما این هفته قیمت‌های پلی استایرن خود را اندکی کاهش داد، اما ما انتظار داریم بازار در اوایل ژانویه‌ در حوالی نرخ‌های فعلی نوسان داشته باشد. به دلیل اقدامات نظارتی اخیر در روند واردات پلی استایرن، عرضه از جانب ایران نیز کمتر خواهد بود. این مسئله ممکن است در آینده باعث ایجاد نگرانی در خصوص وضعیت عرضه بشود.»

ارسال نظر