کد خبر : 40706

پایان کار بازار پلی پروپیلن چین در سال 2017 با روند افزایشی

نماینده‌ی یکی از تولیدکنندگان بزرگ عربستان سعودی: معتقدیم با توجه به افزایش قیمت‌های مونومر و نفت خام، تقاضا در ماه ژانویه‌ خوب خواهد بود

پایان کار بازار پلی پروپیلن چین در سال 2017 با روند افزایشی

پتروتحلیل- این هفته به دنبال کاهش عرضه، رشد در بازارهای انرژی و صنایع بالادستی و همچنین رشد در بازار معاملات آتی، قیمت‌های پلی پروپیلن وارداتی و داخلی در چین شاهد افزایش قیمت بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های هموپلیمر پلی پروپیلن گرید رافیا وارداتی معادل 1150 تا 1160 دلار در هر تن (CIF چین، نقد) گزارش شد. بازه‌ی پایین قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته 30 دلار در هر تن رشد داشت اما بازه‌ی بالای قیمت‌ها عمدتاً بدون تغییر باقی ماند. تاجری اظهار داشت: «قیمت‌های وارداتی به تاثیر از محدود بودن تعداد قیمت‌های پیشنهادی و افزایش هزینه‌ها بالا هستند اگرچه تقاضا همچنان محدود به نیازهای فوری خریداران است.»

ضمناً نماینده‌ی یکی از تولیدکنندگان بزرگ عربستان سعودی گزارش داد این تولیدکننده قیمت‌های هموپلیمر پلی پروپیلن خود برای بازار چین را 20 تا 30 دلار در هر تن نسبت به ماه گذشته پایین آورده است. با وجود این قیمت‌های این تولیدکننده هنوز بالاتر از بازه‌ی قیمت‌های این هفته هستند. این نماینده خاطرنشان کرد: «معتقدیم با توجه به افزایش قیمت‌های مونومر و نفت خام، تقاضا در ماه ژانویه‌ خوب خواهد بود.»

قیمت‌های هموپلیمر پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی، پس از ثباتی که هفته‌ی گذشته داشت، این هفته شاهد افزایش‌های حدوداً 17 دلاری بود. پلی پروپیلن در بازار معاملات آتی بورس کالای دالیان از 28 دسامبر به صورت هفتگی 7 دلار در هر تن افزایش داشته است. بازار همچنان تحت تاثیر خبرهای دریافتی مبنی بر کاهش موجودی انبارهای دو تولیدکننده‌ی بزرگ و رشد در بازار معاملات آتی قرار داشت و روند فعالیت‌های انبارسازی کند بود. تاجری اظهار داشت: «بازار داخلی این هفته به علت افزایش نرخ پلی پروپیلن در بازار معاملات آتی و کاهش عرضه این محصول با رشد همراه است.»

آمار نشان می‌دهد واردات هموپلیمر پلی پروپیلن چین در ماه نوامبر 24/3درصد نسبت به ماه اکتبر رشد داشته و به 306،143 تن در ماه نوامبر رسیده است؛ یعنی این میزان نسبت به ماه نوامبر سال 2016 افزایشی 5/5 درصدی داشته است.

عمدتاً انتظار می‌رود قیمت‌های پلی پروپیلن در روزهای آتی و هم‌راستا با محدودیت در عرضه هم در بازار داخلی و هم در بازار وارداتی، همچنان بالا بماند. همچنین، روند افزایشی در بازار انرژی و افزایش مختصر پروپیلن در آسیا نیز به این رویکرد افزایشی شدت و قوت می‌بخشد.

ارسال نظر