کد خبر : 40698

وضعیت سود کاستیک در آسیا در سال جاری و چشم‌انداز سال آتی؛

چالش‌های بیشتر در بازار سودکاستیک

برای سال آتی انتظار می‌رود صنعت آلومینا، به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های سود کاستیک، همچنان نقش کلیدی در میزان تقاضا و حجم مبادلات این محصول داشته باشد

چالش‌های بیشتر در بازار سودکاستیک

پتروتحلیل- طی یک سال گذشته قیمت های جهانی سود کاستیک به دلیل محدودیت شدید در عرضه و تقاضای فزاینده به طور مستمر افزایش داشته است.

به گزارش «پتروتحلیل»، تجارت صنعت خلیج فارس، در چین نیز قیمت این محصول متناسب با رشد قیمت‌های داخلی از رشد بیشتری برخوردار بوده است. به علاوه، قیمت کلر، محصول جانبی سود کاستیک، در بیشتر ایام سال در محدودۀ منفی بوده که همین امر علت عدم تمایل به کاهش قیمت توسط تولیدکنندگان سود کاستیک بوده است.

بازرسی‌های سخت‌گیرانۀ محیط زیستی ماه‌های سپتامبر و اکتبر نیز باعث پایین آمدن نرخ تولید کارخانه‌ها و متأثر از آن کاهش عرضه در بازار شد. این شرایط موجب شد تا قسمت عمدۀ صادرات تک‌محمولۀ ژاپن و کرۀ جنوبی در سال جاری به کشور چین باشد.

از سوی دیگر، در زمان‌های افزایش قیمت در بازار داخلی چین، صادرات این محصول از چین کاهش یافته و همین امر موجب کاهش عرضه در بازارهای جهانی و متعاقبا افزایش قیمت‌های جهانی شد. با دستور دولت چین مبنی بر کاهش 30% تولید آلومینا تا نیمۀ مارس، از انتهای نوامبر تقاضای داخلی سود کاستیک پایین آمد و قیمت این محصول در بازار داخل شروع به افت کرد.

برای سال آتی انتظار می‌رود صنعت آلومینا، به عنوان یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌های سود کاستیک، همچنان نقش کلیدی در میزان تقاضا و حجم مبادلات این محصول داشته باشد.

در پایین دست، تأسیس کارخانه‌های جدید الیاف و ابریشم مصنوعی در جنوب شرق آسیا و افزایش ظرفیت کارخانه‌های آلومینا در خاورمیانه تقاضا برای سود کاستیک را بالا خواهد برد. پیش‌بینی می‌شود تقاضای بازار داخلی چین نیز افزایش یابد. از سوی دیگر در سال آینده، این محصول افزایش ظرفیت تولید نخواهد داشت؛ از این رو می‌توان نتیجه گرفت که در آسیا بازار سود کاستیک در سال آینده با چالش‌های بیشتری برای خریداران همراه خواهد بود. در پایان، از تأثیر بازرسی‌های محیط زیستی بر عرضه و تقاضا در بازار داخلی چین و متعاقباً بازار جهانی نباید غافل شد.

ارسال نظر