کد خبر : 40687

بهبود تدریجی تقاضای پلی پروپیلن در ترکیه؛

پلی پروپیلن فیبر ایرانی به مرز 1250 دلار در هر تن رسید

همچنین با توجه به افزایش قیمت‌های صنایع بالادستی، انتظار می‌رود قیمت‌های پلی پروپیلن در بازار اروپا روند افزایشی خود را در اوایل سال 2018 نیز ادامه دهند

پلی پروپیلن فیبر ایرانی به مرز 1250 دلار در هر تن رسید

پتروتحلیل- در ترکیه، معامله‌کنندگان پلی پروپیلن این هفته از نمایشگاهی که هفته‌ی گذشته برگزار شد سر کار خود بازگشتند و فروشندگان نیز در خصوص فروش خود در نمایشگاه ابراز رضایت کردند.

به گزارش «پتروتحلیل»، نظر به کمبود عرضه محموله‌ها از جانب تاجران، تقاضا برای محموله‌های تحویل فوری افزایش داشت. تاجری خاطرنشان کرد: «معامله‌کنندگان با پیش بینی اینکه در اواخر سال شاهد کاهش باشند هنوز انبارسازی انجام نداده‌اند؛ با وجود این، هم خریداران و هم فروشندگان با افزایش‌های اخیر غافلگیر شدند.»

پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی 50 تا 55 دلار افزایش داشت و 1530 تا 1580 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید. با وجود این بر اساس نظر برخی توزیع‌کنندگان، خریداران با توجه به دورنمای افزایشی قیمت‌ها، سعی دارند در نرخ‌های نزدیک به بازه‌ی پایین قیمت‌ها خرید انجام دهند. دلیل آنکه برخی معامله‌کنندگان عقیده دارند افزایش‌های پلی پروپیلن کوتاه مدت خواهد بود اگر فشار ناشی از عرضه کاهش یابد.

در بازار واردات، قیمت‌های به‌تدریج نسبت به هفته گذشته افزایش داشتند. پلی پروپیلن گرید رافیا عربستان سعودی 10 تا 20 دلار رشد داشت و به 1170 تا 1210 دلار در هر تن رسید، گرید فیبر نیز به 1200 تا 1230 دلار در هر تن (CIF، نقد، شامل 6/5 درصد عوارض) رسید. گرید رافیای ایرانی نیز 15 دلار بالا رفت و به 1195 دلار در هر تن (CPT، نقد) رسید و قیمت‌های گرید فیبر ایران نیز 20 تا 30 دلار رشد داشتند و به 1230 تا 1250 دلار در هر تن (CPT/FCA) رسید. قیمت‌های گرید رافیای روسی معادل 1180 تا 1220 دلار در هر تن (CIF، نقد) بودند.

در خصوص منابع معاف از عوارض نیز گرید رافیای مصری در نرخ 1290 دلار در هر تن (DAP) معامله شد. قیمت‌های گرید رافیا ار منابع مختلف اروپا به 1070 تا 1080 یورو در هر تن (1266 تا 1278 دلار در هر تن) (CIF، نقد) رسیدند. ضمناً گرید فیبر جنوب اروپا در نرخ 1060 تا 1070 یورو در هر تن معامله‌ شد.

عرضه رو به کاهش و همچنین تصمیم عرضه‌کنندگان وارداتی برای محدود کردن سهمیه‌های تخصیصی خود برای ترکیه ممکن است راه را برای افزایش‌های مختصر در روزهای آتی هموار کند.  همچنین با توجه به افزایش قیمت‌های صنایع بالادستی، انتظار می‌رود قیمت‌های پلی پروپیلن در بازار اروپا روند افزایشی خود را در اوایل سال 2018 نیز ادامه دهند.

یکی از توزیع‌کنندگان بزرگ اظهار داشت: «با توجه به رشد تقاضا، ما از عرضه‌کننده خود درخواست کردیم قیمت‌های محموله‌های اضافی گرید رافیا را به اطلاع ما برساند. به نظر به تاثیر از افزایش قیمت‌های انرژی، افزایش‌های بیشتری در ماه ژانویه‌ اتفاق بیفتد.»

با وجود این، ثبات فعلی در بازار پلی پروپیلن وارداتی چین از افزایش‌های احتمالی آتی جلوگیری خواهد کرد چراکه ترکیه، درکنار افزایش‌های اخیر، تا همین الآن هم نسبت به بازار چین از سطح سودهای محاسباتی روی کاغذ بالاتر رفته است.

ارسال نظر