کد خبر : 40670

بحران تامین گاز در چین و اختلال در تولید محصولات شیمیایی؛

توقف متانولی ها و اوره سازها

کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی همچون اوره، متانول و اسید استیک که از خوراک گاز استفاده می‌کنند تولید خود را کاهش داده‌اند یا حتی متوقف کرده‌اند؛ کارخانه‌های تولید اوره با ظرفیت‌های 600.000 تن در سال، 1.4 میلیون تن در سال و 800.000 تن در سال تولید خود را متوقف کرده‌اند یا از عملیات خارج شده‌اند

توقف متانولی ها و اوره سازها

پتروتحلیل- بحران تامین گاز در چین، تولیدکنندگان محصولات شیمیایی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

به گزارش «پتروتحلیل»، به نقل از تجارت صنعت خلیج فارس، کمبود گاز در چین، تولید داخلی محصولات شیمیایی را مختل کرده و این وضعیت می‌تواند تا سه ماه نخست سال میلادی بعد ادامه داشته باشد. با توجه به افزایش مصرف گاز برای مصارف خانگی در فصل زمستان، دولت چین برای استفاده از گاز در مصارف صنعتی محدودیت ایجاد کرده و برای مصرف‌کنندگان خانگی اولویت قائل شده که این باعث خاموشی بسیاری از کارخانه‌های شیمیایی شده است.

پیش‌تر به دلیل فشار دولت چین برای دست‌یابی به هوای پاک‌تر و رعایت مسائل محیط زیستی، تعداد بسیاری از این کارخانه‌ها محبور شده بودند سوخت مصرفی خود را از زغال‌سنگ به گاز تغییر دهند و این امر به نوبۀ خود موجب افزایش تقاضا برای گاز شده است. بر اساس آمار ادارۀ انرژی ملی چین، کمبود گاز در زمستان جاری 10.5 میلیارد متر مکعب برابر با 20-10% از کل نیاز برآورد شده است و علت اصلی آن زیرساخت‌های ضعیف قلمداد می‌شود.

یکی از استان‌های چین، در خصوص تامین گاز، وضعیت بحرانی سطح 2 ( به معنای کمبود شدید) اعلام کرده که در نتیجۀ آن اولویت استفاده از گاز به مصرف‌کنندگان خانگی می‌رسد و تأمین گاز خوراک کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و همچنین گاز سوخت کارخانه‌ها قطع یا با کاهش مواجه خواهد شد. استان‌های دیگری نیز تمهیدات مشابه اتخاذ کرده‌اند.

نشانه‌های کمبود گاز از ماه سپتامبر که قیمت گاز به تدریج شروع به افزایش کرد ـ نمایان بود؛ از این رو هیچ راه‌کاری برای آن دیده نشد و اکنون تبدیل به یک بحران شده است. در چین، قیمت LNG از ابتدای ماه سپتامبر تا کنون به طور میانگین 86% افزایش داشته است که این افزایش در مناطق شمالی چین بیش از دو برابر بوده است. انتظار می‌رود این روند صعودی به دلیل وضعیت بحرانی چین در طول فصل زمستان همچنان ادامه داشته باشد.

کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی همچون اوره، متانول و اسید استیک که از خوراک گاز استفاده می‌کنند تولید خود را کاهش داده‌اند یا حتی متوقف کرده‌اند؛ کارخانه‌های تولید اوره با ظرفیت‌های 600.000 تن در سال، 1.4 میلیون تن در سال و 800.000 تن در سال تولید خود را متوقف کرده‌اند یا از عملیات خارج شده‌اند. همچنین کارخانۀ تولید اسید استیک با ظرفیت 600.000 تن در سال عملیات خود را متوقف کرده و یک کارخانۀ مشابه با ظرفیت 420.000 تن در سال از 15 دسامبر تولید خود را قطع خواهد کرد. از نگاه یکی از تولیدکنندگان، مهمترین علت این اتفاقات کمبود گاز و افزایش شدید قیمت LNG بوده است.

دولت چین از تأمین‌کنندگان بزرگ گاز در چین خواسته تا تولید خود را افزایش دهند و واردات خود را برای پشت سر گذاشتن بحران موجود بیشتر کنند. اهمیت زیرساخت‌های گاز در چین طی مدت اخیر به شدت مورد تاکید بوده و سرمایه‌گذاری در خطوط لوله و مخازن ذخیرۀ گاز به شدت رشد داشته است.

ارسال نظر