کد خبر : 40665

عربستان قیمت بنزین را در ماه آینده 80 درصد گران می کند

در حال حاضر میزان کسری بودجه این کشور معادل 15 درصد تولید ناخالص داخلی آن است چرا که عمدتا میزان هزینه های دولت همراستا با رشد درآمدهای نفتی افزایش یافته بود که در پی ریزش قیمت نفت در سال 2015 این کشور با کسری شدید بودجه مواجه شد

عربستان قیمت بنزین را در ماه آینده 80 درصد گران می کند

پتروتحلیل- عربستان قیمت بنزین را در ماه آینده 80 درصد افزایش می دهد.

به گزارش«پتروتحلیل»، به نقل از تجارت صنعت خلیج فارس، بلومبرگ عربستان در تلاش است تا در راستای چشم انداز 2030، حذف کامل یارانه های سوخت را در دستور کار قرار دهد. پیشتر در ماه دسامبر 2015 و در پی افت شدید ارزش نفت خام شاهد اولین موج کاهش یارانه ها بودیم که در ادامه نیز برنامه ریزی هایی برای حذف کامل آنها تا سال 2020 صورت گرفته بود. در عمل هرچند ظاهرا برنامه ریزی ها نیاز به مدت زمان بیشتری جهت تکمیل دارد و انتظار می رود تا پایان 2025 به طول بیانجامد، اما برای شروع این برنامه قرار است در ماه ژانویه قیمت بنزین 80 درصد افزایش یابد و یارانه سوخت جت به طور کامل حذف گردد.

آنچه عربستان در پی آن است کاهش وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است. در حال حاضر میزان کسری بودجه این کشور معادل 15 درصد تولید ناخالص داخلی آن است چرا که عمدتا میزان هزینه های دولت همراستا با رشد درآمدهای نفتی افزایش یافته بود که در پی ریزش قیمت نفت در سال 2015 این کشور با کسری شدید بودجه مواجه شد.

مقامات دولتی عربستان امیدوارند برنامه ریزی های صورت گرفته برای کاهش تدریجی و در نهایت حذف یارانه های سوختی و قیمت گذاری آنها بر اساس قیمت های رقابتی جهانی، منجر به تعدیل کسری بودجه عربستان شود. در این راستا علاوه بر سوخت جت، یارانه بنزین، دیزل، نفت سفید و نفت کوره نیز در آینده حدف خواهد شد.

ارسال نظر