کد خبر : 40660

تجدید روند افزایشی در بازار پلی اتیلن ترفتالات چین

قیمت‌های سنگین در صنایع بالادستی و همچنین تقاضای مناسب از سوی چندین مقصد صادراتی از جمله دلایل اصلی افزایش‌های اخیر برشمرده شده‌اند

تجدید روند افزایشی در بازار پلی اتیلن ترفتالات چین

پتروتحلیل- بازار پلی اتیلن ترفتالات چین بعد از پیگیری روندی ثابت در سه هفته‌ی گذشته، شاهد دور جدیدی از افزایش‌ها بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت‌های سنگین در صنایع بالادستی و همچنین تقاضای مناسب از سوی چندین مقصد صادراتی از جمله دلایل اصلی افزایش‌های اخیر برشمرده شده‌اند.

بر اساس اطلاعات سایت ChemOrbis، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی از چین، از اواسط ماه اکتبر، عمدتاً روندی فزاینده داشته و نرخ متوسط هفتگی نیز اخیراً به بالاترین میزان خود از اواسط ماه می سال 2015 رسیده است.

بازه کلی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات صادراتی شاهد افزایش‌های جدید 10 تا 20 دلاری نسبت به هفته گذشته بود و در حال حاضر در نرخ 1030 تا 1070 دلار در هر تن (FOB چین، نقد) قرار دارد.

معامله‌کنندگان عمدتاً نرخ افزایشی فعلی را به قیمت‌های بالای صنایع بالادستی در آسیا نسبت می‌دهند. قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص در بازار نقدی، نسبت به هفته گذشته، 10 دلار دیگر افزایش داشت و به 715 دلار در هر تن (CFR چین) رسید.

منبعی نزدیک به تولیدکننده‌ای داخلی اظهار داشت: «قیمت‌های صنایع بالادستی بالا هستند، اما تقاضا از جانب بازارهای صادراتی مثل آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و اروپا مناسب است. ما نسبت به دورنمای قیمت‌ها در آینده‌ی نزدیک دیدی محتاطانه داریم اما نسبت به آن خوشبین هستیم.»

ضمناً، معامله‌کنندگان در بازار داخلی پلی اتیلن ترفتالات چین، عمدتاً نسبت به دورنمای قیمت‌ها محتاط هستند چراکه با توجه به فصل رکود موارد مصرفی پلی اتیلن ترفتالات، تقاضا رو به کاهش است. علی‌رغم این مسئله، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات داخلی نیز شاهد افزایش‌های هفتگی 50 تا 150 یوانی (8 تا 23 دلاری) بود و در نرخ 8150 تا 8250 یوان در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده)، معادل 1053 تا 1066 دلار بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، گزارش شد.

ارسال نظر