کد خبر : 40659

چین به بزرگترین واردکننده نفت آمریکا تبدیل می شود؟

آرگوس در این زمینه می گوید علیرغم اینکه ظرفیت بالاتری از پالایشگاههای چین در ماه نوامبر برای تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج شده بودند اما بهبود حاشیه سود پالایشی به ویژه کراک دیزل انگیزه برای بالا بردن ضریب بهره برداری پالایشی و در نتیجه واردات بیشتر نفت خام تلقی می شود

چین به بزرگترین واردکننده نفت آمریکا تبدیل می شود؟

پتروتحلیل- بازار جهانی نفت‌خام در روز جمعه شاهد جهش نزدیک به دو درصدی قیمت بود. تنش در خاورمیانه و آفریقا، آمار واردات نفت چین و وضعیت اقتصادی امیدوارکننده ایالات متحده سبب شد تا بهای نفت در روز هشتم دسامبر روند صعودی بخود گیرد. 
اداره گمرک چین در آخرین گزارش خود اعلام کرد که واردات نفت‌خام این کشور در ماه نوامبر به رکورد ۹/۰۱ میلیون بشکه در روز رسیده که این حجم واردات به ترتیب ۱۴/۵ و ۲۳ درصد فراتر از میزان واردات در نوامبر ۲۰۱۶ و اکتبر ۲۰۱۷ بوده است. این دومین کورد بالایی می‌باشد که تا به حال چین ثبت کرده است. یک تحلیل‌گر در این خصوص اظهار داشت که آمار خوبی از چین دریافت شد که این مقدار بالای واردات از سوی عربستان سعودی نبوده‌ و از سوی ایران، عراق، روسیه و آمریکا تأمین شده و این کشور‌ها صادرات خود را به چین افزایش داده‌اند. رشد تقاضای چین می تواند این کشور را با پیشی گرفتن از آمریکا در رده‌بندی برترین مصرف‌کنندگان نفت دنیا قرار دهد.

در این خصوص بانک سرمایه‌گذاری جفریز آمریکا پیش‌بینی کرده که تقاضای نفت خام جهانی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱/۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که علت اصلی آن رشد ۱۰ درصدی تقاضای چین است. Varga تحلیل‌گر مؤسسه PVM می گوید: به طور کلی، وضعیت بازار بهتر از گذشته بوده و سلامت بازار بیش از ضعف آن است. البته، احتمال وقوع یک اعتصاب در اواخر ماه جاری در نیجریه نیز دیگر عامل تقویت قیمت نفت محسوب می شود.

کارشناسان Commerzbank نیز بر این باورند که چین به بزرگترین واردکننده نفت ایالات متحده تبدیل خواهد شد. آرگوس در این زمینه می گوید علیرغم اینکه ظرفیت بالاتری از پالایشگاههای چین در ماه نوامبر برای تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج شده بودند اما بهبود حاشیه سود پالایشی به ویژه کراک دیزل انگیزه برای بالا بردن ضریب بهره برداری پالایشی و در نتیجه واردات بیشتر نفت خام تلقی می شود. 
همانطور که اشاره شد، تهدید اختلال در عرضه نفت از سوی صادرکننده بزرگ نفت آفریقا- نیجریه به دلیل اعتصاب کارکنان آن نیز عامل دیگر فزاینده قیمت به شمار می رود. به علاوه، اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره پایتخت رژیم اشغالی به همراه کشته شدن علی عبدالله صالح نیز در بروز تنش در خاورمیانه مؤثر بوده و دست اندرکاران بازار به دنبال این هستند که این تشتت‌های سیاسی چقدر تداوم یافته و چه میزان تأثیرگذار خواهند بود. 
از دیگر دلایل مهم برشمرده شده مؤثر بر بالا رفتن بهای نفت، تداوم بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا است چرا که آمار اشتغال نشان می‌دهد که در ماه نوامبر ۲۲۸ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. این خبر موجب بالا رفتن ۰/۱۲ درصدی شاخص دلار و همچنین ارزش سهام در بورس وال استریت شد. با این وجود کارشناسان اقتصادی معتقدند که تمایلات مصرفی رو به کاهش گذاشته و از ۱۰۰/۷ ماه اکتبر و ۹۸/۵ نوامبر به ۹۶/۸ در این ماه رسیده است.

بدین ترتیب مجموعه عوامل فوق موجب شدند قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۶۷ سنت (۱/۲ درصد) افزایش به هر بشکه ۵۷/۳۶ دلار بالغ شود. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه ۱/۲۰ دلار (۱/۹ درصد) بالاتر رفته و در سطح بشکه ای ۶۳/۴۰ دلار به تثبیت برسد. با این وجود برنت و WTI در هفته قبل به ترتیب ۰/۵ و ۱/۷ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. لازم به ذکر است که دامنه قیمت قراردادهای فوری در دو بازار نایمکس و ICE به ترتیب ۵۹-۵۶ و ۶۴-۶۱ دلار در هر بشکه بوده است. آخرین اطلاعات EIA در خصوص بالا رفتن ضریب بهره برداری پالایشی در آمریکا و به تبع آن بیشتر شدن موجودی فرآورده‌های نفتی (به عنوان مثال بالا رفتن ۶/۸ میلیون بشکه ای موجودی بنزین) از یک سو و بالغ شدن تولید نفت این کشور به سطح ۹/۷۱ میلیون بشکه در روز در کاهش هفتگی قیمت نفت مؤثر بوده است. 
البته بایستی خاطرنشان ساخت که گزارش اخیر مؤسسه بیکرهیوز سبب محدود شدن افزایش قیمت نفت WTI شد زیرا در این گزارش آمده که در هفته منتهی به هشتم دسامبر مجموع تعداد دکلهای حفاری نفتی با دو واحد افزایش به ۷۵۱ واحد رسیده است.

ارسال نظر