کد خبر : 40645

افزایش هزینه‌ها باعث رشد قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن در ماه دسامبر می شود؛

فشار قیمت های ایران بر بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن ترکیه

تامین‌کنندگان عربستانی، ایرانی و اروپایی باعث وارد آمدن فشار به عرضه‌کنندگان کره‌ای می‌شوند

فشار قیمت های ایران بر بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن ترکیه

پتروتحلیل- فعالیت‌ها در بازار ترکیه این هفته کاهش یافت. اگرچه عرضه‌کنندگان آکریلونیتریل بوتادین استایرن در آسیا سعی دارند قیمت‌های پیشنهادی خود را بالا نگه دارند، اما قیمت‌های مناسب و رقابتی ایران همچنان به مثابه نقطه‌ی فشاری بر بازار عمل می‌کند.

به گزارش «پتروتحلیل»، در بازار داخلی کره‌ی جنوبی، قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن در نرخ 2000 تا 2020 دلار در هر تن (ex-warehouse ترکیه، نقد بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده) گزارش شدند. تاجران این هفته تصمیم گرفتند بدون انجام فعالیت، بازار را تحت نظر بگیرند و این مسئله در کنار نرخ بالای برابری ارز، به رکود ایجاد شده در فعالیت‌های بازار کمک کرد.

در این میان، در بازار واردات کره‌ی جنوبی، بازه کلی قیمت آکریلونیتریل بوتادین استایرن 10 دلار افزایش یافت و به 1880 تا 1922 دلار در هر تن (CIF ترکیه، پرداخت نقد به دلار) رسید. توزیع‌کننده‌ای خاطرنشان کرد: «در حال حاضر قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن در حوالی نرخ 1880 تا 1900 دلار در هر تن (CIF) در نوسان است.»

اگرچه تخفیف‌های مختصری در نیمه‌ی دوم هفته‌ گزارش شده است، اما رویکرد به بازار آکریلونیتریل بوتادین استایرن همچنان بالا مانده است. توزیع‌کننده‌ای که پیشتر خریدهای خود را با کاهش 20 دلار در هر تنی انجام داده بود گزارش کرد تامین‌کننده‌ی کره‌ای این توزیع‌کننده قیمت‌های خود را بالا برده است و به علت افزایش هزینه‌های تولید، دیگر مایل به دادن تخفیف‌های بیشتر نیست. به نظر این فرد ممکن است به زودی عرضه محدود شود.

انتظار می‌رود با توجه به تعطیلی‌های برنامه‌ریزی‌شده برای واحدهای تولیدی در سه‌ماهه‌ی نخست سال 2018، که خود عاملی تاثیرگذار برای معامله‌کنندگان ترکیه به شمار می‌رود؛ قراردادهای استایرن اروپا برای ماه دسامبر و ژانویه‌ به ترتیب با افزایش‌های حدوداً 50 و 100 یورویی در هر تن همراه باشد. توزیع‌کننده‌ای اظهار داشت: «واضح است که افزایش هزینه‌ها باعث رشد قیمت‌های آکریلونیتریل بوتادین استایرن در ماه دسامبر خواهد شد.»

با توجه به افزایش قیمت‌های صنایع بالادستی و همچنین اتخاذ قیمت‌های بالا از سوی فروشندگان آسیایی آکریلونیتریل بوتادین استایرن که ناشی از محدودیت در عرضه است و از سوی دیگر کاهش تقاضای خرید با وجود قیمت‌های مناسب در بازار، انتظار می‌رود دورنمای قیمت‌ها مبهم باشد.

فروشنده‌ای اظهار داشت: «انتظار داریم قیمت‌های جدید اعلامی برای ماه دسامبر از سوی عرضه‌کننده کره‌ای‌مان بدون تغییر و یا با اندکی کاهش همراه باشد. ممکن است آن‌ها مجبور شوند به دلیل فشار رقابتی وارده از جانب عرضه‌کنندگان اروپایی، قیمت‌های پیشنهادی خود را در ماه نوامبر کاهش دهند. تامین‌کنندگان عربستانی، ایرانی و اروپایی باعث وارد آمدن فشار به عرضه‌کنندگان کره‌ای می‌شوند.»

ارسال نظر