کد خبر : 40643

عزم راسخ اوپک برای بازگرداندن موجودی های نفت به شرایط نرمال

بانک گلدمن ساکس نیز بر این نظر است که اوپک عزمی راسخ برای بازگرداندن وضعیت موجودیهای جهانی نفت به شرایط نرمال دارد. ائتلاف اوپک و غیراوپک تلویحا" می‌گوید که بازار را تحت نظر دارد و در صورت انحراف عوامل بنیادین از انتظارات به سرعت واکنش نشان خواهد داد

عزم راسخ اوپک برای بازگرداندن موجودی های نفت به شرایط نرمال

پتروتحلیل-بهای نفت در بازارهای جهانی روز جمعه یا فردای نشست اوپک در وین به بالاترین میزان طی دو سال و نیم اخیر بالغ شد چرا که نتیجه اجلاس مذکور تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ بود که به تبع آن بازار به سرعت نسبت به پیامد آن نشست واکنش نشان داد که البته نباید نقش همکاری نیجریه و لیبی - دو کشوری که از توافق مستثنی بودند- را نیز در این همکاری نادیده گرفت؛ چرا که پیشتر تحلیل‌گران بر این باور بودند که ادامه نه ماهه توافق نیز نمی‌تواند تأثیری بر صعود بهای نفت داشته و فضای چندانی برای نوسان قیمت نفت وجود ندارد. به ویژه آنکه تردیدهایی درباره تمایل روسیه نسبت به همپایی با اوپک برای تمدید توافق مشاهده شده بود. 
بدین ترتیب قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه طی معاملات روز اول دسامبر با ۹۶ سنت (۱/۷ درصد) افزایش به هر بشکه ۵۸/۳۶ دلار رسید. همچنین بهای نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه ۱/۱۰ دلار (۱/۸ درصد) بالاتر رفته و در سطح بشکه‌ای ۶۳/۷۳ دلار به تثبیت رسید. با این وجود هر دو نفت‌خام مذکورطی هفته قبل در حدود یک درصد کاهش بها را تجربه نمودند. در این ضمن لازم به ذکر است که نوسانات قیمت پس از بسته شدن بازار اندک بود. 

خالد الفالح - وزیر نفت عربستان اظهار داشت که حداقل تا چندین ماه آینده سخن گفتن درباره خروج از تفاهم حاصله زود می‌باشد زیرا تقاضای جهانی در فصل زمستان امسال چندان بالا به نظر نرسیده و تصمیم در اینباره به بررسی بیشتری برای نشست بعدی در ماه ژوئن نیاز دارد تا بدین وسیله پیشرفت در زمینه ایجاد توازن در بازار مورد مداقه قرار گیرد. فالح روز پنجشنبه تصریح کرد که همچنان ذخیره سازی نفت فراتر از میانگین ۵ سال اخیر است، هرچند که این مازاد از ۲۸۰ میلیون بشکه ماه مه به ۱۴۰ میلیون بشکه در ماه اکتبر تقلیل یافت و البته موجودیهای شناور نیز در ماه ژوئن به ۵۰ میلیون بشکه رسید. همچنین ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی نیز همچنان بالاتر از متوسط ۵ سال گذشته واقع شده است. بنابراین ملاحظه می‌شود که فرآیند ایجاد توازن نیمه کامل شده و بازار طی چند ماه آینده به سمت کاهش مصرف پیش می‌رود لذا بایستی تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ صبر کرد. 
بانک گلدمن ساکس نیز بر این نظر است که اوپک عزمی راسخ برای بازگرداندن وضعیت موجودیهای جهانی نفت به شرایط نرمال دارد. ائتلاف اوپک و غیراوپک تلویحا" می‌گوید که بازار را تحت نظر دارد و در صورت انحراف عوامل بنیادین از انتظارات به سرعت واکنش نشان خواهد داد. لذا انتظار می رود که در سال ۲۰۱۸ محدود شدن عرضه نفت نمود بیشتری داشته باشد. 
بالا رفتن قیمت نفت طی مدت اخیر سبب شد تا بر فعالیتهای شرکتهای نفتی آمریکایی افزوده گردد به طوریکه طبق آخرین گزارش مؤسسه خدماتی بیکرهیوز در هفته منتهی به اول دسامبر تعداد دکلهای حفاری نفتی آمریکا دو واحد بیشتر شده و مجموع آنها به ۷۴۹ واحد رسیده که بالاترین میزان از سپتامبر تاکنون است.

ارسال نظر