کد خبر : 40637

شرایط نامناسب در اقتصاد کلان و عرضه مازاد سبب می شود؛

تضعیف بازار پلی اتیلن آسیا در آینده ای نزدیک

در بازار بوتادین آسیا نیز ممکن است قیمت‌ها در ماه ژانویه‌ به دلیل عرضه فزاینده‌، تحت فشار قرار بگیرند، زمانی که محموله‌های بین‌المللی از راه خواهند رسید

تضعیف بازار پلی اتیلن آسیا در آینده ای نزدیک

پتروتحلیل- شرایط نامناسب در اقتصاد کلان و عرضه مازاد در آینده‌ی نزدیک موجب تضعیف بازار پلی اتیلن آسیا خواهد شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، تقاضا در بازار نقدی اتیلن و پروپیلن در پی کاهش تولید در چین رشد یافته است، چرا که برخی واحدهای تولیدی متانول به اولفین به دلیل قیمت‌های بالای متانول تولید خود را متوقف کرده‌اند. اما به گزارش برخی از منابع بازار احتمال تداوم این مسئله به دلیل مارجین‌های روبه‌کاهش مشتقات کم است. در بازار بوتادین آسیا نیز ممکن است قیمت‌ها در ماه ژانویه‌ به دلیل عرضه فزاینده‌، تحت فشار قرار بگیرند، زمانی که محموله‌های بین‌المللی از راه خواهند رسید. 

پلیمرها

شرایط نامناسب در اقتصاد کلان و عرضه مازاد در آینده‌ی نزدیک موجب تضعیف بازار پلی اتیلن آسیا خواهد شد. همچنین با بازگشایی واحد 300 هزار تنی پلی اتیلن سنگین شرکت PetroChina واقع در سیچوان در هفته‌ی گذشته که در 20 نوامبر تعطیل شده بود، قیمت‌های پلی اتیلن نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت. این شرکت از یک واحد تولیدی پلی اتیلن سنگین/پلی اتیلن سبک خطی دیگر با ظرفیت 300 هزار تن در سال در همین مجتمع برخوردار است که مطابق معمول به کارش ادامه می‌دهد. 

قیمت‌های پی وی سی چین نیز پس از کاهش 50 دلاری در ماه دسامبر با  نسبت به ماه نوامبر، ثابت بوده‌اند. به گزارش منابع مختلف، تمرکز بازار در حال تغییر به سمت محموله‌های ژانویه است. همچنین ممکن بوده است قیمت‌ها هم‌راستا با روند کاهشی در بازار داخلی چین، همچنان به کاهش ادامه دهند. احتمال می‌رود تولید پی وی سی، هم‌راستا با روند افزایشی قیمت‌های سود سوزآور، همچنان زیاد بماند.

آروماتیک‌ها

بی‌ثباتی قیمت نفت خام همچنان به عنوان یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت‌ آروماتیک‌ها باقی خواهد ماند. در بازار بَنزَن آسیا، تقاضا در آسیا همچنان تحت تاثیر تقاضای کوتاه‌مدت موجود در ساحل خلیج آمریکا است. به احتمال زیاد قیمت‌های ساحل خلیج ایالات متحده به دلیل سطح پایین موجودی انبارها و تقاضای فوری بسیار بالا، همچنان بالا بماند و این مسئله باعث برقرار ماندن فرصت آربیتراژ از آسیا به آمریکا خواهد شد. انتظار می‌رود تقاضای تولوئن آسیایی، در پی افزایش عرضه از سوی چین، کم بماند. با بهره‌برداری شرکت Sinopec از واحد تولیدی خود در پایان ماه نوامبر که ظرفیتی 310 هزار تنی در سال دارد، عرضه افزایش پیدا خواهد کرد. این واحد در کنار واحد تولیدی 300 هزار تنی تولوئن این شرکت در شهر نان‌جینگ فعالیت خواهد کرد. 

تبادلات در بازار FOB کره نیز احتمالاً به دلیل انجام مذاکرات محموله‌های سال 2018 کاهش خواهد یافت؛ احتمال دارد تا پایان ماه جاری توافقاتی در برخی گفتگوها صورت بگیرد. موجودی استایرن چین با ثبت مقدار 83،300 تن، از متوسط مقدار موجودی این محصول در سال جاری نیز پایین‌تر بوده است. معامله‌کنندگان انتظار دارند با توجه به پیش رو بودن انبارسازی‌های ماقبل جشن سال نوی قمری (در برخی مناطق آسیایی)، افزایش شدیدی در قیمت‌های مونومر استایرن در بازار نقدی صورت بگیرد. با وجود این، با توجه به اینکه انتظار می‌رود حدود 35 تا 40 هزار تن از محموله‌های بین‌المللی ارسالی از آمریکا، از اواخر ماه دسامبر تا ژانویه به چین برسند، پلی استایرن صنایع پایین‌دستی، تولیدکنندگان پلی استایرن انبساطی، همچنان نسبت به خرید در نرخ های فعلی محتاط هستند، خصوصاً با توجه به وجود تردید درخصوص زمان بازگشت تقاضا به بازار با وجود رکود در فصل زمستان.

متانول / متیل ترت-بوتیل اتر

احتمال می‌رود تداوم محدودیت در عرضه از سوی خاورمیانه موجب تقویت قیمت‌های متانول در آسیا شود. همچنین، سطح تولید واحدهای متانول به اولفین در چین به علت منفی شدن مارجین‌ها کاهش پیدا کرده و این مسئله موجب افزایش قیمت‌های داخلی متانول در چین شده است. به گزارش منابع بازار، انتظار می‌رفت متانول آسیایی در آینده‌ی نزدیک و تحت تاثیر محدودیت در عرضه همچنان بالا بماند. انتظار می‌رفت متیل ترت-بوتیل اتر آسیایی نیز در هفته‌های آتی و هم‌راستا با تقاضای شدید در بازار چین بالا بماند. در حال حاضر چین از سنگاپور و مالزی، محموله‌هایی دریافت می‌کند چراکه فرصت آربیتراژ هم‌اکنون فراهم است. 

حلال ها و محصولات واسط

معامله‌کنندگان اظهار داشتند بازار آسیایی سود سوزآور فعلاً باثبات باقی بماند، چراکه احتمالا تقاضای خرید از سوی بخش آلومینا تداوم دارد اما عرضه در بازار نقدی محدود بوده است. 

 

ارسال نظر