کد خبر : 40636

احتمال تاخیر در ارسال محموله های پلی اتیلن سنگین ایرانی؛

تداوم ضعف در بازارهای پلی اتیلن سبک در ترکیه/بهبودبازار پلی اتیلن سنگین

قیمت‌های ارائه شده از ایران برای پلی اتیلن سبک به 1240 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سبک خطی به 1140 تا 1150 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم (گرید 5110) به 1150 تا 1130 دلار در هر تن (همگی CPT ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) رسیدند

تداوم ضعف در بازارهای پلی اتیلن سبک در ترکیه/بهبودبازار پلی اتیلن سنگین

پتروتحلیل- در ترکیه، معامله‌کنندگان پلی اتیلن منتظر هستند تا به تاثیر از رکود تقاضای ایجاد شده در پی کاهش ارزش لیر ترکیه نسبت به دلار و ارائه قیمت‌های مناسب و رقابتی داخلی از جانب توزیع‌کنندگان، قیمت‌های جدیدی را از سوی عرضه‌کنندگان اصلی این محصول دریافت کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، همچنین، چندین تولیدکننده از خاورمیانه قیمت‌های خود برای برخی محصولات ارسالی به چین و جنوب شرق آسیا را کاهش دادند.

به جز پلی اتیلن سنگین، چرا که محدودیت در عرضه در بهبود رویکرد بازار موثر بوده است. محاسبات نظری بر اساس قیمت‌های وارداتی در چین حاکی از فشار فزاینده به بازار ترکیه است، جایی که بر اساس تحلیل قیمت سایت ChemObris، متوسط قیمت‌های وارداتی در حال حاضر 180 دلار در هر تن کمتر از چین است.

بازه‌های قیمت‌های وارداتی خاورمیانه روندی ثابت تا کاهشی داشتند و برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم به 1210 تا 1230 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سبک خطی به 1140 تا 1160 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم به 1130 تا 1140 دلار در هر تن (همگی CIF ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) رسیدند.

قیمت‌های ارائه شده از ایران برای پلی اتیلن سبک به 1240 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سبک خطی به 1140 تا 1150 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سنگین گرید فیلم (گرید 5110) به 1150 تا 1130 دلار در هر تن (همگی CPT ترکیه، مشمول 6/5 درصد عوارض، نقد) رسیدند. تاجران به رویکرد افزایشی فروشندگان ایرانی به بازار ترکیه اشاره کردند و اینکه آن‌های تصمیم گرفتند محموله‌های خود را به بازار چین ارسال کنند چراکه در آن‌ها سود بیشتری وجود دارد. همچنین، تاجری در آسیا اذعان کرد یک تولیدکننده ایرانی واحد تولیدی پلی اتیلن سنگین خود را به دلیل یک مشکل فنی تعطیل کرده است و انتظار می‌رود این مشکل موجب تاخیر در ارائه قیمت‌ها و ارسال محصولات از سوی این تولیدکننده بشود.

در این میان، قیمت‌های پلی اتیلن سنگین گرید فیلم ازبکستانی برای محموله های موعد دسامبر از جانب یک تاجر با روندی ثابت تا افزایش 10 دلاری همراه بود و به 1180 تا 1190 دلار در هر تن (CIF، مشمول 3 درصد عوارض) رسید.

بازه قیمت‌های داخلی با کاهش همراه شدند و برای پلی اتیلن سبک 1570 تا 1640 دلار در هر تن و برای پلی اتیلن سبک خطی 1420 تا 1500 دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) بودند. خریداران تایید کردند: «علی‌رغم محدودیت‌های نقدینگی برای برخی توزیع‌کنندگان، هنوز می‌توان قیمت‌های مناسبی در بازار پیدا کرد.» اگرچه، پلی اتیلن سنگین گرید فیلم و پلی اتیلن گریدِ قالب بادی به 1410 تا 1480 دلار در هر تن رسیدند.

در آینده، پیش بینی می‌شود به جهت عرضه نه‌چندان مناسب، روند مثبت‌تری برای گریدهای پلی اتیلن سنگین، از جمله گرید پایپ، ایجاد شود. با این حال، با تداوم داشتن ارزش پایین لیر ترکیه و ضعیف بودن تقاضای پلی اتیلن در پایان سال، پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی روندی ثابت تا کاهشی خواهند داشت. این هفته روند مشابهی برای پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی در چین حکم‌فرما بود.

ارسال نظر