کد خبر : 40634

اثرات منفی نگرانی‌ها درباره نتایج تصمیمات اوپک

برخی از سرمایه گذاران تردید دارند که نفت شیل آمریکا قادر به پوشش شکاف ایجاد شده ناشی از رشد تقاضا باشد

اثرات منفی نگرانی‌ها درباره نتایج تصمیمات اوپک

پتروتحلیل- همزمان با اثرات منفی ناشی از نگرانی‌های پیرامون نتایج تصمیمات اوپک در جلسه ۳۰ نوامبر بر بازار نفت، انتشار گزارش هفتگی API مبنی بر افزایش غیر منتظره موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا نیز به کاهش بیشتر قیمت نفت‌خام دامن زد.بدین ترتیب، در دومین روز هفته جاری، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۲۳سنت (۰/۴درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۶۳/۶۱ دلار قرار گرفت.

همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه ژانویه نیز با ۱۲ سنت (۰/۲درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۷/۹۹ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت به ۵/۶۲ دلار به ازاء هر بشکه رسید.

به دلیل عدم اطمینان از تصمیمات اوپک در جلسه ۳۰ نوامبر، روز سه‌شنبه برای دومین روز پیاپی بازار شاهد افت متوسط قیمت نفت‌خام بود. برخی از تحلیل گران معتقدند در جلسه روز پنج شنبه، اوپک قصد دارد در خصوص سیاست هایی سخت گیرانه تراز آنچه انتظار می رفت بحث کند. عربستان سعودی قصد تشویق اعضای اوپک و سایر هم پیماناش برای تمدید ۹ ماهه توافق کاهش سقف تولید را دارد، در حالیکه روسیه به عنوان هم‌پیمان غیر عضو اوپک از افزایش بیش از حد قیمت‌ها به نحوی که تولیدکنندگان شیل را به تولید بیشتر ترغیب نماید نگران است. 
بر اساس نتایج واصله از کمیته فنی مشترک بین اعضای اوپک و غیر اوپک، توافق کاهش سقف تولید باید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید گردد. بنا بر اظهارات وزیر انرژی عراق روز سه شنبه در وین، اوپک به یک توافق عمومی روی تمدید توافق مذکور دست یافته است ولی در خصوص مدت زمان آن هنوز توافقی حاصل نشده است و گزینه های ۶ ماه، ۹ ماه و یک سال همچنان روی میز است. وزیر انرژی امارات نیز برای تمدید این توافق اظهار امیدواری کرده است.

در همین حال برخی از تحلیل گران مانند تحلیل گران Goldman Sachs Group Inc و Mizuho Securities USA Inc معتقدند چنانچه توافق بر روی گزینه کمتر از ۹ ماه حاصل گردد، سقوط قیمت نفت آغاز خواهد شد. 
آدرین مورفی تحلیل گر ارشد بازار AvaTrade عنوان کرده که نگرانی معامله گران از این بابت است که اوپک و هم پیمانانش روز پنج شنبه موفق به تمدید توافق محدودیت تولید نگردند و در نتیجه، قیمت های نفت سقوط کند. وی اضافه کرد که حرکت خزنده قیمت ها به سطوح بالای ۶۰ دلار این آشفتگی را در تولید کنندگان روسی پدید آورده است که کاهش سقف تولید، منجر به تشویق رقبا و سرازیر شدن عرضه آنها به بازار خواهد شد.

اما کاهش موجودی ذخایر جهانی و افزایش سطح قیمت ها نشان می دهد که مکانیزم کاهش سقف تولید واقعاً اثر گذار بوده است. وی همچنین معتقد است برخی از سرمایه گذاران تردید دارند که نفت شیل آمریکا قادر به پوشش شکاف ایجاد شده ناشی از رشد تقاضا باشد. تأیید ادعای این سرمایه گذاران، روند افزایشی تولید و صادرات آمریکا و افزایش همزمان قیمت نفت برنت تا سطوح بالای ۶۰ دلار در شش ماه گذشته است.

البته در این تحلیل باید توجه داشت که روند تعداد دکل‌های حفاری نفت‌خام آمریکا در طول شش ماه گذشته ثابت و حتی اندکی نزولی بوده و تنها در سه هفته اخیر، ۱۸ حلقه افزایش داشته است و این نشان می‌دهد نتیجه سرمایه گذاری‌های جدید روی تولید نفت شیل آمریکا در اثر افزایش قیمت نفت هنوز در بازار منعکس نشده و آیا پس از انعکاس نتایج آن، باز هم بازار تاب تحمل و جذب این تولید اضافی در سطح قیمت های بالای ۶۰ دلار را خواهد داشت یا خیر؟ 
بر اساس گزارش هفتگی API، موجودی ذخایر نفت‌خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۴ نوامبر با ۱/۸ میلیون بشکه افزایش به ۴۵۷/۳ میلیون بشکه بالغ شده است. با این وجود، بر اساس پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران و با توجه به قطع عملیات خط لوله Keystone انتظار می‌رفت موجودی ذخایر به میزان ۲/۳ تا ۳ میلیون بشکه کاهش داشته باشد.

در حال حاضر، معامله گران منتظر انتشار گزارش هفتگی EIA برای تأیید یا رد افزایش موجودی ذخایر آمریکا که توسط API گزارش شده بود هستند. تحت شرایط فعلی، چنانچه این افزایش تأیید گردد با توجه به کاهش واردات از کانادا طی هفته گذشته و افزایش ضریب بهره برداری پالایشگاهی آمریکا، این روند نشانگر افزایش قابل تأمل درتولید و سرمایه گذاری آمریکا به پشتوانه افزایش قیمت نفت‌خام است که این زنگ خطری است برای تولید کنندگان اوپک و هم پیمانانش برای تصمیم گیری در جلسه ۳۰ نوامبر.

عامل دیگری که روز سه شنبه روی سطح قیمت نفت تأثیر گذاشت، وقوع آتش سوزی در پالایشگاه ۳۶۲ هزار بشکه ای اکسون موبیل واقع در تگزاس بود. این حادثه، اندکی قیمت نفت خام را تحت فشار قرار داد. به گفته منابع مطلع، آتش نشانان موفق به مهار شعله های آتش شده اند ولی با این وجود یکی از واحد های نفت خام هنوز متوقف است.

ارسال نظر