کد خبر : 40633

ثبات قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات در چین و کره با وجود افزایش هزینه خوراک

فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات نیز به احتمال زیاد در آینده‌ی نزدیک با توجه به افزایش هزینه‌ها، قیمت‌های بالاتری را برای محصولات‌شان درنظر خواهند گرفت

ثبات قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات در چین و کره با وجود افزایش هزینه خوراک

پتروتحلیل- در چین، قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات عمدتاً این هفته بدون تغییر بودند چراکه تولیدکنندگان چین و کره‌ی جنوبی علیرغم رشد در قیمت‌های نرخ صنایع بالادستی عمدتاً قیمت‌های پیشنهادی خود را نسبت به هفته گذشته ثابت نگه داشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، برخی از فروشندگان اظهار داشتند: «با توجه به قریب‌الوقوع بودن فصل رکود در نیم‌کره‌ی شمالی، تقاضا دیگر همانند هفته‌های اخیر بالا نیست.»

در کل، قیمت‌های صادراتی پلی اتیلن ترفتالات از چین، در مقایسه با هفته گذشته، روندی ثابت داشتند و معادل 1020 تا 1055 دلار در هر تن (FOB و نقد) قیمت‌گذاری شدند. منبعی نزدیک به تولیدکننده‌ای داخلی اظهار داشت: «ما تغییری در قیمت‌های خود نداده‌ایم. هزینه‌های بالای خوراک نیز نتوانستند راه را برای افزایش‌های بیشتر هموار کنند چراکه تقاضا اندکی کاهش داشت.

با وجود این، با توجه به شروع فصل اوج خرید و فروش در آمریکای جنوبی و آفریقای جنوبی، خریداران این مناطق این روزها بیشتر خواهان محموله‌های تازه‌تر هستند. ما عقیده داریم، با توجه به روند قیمت‌های صنایع بالادستی، دورنمای قیمت‌هادر هفته‌ی آینده مشخص‌تر خواهد بود.»

در بازار داخلی چین، بازه‌ی کلی قیمت‌های پلی اتیلن ترفتالات بطری نسبت به هفته گذشته حدوداً 5 تا 10 دلار افزایش یافت. تاجری اظهار داشت: «خریداران همچنان مشغول پر کردن انبارهای خود هستند، هرچند با توجه به پیش رو بودن فصل زمستان این مقادیر چندان زیاد نیست. عقیده داریم در کوتاه‌مدت روند افزایشی قیمت‌های مونو اتیلن گلایکول و اسید ترفتالیک خالص در بازار نقدی ممکن است موجب ایجاد روندی ثابت تا افزایشی در بازار پلی اتیلن ترفتالات بشود.»

همچنین تولیدکننده‌ای از کره‌ی جنوبی قیمت‌های صادراتی خود را نسبت به هفته گذشته بدون تغییر در نرخ 1070 دلار در هر تن (FOB بوسان و نقد) نگه داشت. تولیدکننده‌ای اظهار داشت: «درنظر داریم افزایش‌هایی در قیمت‌های خود لحاظ کنیم، با این حال مصرف‌کنندگان مایل به پذیرش افزایش‌های بیشتر نیستند.

بر اساس گزارش معامله‌کنندگان، فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات نیز به احتمال زیاد در آینده‌ی نزدیک با توجه به افزایش هزینه‌ها، قیمت‌های بالاتری را برای محصولات‌شان درنظر خواهند گرفت. قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی همچنان بالا خواهد ماند و فشار فزاینده‌ای بر بازارهای صنایع بالادستی پلی اتیلن ترفتالات وارد خواهد کرد.

در بازارهای حوزه خوراک، قیمت‌های مونو اتیلن گلایکول در بازار نقدی نسبت به هفته‌ی گذشته حدوداً بین 20 تا 25 دلار در هر تن افزایش یافت و به 910 تا 915 دلار در هر تن (CFR چین) رسید و قیمت‌های اسید ترفتالیک خالص در بازار نقدی نیز 5 دلار افزایش یافت و معادل 700 دلار در هر تن (CFR چین) قیمت‌گذاری شد.

ارسال نظر