کد خبر : 40631

کف عرضه های پلی اتیلن های ترفتالات بطری رعایت نمی شود؛

رقابت برای بطری های «تندگویان» همچنان ادامه دارد

کاهش عرضه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری در هفته های گذشته سبب شده تا خرید این کالاها با سقف قیمتی یعنی 10 درصد انجام شود، این در حالی است که از فصل مصرف این کالاها گذر کرده ایم

رقابت برای بطری های «تندگویان» همچنان ادامه دارد

پتروتحلیل- پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری متاثر از کاهش عرضه های پتروشیمی تندگویان در معاملات امروز جز کالاهای پر رقابت بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، کاهش عرضه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری در هفته های گذشته سبب شده تا خرید این کالاها با سقف قیمتی یعنی 10 درصد انجام شود، این در حالی است که از فصل مصرف این کالاها گذر کرده ایم.

گر چه روند معاملات این کالاها امروز شرایط بهتری را سپری کرد، اما باز هم گرید 781 با سقف 10 درصدی معامله شد و برای گرید 821 نیز 9 درصد رقابت قیمتی صورت گرفته است.

این در حالی است که شورای رقابت پیش تر کف عرضه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری را 4 هزار و 500 تن به صورت هفتگی اعلام کرده بود، اما نگاهی به عرضه این کالاها در هفته های اخیر نشان می دهد که کف عرضه این گروه کالایی رعایت نشده، به طوری که با وجود ثبت رقابت در محدوده سقف، حجم عرضه های پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری از 4 هزارتن در هر هفته کمتر بوده است.

از این رو همچنان ضمانت اجرایی مصوبات شورای رقابت مورد بحث و گفت و گو است؛ چرا که بسیاری از مصوبات از جمله تعیین قیمت خوراک پتروشیمی هایی که محصولات خود را در بورس عرضه می کنند با ارز مبادله ای و آنهایی که صادرات انجام می دهند با ارز آزاد، همچنان در حد مصوبه باقی مانده است و ضمانت اجرایی ندارد.

در همین حال به نظر می رسد باید نظارت بیشتری بر عرضه محصولات انجام شود و حداقل کف عرضه های تعیین شده توسط شورای رقابت رعایت شده و این عرضه ها به صورت منظم و مستمر انجام شود تا بلکه اوضاع این کالا رفته رفته متعادل شود. 

با این حال برخی از کارشناسان بازار به التهاب در بازار پلی اتیلن های ترفتالات نساجی در دو هفته اخیر اشاره می کنند و معتقدند: احتمالا برخی از خریداران در بازار پلی اتیلن های ترفتالات با داشتن اطلاعاتی از عرضه و تولید محصولات به رقابت می پردازند و سبب می شوند تا حرکت به سمت سقف قیمت افزایش یابد.

از سوی دیگر با توجه به انحصار تولید این محصولات، اکثر کارشناسان این حوزه معتقدند که باید نظارت شدیدتری بر تولید و عرضه این محصولات صورت گیرد تا محصولات به دست تولیدکنندگان برسد.

ارسال نظر