کد خبر : 40617

آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش صنایع پتروشیمی؛

بهره‌برداری از 10 واحد جدید پلی اتیلن در سال 2018

شرکت پتروشیمی جم نیز در حال مذاکره با شرکت‌های آلمانی و فرانسوی برای انجام یک پروژه افزایش ظرفیت در شهر بوشهر است. این شرکت برنامه دارد تا تولید اتیلن خود را 20 درصد افزایش دهد

بهره‌برداری از 10 واحد جدید پلی اتیلن در سال 2018

پتروتحلیل- پس از لغو تحریم‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا در سال 2016، ایران آماده می‌شود تا در سال آینده واحدهای جدید تولیدی پلی اتیلن خود را افتتاح کند. همچنین، سرمایه‌گذاری‌های جدید این کشور در بخش پتروشیمی اخیراً با رشد همراه بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، در سال 2018 قرار است 10 واحد جدید تولید پلی اتیلن از سوی تولیدکنندگان مختلف ایرانی به بهره‌برداری برسد. بر فرض اینکه این واحدها طبق برنامه به بهره‌برداری برسند، پیش‌بینی می‌شود ظرفیتی حدود 2/85 میلیون تن در سال به بازار اضافه شود.

به نظر می‌رسد ایران غیر از این واحدها، خود را برای ظرفیت‌های بیشتر تولیدی و سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش متانول، اولفین‌ها و پلی اولفین‌های و همچنین فعالیت‌های زیرساختی، لوجستیکی و نظارتی در بخش پتروشیمی آماده می‌کند. 

همانطور که پیش تر بدان اشاره کردیم، شرکت متانول کاوه برنامه دارد واحد تولید متانول خود با ظرفیت 2/3 میلیون تن در سال را تا ماه دسامبر به بهره‌برداری برساند و شرکت پتروشیمی مرجان نیز قصد دارد واحد خود در مجتمع پتروشیمی بوشهر را در ماه مارس سال 2018 افتتاح کند. 

شرکت پتروشیمی کاویان نیز برای توسعه ظرفیت تولید اتیلن خود در مجتمع پتروشیمی کاویان روند مطالعات امکان‌سنجی را آغاز کرده است. 

در این میان، شرکت پتروشیمی جم نیز در حال مذاکره با شرکت‌های آلمانی و فرانسوی برای انجام یک پروژه افزایش ظرفیت در شهر بوشهر است. این شرکت برنامه دارد تا تولید اتیلن خود را 20 درصد افزایش دهد.

به همین شکل، شرکت پتروشیمی ابن‌سینا همدان برای توسعه مجتمع پتروشیمی خود، قرارداد همکاری دوجانبه‌ای با یک شرکت ایتالیایی امضا کرد و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز درنظر دارد تا اولین واحد تولیدی متانول به پروپیلن تماماً ساخت بومی را ایران بسازد که تحقیقات مربوطه هم‌اکنون درحال انجام است.

همچنین ایران علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، درنظر دارد به منظور مدیریت بهتر صادرات، برخی محدودیت‌های تجاری را کاهش دهد و مسائل لوجستیکی را بهبود بخشد. 

در اواسط ماه نوامبر، رسانه‌های داخلی ایران مدعی شدند که ایران و ترکیه در حال مذاکره بر سر کاهش عوارض وارداتی هستند که از سوی دولت ترکیه بر محصولات پتروشیمی ایران اعمال می‌شود. ایران همچنین تصمیم دارد با افغانستان،پاکستان و عمان قرارداد تجارت آزاد منعقد کند. 

در خصوص اقدامات برای بهبود وضع صادرات، ایزان قرار است برای کاهش هزینه‌های باربری محموله‌های ارسالی برای مقاصد معمول، یک شرکت باربری جدید ایجاد کند. 

شرکت گروه نفت و گاز پارسیان نیز برای توسعه یک هاب پتروشیمی در جزیره قشم، یادداشت تفاهمی با سازمان منطقه آزاد قشم به امضا رساند.

ارسال نظر