کد خبر : 40610

تلخ و شیرینی بازار نفت؛

تصمیم‌گیری‌های اوپک؛ تنها عامل مهم کنترل کننده قیمت نفت

اگر چه احتمال تأثیرپذیری قیمت نفت از برخی عوامل سیاسی در جهان وجود دارد، ولی با توجه به وجود منابع بالقوه عرضه مقدار زیادی نفت به بازار جهانی، تصمیم‌گیری‌های اوپک در خصوص تمدید توافق کاهش تولید تنها عامل مهم کنترل کننده قیمت نفت در حال حاضر است

تصمیم‌گیری‌های اوپک؛ تنها عامل مهم کنترل کننده قیمت نفت

پتروتحلیل- بروز بلاتکلیفی‌های سیاسی در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و در نتیجه قدرت گرفتن یکباره دلار در مقابل یورو؛ در کنار انتظار بازار جهانی برای برگزاری جلسه اوپک و نتایج آن، منجر به افت قیمت نفت در بازار روزدوشنبه شد.

بدین ترتیب، در نخستین روز هفته جاری، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۵۰ سنت (۰/۸درصد) کاهش، در سطح بشکه‌ای ۶۲/۲۲ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه ژانویه نیز با ۲۹ سنت (۰/۵درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۶/۴۲ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت با اندکی کاهش به ۵/۸ دلار به ازاء هر بشکه رسید.

با به بن بست کشیده شدن مذاکرات بین حزب محافظه کار آلمان و دو حزب دیگر این کشور برای تشکیل یک دولت ائتلافی، بیم آن می رود که بزرگترین اقتصاد اروپا رو به افول گذارد. پیامد این موضوع، کندی رشد اقتصادی و به تبع آن کاهش تقاضای انرژی این کشور می تواند باشد. بنابراین با نگرانی جامعه جهانی از آینده بزرگترین اقتصاد اروپا، ارزش دلار در مقابل یورو به شدت افزایش یافت و منجر به ضربه زدن به بازار جهانی تمامی کالاها شد که در این میان نفت نیز از این قاعده مستثنی نشد.

بدین ترتیب، با وجود آنکه تلخ کامی بازار نفت که ناشی از کاهش قیمت به دلیل پیش‌بینی ناامید کننده تقاضای نفت IEA در هفته گذشته بود، روز جمعه با شیرینی تقویت ۲/۶ درصدی قیمت جبران شده بود؛ اما در نخستین روز هفته جاری بازار مجدداً شاهد کاهش قیمت شد. 
در این میان، نقش نگرانی از نتایج جلسه ۳۰ نوامبر اوپک در خصوص تمدید توافق کاهش سقف تولید اعضای اوپک و ۱۰ عضو غیر اوپک به رهبری روسیه را نیز نمی توان در کاهش قیمت نفت انکار کرد. در همین راستا O’Grady اظهار کرده است که اگر چه احتمال تأثیرپذیری قیمت نفت از برخی عوامل سیاسی در جهان وجود دارد، ولی با توجه به وجود منابع بالقوه عرضه مقدار زیادی نفت به بازار جهانی، تصمیم‌گیری‌های اوپک در خصوص تمدید توافق کاهش تولید تنها عامل مهم کنترل کننده قیمت نفت در حال حاضر است.

در همین حال، داده‌های منتشره روز جمعه نشانگر این است که به دنبال وجود تردیدهایی در خصوص تمدید توافق محدودیت عرضه اوپک، در هفته منتهی به ۱۴ نوامبر تعداد معامله گرانی که انتظار کاهش قیمت نفت را دارند نسبت به پنج ماه گذشته افزایش یافته است. درتأیید این مطلب، مشاور Global Risk Management نیز در یادداشتی آورده است که بازار نفت خام هم اکنون در یک موقعیت انتظاری برای روشن شدن نتایج جلسه اوپک در اواخر ماه جاری به سر می برد. استراتژیست PVM Oil Associates نیز در این خصوص عنوان کرده که در حالی که باور عمومی بر این است که قرارداد کاهش عرضه اوپک تمدید خواهد شد، ولی همچنان روسیه از اظهار نظر شفاف در این خصوص امتناع می ورزد.

در همین حال، به گفته وزیر انرژی عربستان، این کشور گفتگوهای گسترده‌ای در خصوص تمدید توافق کاهش تولید با روسیه داشته است و بر این اساس اوپک به نحوی استراتژی خود برای خروج از این توافق را تنظیم خواهد کرد که منجر به بروز مجدد مازاد عرضه نفت در بازار نگردد. وی همچنین اضافه کرد که موجودی ذخایر نفت تا زمان خروج اوپک از توافق مذکور در پایان مارس، به سطح متوسط خود نخواهد رسید. 
مصطفی انصاری تحلیل گر اقتصاد انرژی در Arab Petroleum Investments Corp نیز اظهار داشته که ما پیش‌بینی می کنیم که توافق کاهش تولید اوپک تمدید گردد و این یک اتفاق نظر شایع در بازار است، چرا که اوپک می داند برای رسیدن به اهدافش نیاز به تمدید این توافق دارد. وی عنوان داشته است که حتی اگر این توافق تمدید شود، ما انتظار افزایش قابل توجهی در قیمت نفت نداریم چون معتقدیم امروز بازار به این درک کلی رسیده است که آمریکا خیلی سریع تر از گذشته به افزایش قیمت از طریق افزایش تولید و صادرات نفت شیل پاسخ می دهد. طی اظهارات مشابهی، Gene McGillian مدیر تحقیقات بازار Tradition Energy نیز نگرانی بازار از افزایش تولید نفت شیل آمریکا و بی اثر کردن تلاش‌های اوپک را تأیید کرده است. 
با این وجود، تحلیل گران بر این باورند که در هر صورت قیمت ها دارای یک کف خواهند بود. تحلیل گران Commerzbank خاطرنشان کرده اند که انگیزه های سفته بازی برای خرید، پیش از جلسه اوپک در سطح بالایی قرار دارد. در عین حال، موقعیت های خرید فیوچرز WTI در بازار نایمکس به میزان ۳۲ هزار قرارداد افزایش داشته و به ۳۷۲ هزار قرارداد بالغ گردیده است که این مقدار نزدیک به رکورد ماه فوریه است. این درحالیست که خالص موقعیت‌های خرید برنت نیز از خود رکوردی به جای گذاشته است. اما به گفته Phil Flynn تحلیل گر Price Futures Group، افزایش موقعیت‌های خرید منجر به آسیب‌پذیری در مقابل Profit Taking خواهد شد چون با افزایش قیمت دلار مردم شروع به خروج از موقعیت خرید می کند. 
شایان ذکر است که بر اساس گزارش بیکر هیوز در روز جمعه، تعداد دکل های نفتی آمریکا بدون هیچ تغییری در سطح ۷۳۸ حلقه باقی مانده است.

 

ارسال نظر