کد خبر : 40606

عدم اعلام قیمت پایه توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی در هفته جاری سبب شد؛

بازار زیر سایه قیمت های غیرواقعی پتروشیمی ها

به نظر می رسد دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی می توانست برخی از قیمت های پایه را در روز شنبه و برخی را نیز در روز دوشنبه اعلام کند و سبب نوسانات غیرمعمول و غیرشفاف به بازار نشود

بازار زیر سایه قیمت های غیرواقعی  پتروشیمی ها

پتروتحلیل- در هفته منتهی به 17 نوامبر 2017 بازارهای جهانی روندی با ثبات را سپری کردند و تنها در برخی از گریدها کاهش نرخ به ثبت رسید. 

به گزارش «پتروتحلیل»، بدین ترتیب پلی اتیلن سنگین تزریقی در بازارهای چین 15 دلار کاهش را تجربه کرده و در بازار هندوستان با ثبات بود تا پتانسیل کاهشی اندک را پیدا کند. 

پلی اتیلن سنگین بادی در این هفته روندی با ثبات داشته و انتظار می رود پتانسیل افزایشی معادل افزایش نرخ دلار را داشته باشد. پلی اتیلن سنگین فیلم نیز روندی با ثبات در بازارهای منطقه GCC داشته و در بازار چین کاهش اندک و 5 دلاری را تجربه کرد بدین ترتیب این کالا نیز پتانسیل افزایش نرخی اندک و بیش از 200 ریال را دارد. 

پلی اتیلن سنگین لوله و اکستروژن نیز روندی با ثبات را در این هفته سپری کرد و در نتیجه انتظار می رود با توجه به روند نرخ دلار پتانسیل افزایشی بیش از 200 ریالی را داشته باشد.

پلی اتیلن های سبک نیز در این هفته روندی با ثبات را داشتند و تنها گرید خطی 5 دلار در بازار چین کاهش یافته بود، انتظار می رود هر دو گرید خطی و فیلم این گروه پتانسیل افزایش نرخ هایی بیش از 120 و 200 ریال را داشته باشند. 

پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی هم با توجه به ثبات نرخ های جهانی انتظار می رود بتوانند بیش از 150 ریال افزایش را تحت تاثیر افزایش نرخ دلار تجربه کنند. 

‌ PVC هم که مجددا با افت بیش از 4 درصدی قیمت در بازارهای هندوستان مواجه شده است پتانسیل کاهشی بیش از 600 ریالی را تا تاریخ 29 آبان 1396 دارد. 

نرخ دلار مبنای محاسبه با توجه به داده های دریافتی از سامانه سنا افزایشی است و می تواند تا نیم درصد بیشتر از نرخ مبنای قیمت های فعلی باشد. 

البته ذکر نکاتی حائز اهمیت است: این پیش بینی ها با توجه به داده های دریافتی تا تاریخ 17 نوامبر در بازارهای جهانی و 29 آبان ماه در بازار داخلی انجام شده است و در فاصله یک هفته مانده به اعلام نرخ های جدید می تواند هر اتفاقی در بازارهای جهانی و داخلی رخ دهد و این پیش بینی ها را دستخوش تغییر کند و این آمار صرفا جهت کمک به خرید آگاهانه تر تولیدکنندگان و خریداران محصولات پلیمری در هفته پیش رو تهیه شده است.

همچنین نگاهی به جدول قیمت ها نشان می دهد که اگر قیمتهای پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در هفته جاری اعلام می شد، پلی اتیلن های تزریقی و پی وی سی ها با نرخ های پایین تری توسط مصرف کنندگان خریداری می شد، البته برخی از محصولات هم به واسطه رشد قیمت دلار باید با قیمت های گران تری نسبت به هفته گذشته خریداری می شدند، به نظر می رسد دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی می توانست برخی از قیمت های پایه را در روز شنبه و برخی را نیز در روز دوشنبه اعلام کند و سبب نوسانات غیرمعمول و غیرشفاف به بازار نشود؛ چرا که تغییر اندک قیمت در حجم های زیاد محصولات می تواند برای خریداران و عرضه کنندگان نوسانات زیادی به دنبال داشته باشد.

 

ارسال نظر