کد خبر : 40596

شکل گیری جو محتاطانه در بازار نفت

لی‌رغم شکل گیری جوی محتاطانه در بازار نفت، معامله گران معتقدند به دلیل محدودیت تولید توسط کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش که تا کنون نیز منجر به کاهش موجودی ذخایر نفت دنیا شده است، احتمال کاهش شدید قیمت نفت کم است

شکل گیری جو محتاطانه در بازار نفت

پتروتحلیل- تحت تأثیر پیش‌بینی دلسرد کننده اخیر آژانس بین‌المللی انرژی در خصوص چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت، روز سه‌شنبه بازار شاهد افت قیمت نفت و بی اثر نمودن شور و اشتیاق ناشی از تمدید توافق کاهش سقف تولید اوپک و همپیمانانش، در بازار شد.

علاوه بر این، پیش‌بینی افزایش تولید نفت شیل آمریکا نیز عامل دیگری برای کاهش قیمت نفت‌خام بود. بدین ترتیب، در دومین روز هفته جاری، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۹۵سنت (۱/۵درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۶۲/۲۱ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۱/۰۶ دلار (۱/۹درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۵/۷۰ دلار تسویه گردید. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت به ۶/۵۱ دلار به ازاء هر بشکه رسید.

روز سه‌شنبه انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مبنی بر پیش‌بینی کاهش سطح تقاضای جهانی نفت‌خام به میزان ۱۰۰هزار بشکه در روز برای سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، به همراه پیش‌بینی افزایش قابل توجه تولید نفت شیل آمریکا، موجبات افت بیش از ۱/۵ درصدی قیمت نفت‌خام را در بازار فراهم آورد.

این در حالیست که گزارش IEA کاملاً متناقض با گزارش خوش‌بینانه روز دوشنبه اوپک در مورد تقاضای نفت‌خام در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بود. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی نموده است که افزایش دمای هوا منجر به کاهش تقاضای انرژی خواهد شد و همراه شدن این موضوع با افزایش تولید از طرف کشورهای تولید‌کننده نفت، می‌تواند منجر به بازگشت مازاد عرضه نفت‌خام در بازار گردد. چنانچه منظور از افزایش دما، افزایش دمای کلی جو زمین (و نه خاص زمستان پیش رو) باشد، باید به این نکته توجه نمود که تغییرات آب و هوایی قطعاً موجب افزایش تقاضای انرژی در فصل‌های گرم سال نیز خواهد شد که بدان اشاره نشده است. 
پس از تسویه قیمت‌ها در بازار نایمکس در روز سه‌شنبه، با انتشار داده‌های هفتگی API که حاکی از افزایش ناگهانی در موجودی ذخایر آمریکا به میزان ۶/۵۱ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۰ نوامبر بود، کاهش قیمت‌های فیوچرز نفت‌خام ادامه یافت. چنانچه EIA روز چهارشنبه داده‌های API را در گزارش هفتگی خود تأیید نماید، این بیشترین میزان افزایش موجودی ذخایر آمریکا از ماه مارس محسوب می شود.

به عقیده Kyle Cooper مدیر تحقیقات موسسه مشاوران IAF، چنین افزایشی در میزان موجودی ذخایر آمریکا، موجب تهدید چشم انداز خوش بینانه بازار می‌گردد. وی پیش‌بینی می‌نماید که صادرات نفت‌خام آمریکا برای دومین هفته متوالی در سطح پایینی باقی بماند. پس از هفته‌ها که میزان صادرات آمریکا از خود رکورد به جای گذاشته است، اکنون به نظر می‌رسد که این کاهش صادرات شاید آرامش قبل از طوفان برای از سرگیری مجدد صادرات آمریکا باشد. در همین زمینه Tyler Richey ویرایشگر Sevens Report نیز اظهار داشته‌ است درحالیکه بازار نفت‌خام ماه نوامبر را با رالی قیمت‌ها آغاز نمود و تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه نیز به افزایش قیمت‌ها دامن زد، اما با کاهش قابل توجه این تنش‌ها و جهش تولید نفت شیل آمریکا در هفته گذشته، بار دیگر علائم دلسرد کننده در بازار انرژی پدیدار گشته است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین در گزارش خود آورده است که آمریکا بواسطه افزایش غیر قابل انتظار در تولید نفت شیل خود به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین تولید‌کننده نفت و گاز دنیا تا سال ۲۰۲۵ می‌باشد. شایان ذکر است دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که در ماه دسامبر برای دوازدهمین ماه متوالی میزان تولید نفت‌خام شیل آمریکا به میزان ۸۰هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. علی‌رغم شکل گیری جوی محتاطانه در بازار نفت، معامله گران معتقدند به دلیل محدودیت تولید توسط کشورهای عضو اوپک و هم پیمانانش که تا کنون نیز منجر به کاهش موجودی ذخایر نفت دنیا شده است، احتمال کاهش شدید قیمت نفت کم است.

از طرفی، باید به این نکته نیز توجه داشت که ادعای EIA برای افزایش تولید و صادرات آمریکا تا حدی که به بزرگترین تولید کننده مطرح دنیا بدل گردد، وابستگی شدیدی به قیمت‌های بالای ۵۰ دلار نفت‌خام دارد. چنانچه با سرازیر شدن نفت‌خام آمریکا به بازار‌های جهانی دوباره بازار در اثر مازاد عرضه از تعادل دور گردد و موجبات افت قیمت به زیر ۵۰ دلار فراهم گردد، بی شک مجدداً سرمایه گذاران آمریکایی از تولید و صادرات نفت‌خام عقب نشینی خواهند کرد؛ همانند آنچه در اوت ۲۰۱۷ اتفاق افتاد.

 

ارسال نظر