کد خبر : 40571

نگاهی به بازار اولفین ها، آروماتیک ها و پلیمر؛

نفت و مسائل سیاسی به افزایش قیمت پلیمرها کمک می کند؟/ نشانه های مثبت در بازار اتیلن آسیا

قرار است با بهره‌برداری شرکت Reliance از واحد تولیدی خود و خودکفا شدن کشور هند برای نخستین بار در طول ادوار، صادرات هند به چین افزایش یابد

نفت و مسائل سیاسی به افزایش قیمت پلیمرها کمک می کند؟/ نشانه های مثبت در بازار اتیلن آسیا

پتروتحلیل-در بازارهای پتروشیمی این هفته آسیا، قیمت فزاینده‌ی نفت خام در بازار معاملات آتی و مسائل جغرافیایی‌سیاسی ممکن است همچنان به بالا رفتن قیمت‌ها کمک کند. هفته‌ی گذشته، چند مورد از آروماتیک‌ها ازجمله بَنزَن و پارازایلین در اثر افزایش قیمت‌های نفت خام، با رشد همراه شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، هفته‌ی گذشته در پی رشد بازار صنایع بالادستی، قیمت‌های نفتا، که خوراکی مهم به شمار می‌رود، با افزایش همراه بودند و در روز جمعه‌ی گذشته با افزایش 20 دلار در هر تنی نسبت به هفته گذشته به 574/25دلار در هر تن (CFR ژاپن) رسیدند. بر اساس اطلاعات سایت S&P Global Platts، آخرین باری که این شاخص از این میزان نیز بالاتر بوده به 15 ماه ژوئن سال 2015 بازمی‌گردد که معادل 576/50دلار در هر تن بوده است.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا روند افزایش قیمت‌ نفتا در هفته‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت و همچنان موجب تقویت قیمت‌ها در بازار پتروشیمی آسیا خواهد شد یا خیر.

در بازار آسیای شمال‌شرق، در روز سوم نوامبر، آخرین پیشنهادات در مناقصه تامین پارازایلین ژانویه‌ تا دسامبر سال 2018 برای بزرگ ترین تولیدکننده ترفتالیک اسید خالص به لحاظ ظرفیت تولید، یعنی شرکت پتروشیمی Yisheng به ثبت رسید.

این اقدام با روال مذاکرات سالیان گذشته در صنایع پارازایلین و اسید ترفتالیک خالص تفاوت دارد؛ پیش از این قراردادهای بلندمدت معمولاً بر اساس شرایط (قراردادهای) دوجانبه مورد مذاکره قرار می‌گرفتند.

آروماتیک‌ها

همانطور که در بررسی هفته‌ی گذشته به افزایش نرخ‌های پیشنهادی برای محموله‌های ماه دسامبر اشاره شد، تقاضای روبه‌رشد به این محموله‌ها موجب تقویت بازار پارازایلن هفته‌ی گذشته آسیا شده است.

این روند افزایشی همچنین موجب بیشتر شدن اسپرد شاخص نفتا CFR ژاپن شد و این شاخص از کمترین میزان خود در 31 ماه گذشته، 295/08دلار در هر تن، در روز جمعه، 27 اکتبر، به 308/08دلار در هر تن رسید؛ پس از آنکه پارازایلن 33 دلار بالا رفت و 864/33دلار در هر تن (FOB کره) و 882/33دلار در هر تن (CFR تایوان/چین) رسید.

در این میان، وضع مناسب بازار در هفته‌ی گذشته تداوم داشت چراکه بَنزَن آسیایی 17/50تا 24 دلار نسبت به هفته گذشته افزایش داشت و به 820 دلار در هر تن (CFR چین) و 815 دلار در هر تن (FOB کره) رسید.

با توجه به اینکه شاخص محموله‌های بَنزَن موعد ژانویه‌ FOB ساحل خلیج آمریکا در روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته معادل 284 سنت در هر گالون، 849/16دلار در هر تن، برآورد و نرخ‌های باربری برای جابه جایی 10 هزار تن محموله از آسیای شمال‌شرق به ساحل آمریکا نیز معادل 44 تا 45 دلار در هر تن قیمت گذاری شد؛ فرصت آربیتراژ حداقل روی کاغذ ایجاد شده است.

اگرچه خبر دیگری از محموله‌ها در بازار نقدی موعد ماه نوامبر شنیده نشد، اما برخی معامله‌کنندگان انتظار داشتند در معاملات محموله‌های ارسالی از کره‌ی جنوبی به ساحل خلیج آمریکا موعد ماه دسامبر شاهد بیشتر شدن تحرکات باشند چراکه احتمال می رفت تقاضا در آمریکا بهبود یابد.

اولفین‌ها

به علت اثر تقویتی افزایش تقاضا برای محموله‌های موعد دسامبر در بازار اتیلن آسیا نشانه‌ی افزایش نرخ‌ها مشاهده شد. به گزارش منابع مختلف، در بازار نقدی تقاضا برای محموله‌های موعد ماه دسامبر به اندازه تقاضا برای محموله‌های ماه نوامبر بود؛ خصوصاً در آسیای شمال‌شرق، چراکه مصرف‌کنندگان نهایی پیش از مذاکرات برای قراردادهای سال 2018 به افزایش موجودی انبارهای خود می‌پردازند.

در نتیجه، در روز جمعه‌ شاخص اتیلن آسیای شمال‌شرق سی اف آر، 10 دلار نسبت به هفته گذشته افزایش داشت و به 1،250 دلار در هر تن رسید و این به منزله پایان یافتن رویکرد منفی به بازار بود که از اوایل ماه اکتبر شروع شده بود.

شاخص CFR آسیای جنوب‌شرقی همچنان در نرخ 1،140 دلار در هر تن ثابت ماند، چراکه احتمالاً فعالیت‌های مبادلات برای ماه دسامبر محدود خواهد بود، از این رو که محموله‌های آسیای جنوب‌شرقی به احتمال زیاد به دلیل فرصت آربیتراژ ایجاد شده به آسیای شمال‌شرق فرستاده خواهند شد.

در بازار بوتادین، نگرانی‌ها در خصوص محدودیت تقاضا در چین به علت عرضه مازاد داخلی تشدید شد. به گزارش منابع بازار به علت عرضه زیاد، شرکت Sinopec قیمت‌های بوتادین خود در شرق چین با شرایط ex-works را 700 یوان یا حدوداً 7/6 درصد پایین آورد و به 8،500 یوان یا (با درنظر گرفتن نرخ برابری ارز) 1،078 دلار در هر تن رساند که از روز جمعه‌ اعمال می شود.

در دیگر بازارهای نقدی، هفته گشذته حداقل سه یا چهار آگهی مناقصه‌ی فروش در آسیای جنوب‌شرقی برای محموله‌های موعد ماه نوامبر منتشر شد.

متانول، متیل ترت-بوتیل اتر

در اثر محدودیت در عرضه، قیمت‌های متانول آسیایی 4 دلار افزایش داشت و به 342 دلار در هر تن (CFR چین) رسید. در چین، معامله‌کنندگان از تغییر مصرف گاز طبیعی، یعنی خوراک تولید متانول، برای اهداف گرمایشی در فصل زمستان به عنوام یکی از دلایل محدودیت در عرضه یاد کردند.

در این میان، به دنبال شنیده‌ها راجع به تاخیر در بازگشایی واحد تولیدی شرکت Brunei Methanol، از اول نوامبر به اواسط نوامبر، شاخص CFR آسیای جنوب‌شرقی 2 دلار افزایش یافت و به 365 دلار در هر تن رسید.

در اثر افزایش قیمت‌های بنزین، قیمت‌های متیل ترت-بوتیل اتر نیز نسبت به هفته گذشته 20/50دلار افزایش یافتند و به 677/50دلار در هر تن (FOB سنگاپور) رسیدند. بازار بنزین تحت تاثیر تقاضای مناسب، کاهش موجودی انبارها و عرضه محدود در آسیا، نرخ‌های بالایی داشت.

پلیمرها

قیمت‌های پلی اتیلن سنگین آسیا هفته‌ی گذشته متغیر بودند اما عمدتاً در اثر کاهش تقاضای ناشی از سقوط قیمت‌ها در بازار معاملات آتی، روندی کاهشی پیدا کردند. البته پلی اتیلن سنگین CFR جنوب آسیا، به دلیل عرضه محدود در هند، استثناً افزایش داشت.

اما در دیگر نقاط، قرار است با بهره‌برداری شرکت Reliance از واحد تولیدی خود و خودکفا شدن کشور هند برای نخستین بار در طول ادوار، صادرات هند به چین افزایش یابد.

ارسال نظر