کد خبر : 40562

بهبود اقتصاد دو غول جهان؛

چشم انداز مثبت رشد تقاضای جهانی نفت خام

گمانه زنی ها همچنان حاکی از عزم جدی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای تمدید توافق صورت پذیرفته برای کاهش تولید تا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی است

چشم انداز مثبت رشد تقاضای جهانی نفت خام

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازارهای جهانی در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تحت تأثیر کاهش تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا تقویت گردید و به بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسید. 

بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژانویه با ۱/۴۵دلار (۲/۴درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۶۲/۰۷ دلار قرار گرفت. 

همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه دسامبر نیز با ۱/۱دلار (۲درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۵/۶۴ دلار تسویه گردید که بالاترین میزان از ۲ ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی است. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه ژانویه به ۶/۲۱دلار به ازاء هر بشکه رسید.

قیمت های جهانی نفت خام طی معاملات روز جمعه عمدتاً تحت تأثیر کاهش تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا و همچنین تداوم خوش بینی ها نسبت به تمدید توافق اوپک برای کاهش تولید، با افزایش همراه بود. تعداد دکل های حفاری فعال در ایالات متحده آمریکا برای دومین هفته متوالی با کاهش همراه بود.

 در گزارشی که توسط شرکت بیکر هیوز در هفته گذشته منتشر شد، شمار دکل های حفاری در این کشور با ۸ حلقه کاهش به ۷۲۹ حلقه رسید که کمترین تعداد گزارش شده از ماه مه بوده است. با توجه به اینکه تغییر درتعداد دکل های حفاری درایالات متحده آمریکا معیاری برای پیش بینی کاهش و یا افزایش مقدار تولید نفت خام در این کشورمحسوب می شود، این گزارش محرک خوبی برای افزایش قیمت ها درمعاملات روز جمعه بود.

 از طرفی، گمانه زنی ها همچنان حاکی از عزم جدی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای تمدید توافق صورت پذیرفته برای کاهش تولید تا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی است. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیهه، روز پنج شنبه اظهار داشت که توافق صورت پذیرفته در صورت نیاز می تواند تا بعد از ماه مارس ۲۰۱۸ ادامه یابد. عربستان سعودی، عراق و کویت که بیش از ۵۰ درصد مجموع تولید اوپک را به خود اختصاص داده اند نیز قویاً ازتمدید این توافق حمایت کرده اند. 

بسیاری از معامله گران انتظار دارند در نشست ۳۰ نوامبر، کشورهای شرکت کننده با تمدید مجدد دوره زمانی کاهش تولید موافقت کنند. لازم به ذکر است که از سال گذشته میلادی، کشورهای عضو و غیر عضو اوپک برای مقابله با بحران ناشی از کاهش قیمت های جهانی نفت خام و به تعادل رسانیدن بازار، تصمیم گرفتند تا روزانه مجموعاً ۱/۸ میلیون بشکه نفت خام را از سبد تولیدات خود حذف کنند. 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تداوم برنامه کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸، در نهایت منجر به پیشی گرفتن تقاضای نفت خام از عرضه آن در سال ۲۰۱۹ خواهد گردید. آمارهای اقتصادی منتشر شده از دو غول اقتصادی جهان یعنی ایالات متحده آمریکا و چین نیز حکایت از بهبود وضعیت اقتصادی آنها دارد که چشم انداز مثبتی را برای رشد تقاضای جهانی نفت خام ترسیم کرده است. بر اساس آمارهای منتشر شده، شاخص فعالیت های تجاری، شاخص سفارشات جدید و شاخص بکارگیری نیروی انسانی در ایالات متحده آمریکا به ترتیب ۶۲/۲ ،۶۲/۸ و۵۷/۵ درصد اعلام گردید که نشان دهنده بالاترین سطح از حدود ۸ سال گذشته است. 

برخی از تحلیل گران با توجه به تقویت شاخص های اقتصادی این کشور در چند ماه اخیر، رشد اقتصادی ۵ درصدی برای آن را دور از انتظار نمی دانند. واردات نفت خام چین نیز با پیشی گرفتن از ایالات متحده آمریکا به ۹ میلیون بشکه در روز رسیده که پیش بینی می شود این رقم همچنان افزایش داشته باشد. از متغیرهای تأثیر گذار دیگر در افزایش قیمت ها می توان به اخبار منتشر شده در خصوص احتمال از سر گیری حملات گروههای شبه نظامی در نیجریه به تأسیسات نفتی این کشور اشاره کرد که می تواند موجب کاهش دوباره تولید نفت خام این کشور شود.

 همچنین، گزارشات حاکی از شرایط نامساعد شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA ) در انجام تعهدات مالی خود به شرکت های تولید کننده نفت در این کشور است که ریسک کاهش فعالیت های تولید ی در ونزوئلا را افزایش داده است. در پایان، علی رغم شرایط مساعد بازار برای تداوم رشد قیمت ها، هنوز نگرانی ها در خصوص رشد تولید و افزایش صادرات نفت خام ایالات متحده آمریکا به قوت خود باقیست. گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور(EIA) نشان می دهد که تولید نفت خام آن در هفته چهارم منتهی به ۲۷ اکتبر، با رشد روزانه ۴۶ هزار بشکه ای همراه بوده و به رقم ۹/۵۵۳ هزار بشکه در روز رسیده است. 

صادرات نفت خام آن نیز طی همین دوره به رقم ۲/۱ میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. پر واضح است که تداوم رشد صادرات نفت خام این کشور بستگی شدیدی به تفاوت قیمتی ایجاد شده بین شاخص نفت خام برنت و WTI خواهد داشت.

 

ارسال نظر