کد خبر : 40546

قیمت ۶۵ دلاری نفت دور از انتظار نیست

در این ارتباط، نفت خام برنت با شکست سطح مقاومتی ۵۸/۲ دلار به ازاء هر بشکه وارد کانال ۶۰ دلاری شد که در صورت دوام در این کانال و عبور از سطح مقاومتی ۶۰/۷ دلار به ازاء هر بشکه و با فرض عدم تغییر اساسی در وضعیت متغیر های بنیادی، دسترسی به قیمت های حدود ۶۵ دلار به ازاء هر بشکه دور از انتظار نیست

قیمت ۶۵ دلاری نفت دور از انتظار نیست

پتروتحلیل- بهای نفت خام درآخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بازارهای جهانی عمدتاً تحت تأثیر افزایش گمانه زنی ها و حمایت ها از تداوم برنامه کاهش تولید اوپک، تقویت شد. بدین ترتیب، قیمت پایانی نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه دسامبر با ۱/۱۴ دلار (۱/۹درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۶۰/۶۶ دلار قرار گرفت. همچنین، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در این ماه نیز با ۱/۲۶ دلار (۲/۴درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۳/۹۰ دلار تسویه شد. در نتیجه این معاملات، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت به ۶/۵۴ دلار به ازاء هر بشکه رسید.

قیمت های جهانی نفت خام طی معاملات روز جمعه تحت تأثیر افزایش احتمال تمدید برنامه کاهش در تولید اوپک تا پایان سال ۲۰۱۸ با افزایش همراه بود و در نتیجه آن، نفت خامهای برنت و WTI به ترتیب با ثبت مجموع رشد هفتگی ۴/۷ و ۴ درصدی به بالاترین سطح خود از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ و فوریه سال جاری میلادی دست یافتند.

شواهد حاکی از آن است که کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در نشست ۳۰ نوامبر که در وین برگزار خواهد شد، با تمدید دوباره برنامه کاهش تولید تا پایان سال آینده میلادی موافقت خواهند کرد که این موضوع از اظهارات مکرر مقامات نفت و انرژی عربستان سعودی و روسیه به خوبی برداشت می شود. بسیاری از تحلیل گران بازار بر این باورند که در صورت تداوم سیاست های کاهش تولید توسط کشورهای عضو و غیر عضو اوپک تا پایان سال آینده میلادی، شاهد پیشی گرفتن تقاضا از عرضه نفت خام در بازارهای بین المللی در سال ۲۰۱۹ خواهیم بود که با فرض ثابت بودن سایر متغیر ها، نقطه زمانی تعادل بازار محسوب می شود. لازم به توضیح است که از سال گذشته میلادی، کشورهای عضو و غیر عضو اوپک توافق کردند تا روزانه ۱/۸ میلیون بشکه از مجموع تولیدات خود را کاهش دهند که مهلت پایان آخرین توافق صورت پذیرفته (تمدید یافته)، پایان ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی است.

علاوه بر موضوع مذکور، کاهش شاخص دلار نیز در رشد و تداوم روند افزایشی بهای نفت خام تأثیر گذار بوده است. شاخص دلار در روز جمعه از ۹۵/۱۵ واحد به ۹۴/۸۱ واحد رسید که عاملی محرک برای افزایش تقاضا از سوی دارندگان سایر ارزها (با توجه به نرخ برابری ) محسوب می شود. علی رغم تأثیر گذاری شرایط فوق الذکر در رشد قیمت ها، تداوم این روند افزایشی و پایداری قیمت ها در سطوح فعلی به عوامل بسیاری بستگی دارد که در این میان، خریداران نباید ریسک ناشی از افزایش پی در پی تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا را در محاسبات خود نادیده بگیرند.

داده های منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نشان می دهد که تولید نفت خام این کشور بعد از کاهشی که در نتیجه طوفان Nate تجربه کرده، در هفته منتهی به ۲۰ اکتبر با ۱/۱ میلیون بشکه در روز افزایش به حدود روزانه ۹/۵ میلیون بشکه رسیده است. از طرفی، گزارش هفتگی شرکت بیکر هیوز نیز نشان دهنده افزایش یک حلقه ای در تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده آمریکا بعد از سه هفته متوالی کاهش در تعداد آنها است که در نتیجه آن، مجموع تعداد این دکل ها به ۷۳۷ حلقه رسید.

همچنین در روز جمعه شاهد انتشار اخباری مبنی بر اعلام آتش بس بین نیروهای اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بودیم که این موضوع می تواند سرآغازی بر پایان مناقشات اخیر باشد و صادرات نفت خام اقلیم کردستان را به روال عادی خود بازگرداند. قابل توجه است که در پی تشدید منازعات اخیر بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور بر سر جدایی این منطقه، صادرات نفت خام کردستان عراق از حدود ۶۰۰ هزار بشکه به ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

گزارش هفتگی منتشر شده از سوی صندوق های پوشش دهنده ریسک نشان دهنده افزایش ۱۲۵۹۸ واحدی در تعداد موقعیت های خرید در بورس لندن است که در مجموع تعداد این قرارداد ها را به ۵۰۶۷۳۷ واحد در روز جمعه رسانید که البته با توجه به پیش بینی شکل گیری ساختار بکواردیشن در بازار، عمده این افزایش در تعداد موقعیت های خرید مربوط به قراردادهای نزدیک بوده است. از منظر تحلیل تکنیکال، شاهد شکل گیری الگوی صعودی در دوره زمانی هفتگی هستیم.

در این ارتباط، نفت خام برنت با شکست سطح مقاومتی ۵۸/۲ دلار به ازاء هر بشکه وارد کانال ۶۰ دلاری شد که در صورت دوام در این کانال و عبور از سطح مقاومتی ۶۰/۷ دلار به ازاء هر بشکه و با فرض عدم تغییر اساسی در وضعیت متغیر های بنیادی، دسترسی به قیمت های حدود ۶۵ دلار به ازاء هر بشکه دور از انتظار نیست. با این حال، در صورت برگشت قیمت ها، حمایت قوی ۵۵ دلار به ازاء هر بشکه را پیش رو خواهد داشت. نفت خام WTI نیز با عبور قوی از سطح مقاومتی ۵۲/۵۰ دلار به ازاء هر بشکه، توان رسیدن به قیمت های حدود ۵۶ دلار به ازاء هر بشکه را دارد. کما اینکه در صورت برگشت قیمت ها، با حمایت قوی در محدوده ۴۹ دلار به ازاء هر بشکه روبرو خواهد بود.

ارسال نظر