کد خبر : 40536

ثبات یا افزایش قیمت‌های پلی اتیلن سنگین آسیایی در پی رشد قیمت نفت خام؛

بهره‌برداری از واحدهای تولیدی پتروشیمی میاندوآب در سال 2018

منبعی نزدیک به شرکت ملی پتروشیمی ایران خبر داده است شرکت پتروشیمی میاندوآب 30 درصد از کار ساخت واحد تولیدی پلی اتیلن سنگین خود با ظرفیت 140 هزار تن در سال را به انجام رسانیده است

بهره‌برداری از واحدهای تولیدی پتروشیمی میاندوآب در سال 2018

پتروتحلیل- در پی ایجاد تقاضای ناشی از موجودی کم انبارها و همچنین از یک مجتمع پرقدرت‌ جدید، قیمت‌های پلی اتیلن سنگین آسیایی در این هفته روندی ثابت تا افزایشی داشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، قیمت نفت خام برنت در بورس بین قاره‌ای (ICE)، نسبت به روز سه‌شنبه گذشته در هر بشکه افزایشی 23 سنتی داشت و در ساعت 8 و نیم روز چهارشنبه، به 58/32دلار در هر بشکه رسید. چهارشنبه‌ی گذشته به دلیل آنکه در سنگاپور تعطیل رسمی بود، ارزیابی قیمت‌ها صورت نگرفت.

قیمت‌های داخلی چین نسبت به سه‌شنبه گذشته 300 یوان افزایش داشت و به 10،900 یوان در هر تن (با شرایط ex-works) رسید. به گزارش منابع مختلف، امسال فرصت آربیتراژ پایان سال از آمریکا به آسیا به علت تاثیر طوفان هاروی ایجاد نشده است (پیش از این همیشه به دلیل اینکه تولیدکنندگان آمریکایی برای فرار از مالیات انبارداری دست به خالی کردن انبارها می‌زنند این فرصت ایجاد می‌شده است).

منابع گزارش کردند تقاضا در پی افزایش تقاضای صادراتی برای کالاهای کریسمس بالا رفته است. اگرچه با توجه به عرضه مازاد، دورنمای کلی سال 2018 کاهشی بوده است اما منابع ما اظهار داشته‌اند آنها هنوز اغلب در گفتگوها امکان مذاکره بر سر قیمت‌های بهتر را ندارند چراکه به نظر آن‌ها امنیت عرضه‌ی محموله‌ها و کیفیت اثبات‌شده محصولات از قیمت‌شان مهم‌تر است.

برخی تولیدکنندگان اظهار داشتند تخفیف 10 دلار در هر تنی برای قرارداد خرید با شرایط پرداختی 30 روزه به وسیله اعتبار اسنادی، ممکن است بسته به شرایط بازار متغیر باشد و اگر عرضه محدود باشد، ممکن است چنین تخفیفی هم داده نشود. در بخش خبرهای مربوط به واحدهای تولیدی نیز باید به اطلاع برسانیم، منبعی نزدیک به شرکت ملی پتروشیمی ایران خبر داده است شرکت پتروشیمی میاندوآب 30 درصد از کار ساخت واحد تولیدی پلی اتیلن سنگین خود با ظرفیت 140 هزار تن در سال را به انجام رسانیده است. این منبع افزود قرار است این مجتمع جدید در سال 2018 به بهره‌برداری برسد.

کارشناسان برای سال 2018 پیش بینی می‌کنند با نزدیک شدن سال نو در شرق آسیا، تقاضا برای پلی اتیلن نیز کاهش یابد، اگرچه طی ماه‌های مارس و سپتامبر که اوج فعالیت‌های ساخت محصولات نهایی است، تقاضا تقویت خواهد شد. در سایر نقاط آسیا، تقاضا برای پلی اتیلن طی ماه‌های آپریل تا ژوئن با رشد همراه خواهد بود چراکه پیش از آغاز موسم بارندگی نیاز به لایه‌های عایق‌بندی برای سقف خانه‌ها در مناطق روستایی هند ایجاد می‌شود و در سه‌ماهه‌ی چهارم سال نیز مصرف‌کنندگان نهایی پیش از رسیدن فصل جشنواره‌ها در ماه نوامبر، شروع به پر کردن انبارها می‌کنند. اما تقاضا در هند در ماه‌های ماه فوریه-مارس، یعنی پیش از پایان سال بودجه‌ای در 31 مارس، ضعیف می‌شود.

ارسال نظر