کد خبر : 40526

جزییات مجمع سالانه شرکت پتروشیمی خلیج فارس؛

پتروشیمی برزویه و پارس آماده ورود به بورس شدند

شناسایى راهکارهاى تقویت توانداخلى کشور و توجه به نخبگان داخلى و ایجاد زیرساخت بهره مندى از توانمندى نخبگان از مهمترین عوامل اجرای اقتصاد مقاومتی است

پتروشیمی برزویه و پارس آماده ورود به بورس شدند

پتروتحلیل- عادل نژاد سلیم، مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی این شرکت که روز یکشنبه برگزار شد، فعالیت ها و دستاوردهای این شرکت را تشریح کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، وی با اشاره به آمادگی چند شرکت زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس برای عرضه در بورس اوراق بهادار گفت: با وجود قرار داشتن در شرایط سخت، شفاف سازی و عرضه فجر و مبین در بورس اوراق انجام شد و در حال حاضر این دو شرکت رتبه های اول و دوم شفاف ترین شرکت های بورسی را به دست آورده اند.

به گفته نژادسیلم با حل اختلافات، سهام پتروشیمی برزویه و 5 درصد سهام پتروشیمی پارس نیز به زودی عرضه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: برخی از مشکلات و اختلافات، همچنین نوسانات بازار بورس در مقطعی از زمان سبب شد تا عرضه سهام این شرکت ها به تعویق بیفتد.

اروند و تندگویان از مرحله زیان خارج شده و سود خالص آنها مثبت شده است

وی همچنین در ادامه با اشاره به خروج پتروشیمی اروند و تندگویان از زیان گفت: در حال حاضر سودخالص این دو مجتمع مثبت شده است، اما همچنان خوزستان و فیلیپن همچنان زیان ده هستند، اما تیمی در حال مطالعه و ایجاد راهکار برای خروج این مجتمع ها از زیان است.

جایگاه هلدینگ خلیج فارس در دنیا

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس همچنین با اشاره به جایگاه 34 ام این شرکت در دنیا گفت: هلدینگ خلیج فارس جز 50 شرکت بزرگ دنیا است، همچنین در ایران نیز، هلدینگ خلیج فارس در خیلی از زمینه ها رتبه اول را دشته و جز 500 شرکت برتر و پیشرو است.

وی همچنین به امضای دو پروژه 5 میلیارد یورویی با دو شرکت بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: به خاطر برخی از مسایل، فعلا این شرکت ها را اعلام نمی کنیم.

ساخت کاتالیست های موردنیاز کشور 

وی همچنین در ادامه نکات اصلی در عمل به اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی های داخلی را برشمرد و گفت: شناسایى راهکارهاى تقویت توانداخلى کشور و توجه به نخبگان داخلى و ایجاد زیرساخت بهره مندى از توانمندى نخبگان از مهمترین عوامل اجرای اقتصاد مقاومتی است.

نژاد سلیم برقرارى ارتباط موثر با دانشگاه ها و موسسات پژوهشى معتبر و برقرارى ارتباط موثر با شرکت هاى دانش بنیان را از دیگر عوامل مؤثر بر اقتصاد مقاومتی و توجه به توانمندی داخلی برشمرد.

وی افزایش ١٧٦ درصدی سفارشات داخلی را از جمله دستاوردهای مهم این هلدینگ بزرگ پتروشیمی دانست و در ادامه استفاده از امکانات داخلى جهت بخش ساخت و خرید پروژها و همچنین ساخت کاتالیست هاى مورد نیاز در کشور را از دیگر دستاوردهای مهم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس مورد تاکید قرار داد.

موفقیت های هلدینگ خلیج فارس وحمایت های زنگنه

وی همچنین با تشریح فعالیت های هلدینگ خلیج فارس از ابتدای سال 92 گفت: در سال 92 هلدینگ خلیج فارس متکی به خوراک مایع بود، 8 شرکت زیان ده داشتیم و افق شرکت در سال های آینده مشخص نبود.

وی تاکید کرد: برای رسیدن به مقصد، اهم چالش های این شرکت بررسی و مشخص شد که نیاز داریم تا ظرفیت ها را مجددا از نو بسازیم و برای این مهم نیازمند 8 تا 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری بودیم، از سوی دیگر به خوراک کافی دسترسی نداشتیم و تنها خوراک در دسترس ما، مایع بود.

وی افزود: کمبود خوراک و عدم دسترسی به خوراک گاز از نظر اقتصادی و رقابتی ما را متضرر ساخته بود، از سوی دیگر ریسک بالای سبد محصولات و عدم قدرت چانه زنی و رقابت پذیری نیست سبب شده بود تا جایگاه مناسبی به عنوان یک هلدینگ نداشته باشیم. از این رو سعی شد تا افق 5 ساله ای برای هلدینگ خلیج فارس تدوین شود.

وی با اشاره به تدوین برنامه استراتژی بر مبنای تحقیقات بازار گفت: خوشبختانه در سال های اخیر به پیش بینی ها رسیده ایم و افزایش تولید داشته ایم. به طوری که به دلیل عدم دسترسی به خوراک کافی، منابع خوراک در سطح کشوری بررس و اقدامات لازم آغاز شد.

به گفته نژاد سلیم ؛ با شرکت نفت مذاکراتی انجام شد و در نهایت حمایت های مهندس زنگنه سبب شد تا هلدینگ خلیج فارس به موفقیت های بزرگی تا به الان دست پیدا کند. از این رو از زحمات زنگنه تشکر می کنم.

پروژه بیدبلند 2 در بهمن ماه 97 راه اندازی می شود

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه پروژه بید بلند به دلایلی ۱۴ سال بی نتیجه مانده بود، گفت: اگر این پروژه همچنان مسکوت می ماند، خوراک گچساران تامین نمی شد. بنابراین تمام توانمان را برروی پروژه ی بید بلند متمرکز کردیم و مسائل مالی و قراردادی این پروژه مرتفع شد.

وی با اشاره به اینکه پروژه بیدبلند 2 در بهمن ماه سال 97 راه اندازی می شود، گفت: ما را تا سال 97 تحمل کنید؛ چرا که در این سال اوج شکوفایی در هلدینگ خلیج فارس خواهد بود.

موافقت اصولی واگذاری ان جی ال 1800 و 2400 از شرکت نفت دریافت شده است

نژاد سلیم در ادامه با اشاره به اخذ موافقت اصولی واگذاری ان جی ال 1800 و 2400 از شرکت نفت، گفت: با سرمایه گذاری کم، ان جی ال 1800 و 2400 به واحد بیدبلند داده می شود.

وی همچنین گفت: با راه اندازی ان جی ال 3200 و ایجاد 150 میلیون یورو سود، خوراک بندرامام، امیرکبیر و برخی دیگر از شرکت تامین خواهد شد و همچنین با مابقی خوراک می توان واحدهای پایین دست ایجاد کرد.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس یادآوری کرد که در سال 92، پرتفوی محصولات پرریسک بود، اما در حال حاضر محصولات گازی، مانند متانول، آمونیاک و پروپیلن به آن اضافه شده است و زنجیره تولید محصولات در حال تکمیل شدن است.

وی همچنین در پایان گفت: این شرکت طی چهار سال گذشته تحولات و تغییرات اساسی مهمی  از جمله ، اعمال مدیریت سیستمی ، تدوین برنامه راهبردی برای خود وکلیه شرکت های زیر مجموعه ، تنوع در سرمایه گذاری در سبد سرمایه جهت بالا بردن ضریب سود آوری،  تولید متنوع محصولات و فرآورده های شیمیایی،  احداث طرح های پترو شیمی و پالایشگاهی در مناطق مختلف کشور در راستای توسعه پایدار با حفظ و صیانت از محیط زیست، اجرای استاندارهای بهداشت و ایمنی ودراختیار گرفتن فروش، صادارات و واردات محصولات  بدون حضور واسطه ، اجرای  طرح های  فرآیندی  ، فنی  و  توسعه  ای  در  مجتمع  ها  و  دستیابی  حداکثر  ظرفیت  اسمی  تولید  در  مجتمع  ها  و  اخذ  تسهیلات  مالی  و  فاینانس  را  فراهم و در حوزه های مختلف به اجرا درآورده است.

ارسال نظر