کد خبر : 40495

نگاهی به بازار اولفین ها، آروماتیک ها و پلیمر؛

دورنمای مبهم قیمت ها در بازار پتروشیمی

با پایین ماندن تقاضا و کافی بودن عرضه در چین، قیمت‌های آسیای شمال‌شرق در هفته گذشته روندی ثابت تا کاهشی به خود دیدند و بازار آسیای جنوب‌شرقی نیز روندی مشابه را طی کرد و تنها چند معامله در این بازار به ثبت رسید

دورنمای مبهم قیمت ها در بازار پتروشیمی

پتروتحلیل-دورنمای قیمت‌ها در بازار پتروشیمی آسیا در این هفته مبهم خواهد بود؛ چراکه فعالیت‌های تبادلاتی در هفته گذشته آنچنان زیاد نبود، یعنی زمانی که تاجران در منطقه آسیای شمال‌شرق تازه از تعطیلات طولانی‌مدت خود به بازار بازگشته بودند.

به گزارش «پتروتحلیل»، با پایین ماندن تقاضا و کافی بودن عرضه در چین، قیمت‌های آسیای شمال‌شرق در هفته گذشته روندی ثابت تا کاهشی به خود دیدند و بازار آسیای جنوب‌شرقی نیز روندی مشابه را طی کرد و تنها چند معامله در این بازار به ثبت رسید.

در جنوب آسیا، با درنظر داشتن تعطیلات دیوالی در هند، انتظار می‌رود فعالیت‌های تبادلاتی در این هفته چندان نباشد.

آروماتیک‌ها

بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده، بازار پارازایلین آسیا یک مورد استثنایی در هفته گذشته بود و 4 محموله‌ی فیزیکی در آن مبادله شدند. با وجود این، در روزهای پایانی هفته تقاضا برای محموله‌های موعد ماه نوامبر پایین آمد و به موعدهای دسامبر روی آورد و هزینه‌های تعویق (کونتانگو) ماه نوامبر/دسامبر در روز جمعه‌ی گذشته معادل منفی 7 دلار در هر تن ارزیابی شد.

تاجری سنگاپوری اظهار داشت: «با توجه به روند چند ماه اخیر کاملاً واضح است که در آینده یکی دو بار مهلت‌های قراردادی برای اعلام آمادگی برای بارگیری محموله‌های نیمه دوم ماه نوامبر با کاهش روبه‌رو خواهد شد و هزینه‌های تعویق ماه دسامبر نیز در روزهای آتی پایین خواهد آمد.»

فاصله قیمت پارازایلن-نفتا در هفته گذشته نسبت به هفته‌ی ابتدایی ماه اکتبر از 332/375 دلار در هر تن به 327/38دلار در هر تن کاهش پیدا کرد. افزایش قیمت خوراک نفتا و همینطور رشد قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی آخر هفته با کاهش 4/67 دلاری پارازایلین آسیایی نسبت به هفته گذشته همراه بود و نرخ آن در روز جمعه‌ی گذشته به 832/33 دلار در هر تن (FOB کره) و 850/33 دلار در هر تن (CFR چین/تایوان) رسید.

تقاضا در بازار نقدی بَنزَن در رسیدن به سطح قبلی خود ناموفق بودند چراکه با سطح بالای موجودی انبارها و همینطور بی‌ثباتی قیمت نفت خام در بازار معاملات آتی، قیمت‌های داخلی شرق چین از اواسط هفته شروع به کاهش کردند. با وجود اینکه هنوز برای محموله‌های موعد ماه نوامبر تقاضا وجود داشت، خریداران نسبت به انجام معامله در روز جمعه تردید داشتند چراکه هنوز درخصوص روند تغییر قیمت‌های بازار بلاتکلیفی وجود داشته است. تقاضای پایین در بازار چین و کاهش قیمت‌های مونومر استایرن در صنایع پایین‌دستی نیز موجب تضعیف رویکرد در بازار FOB کره شدند.

در تایوان، خریداران به علت عرضه‌ی مازاد در منطقه، پیش از آغاز هفته طلایی نیازهای خود را تامین کرده بودند و فعالیت هفته گذشته‌ی بازار چندان نبود.

تداوم عرضه‌ی مازاد در این منطقه همچنین موجب تضعیف تقاضا در آسیای جنوب‌شرقی شد. متعاقباً در روز جمعه‌ی گذشته، بَنزَن آسیایی FOB کره و CFR چین، به ترتیب نسبت به هفته گذشته 4 و 5 دلار کاهش داشتند و به 780 و 790 دلار در هر تن رسیدند.

اولفین‌ها

در هفته‌ی گذشته، عرضه مکفی در بازار نقدی موجب وارد آمدن فشار به بازار اتیلن آسیا شد و سطح تقاضای بازار چین، پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات یک‌هفته‌ای در هفته‌ی گذشته همچنان بسیار پایین باقی ماند. علی‌رغم این مسئله، قیمت‌ها ثابت ماندند و فروشندگان نسبت به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود تردید داشتند و سطح فعالیت در بازار تا حد زیادی در حالت سکون قرار داشت.

یکی از منابع بازار اظهار داشت برخی فروشندگان تصمیم گرفتند در هفته‌ی جاری از بازار کناره بگیرند و آن را تحت نظر داشته باشند، چراکه سطح پایین موجودی انبارهای مشتقات اتیلن در چین ممکن است در هفته‌های آتی باعث افزایش قیمت‌ها بشود. در نتیجه این اقدام، شاخص CFR آسیای شمال‌شرق در روز جمعه نسبت به هفته گذشته بدون تغییر در نرخ 1،295 دلار در هر تن (CFR آسیای شمال‌شرق) گزارش شد.

بازار بوتادین آسیا نیز علی‌رغم تداوم کاهش قیمت در بازار داخلی چین،  نسبت به هفته گذشته ثبات داشت.

شاخص بوتادین CFR چین نیز نسبتاً تقویت شد چراکه قیمت‌های وارداتی از قیمت داخلی بازار چین پایین‌تر باقی ماندند و این مسئله به افزایش فعالیت‌های خرید محموله‌ها در بازار نقدی کمک کرد. اما در کل، تقاضا در بازار بوتادین روند کاهشی خود را ادامه داد، چراکه با ادامه عرضه محموله‌های وارداتی دریای عمیق از اروپا، مصرف‌کنندگان نهایی بیش از پیش از بازار کناره گرفتند. شاخص‌های CFR چین و FOB کره بوتادین نیز در روز جمعه‌ نسبت به هفته گذشته بدون تغییر و در نرخ 1،230 و 1،180 دلار در هر تن ارزیابی شدند.

متانول، متیل ترت-بوتیل اتر

بازارهای متانول آسیایی در هفته گذشته تغییراتی متفاوت داشتند؛ شاخص CFR چین نسبت به هفته گذشته 4 دلار پایین آمد و به 333 دلار در هر تن رسید، حال آنکه قیمت‌های داخلی بازار چین در همین دوره 25 یوان رشد داشتند و به 2،735 یوان در هر تن رسیدند.

تقاضا در صنایع پایین‌دستی ثبات داشت چراکه موجودی انبارهای بنادر شرق چین نسبت هفته قبل کمتر شده بود.

در پی افزایش قیمت‌های بنزین، نرخ متیل ترت-بوتیل اتر در جمعه‌ی گذشته نسبت به روز قبلش 4/5 دلار افزایش داشت و به 676 دلار در هر تن (FOB سنگاپور) رسید؛ اما هنوز نسبت به هفته گذشته 3/50 دلار در هر تن پایین تر است.

یکی از تاجران مستقر در سنگاپور گفت انتظار دارد قیمت‌های متیل ترت-بوتیل اتر در هفته‌های آتی، هم‌راستا با کاهش فصلی تقاضای بنزین در پی نزدیک شدن زمستان در آسیای شمال‌شرق، کاهش بیشتری داشته باشد.

پلیمرها

قیمت‌های پلی اتیلن سبک خطی آسیایی عمدتاً در هفته گذشته با ثبات همراه بودند، اگرچه در پی تقاضای نامناسب بازار، شاخص CFR آسیای جنوب‌شرقی در روز چهارشنبه نسبت به هفته گذشته 20 دلار کاهش داشت و به 1،180 دلار در هر تن رسید. قیمت‌های داخلی پلی اتیلن سبک خطی چین نیز 50 یوان کاهش داشت و به 9،600 یوان در هر تن (با درنظر گرفتن نرخ برابری ارز معادل 1،170 دلار در هر تن) رسید، یعنی نرخی بالاتر از قیمت‌های محموله‌های وارداتی.

قیمتها نیز در بازار معاملات آتی چین و در اثر تقاضای اندک، دچار افت شدند؛ معاملات متعدد پلی اتیلن سبک خطی در بازار معاملات آتی دالیان برای تحویل ژانویه‌ی سال 2018 با کاهش 145 یوان در هر تنی نسبت به هفته گذشته همراه بود و نهایتاً، معادل 9،365 یوان در هر تن (با شرایط ex-warehouse) قیمت‌گذاری شد.

انتظار بر این بوده است که قیمت‌های داخلی در این هفته کاهش‌های بیشتری داشته باشند چراکه بنا بر انتظارات، مراسم نوزدهمین کنگره ملی حزب کومونیست چین موجب تسریع بررسی‌های سختگیرانه‌ی زیست‌محیطی در چین بشود و در نتیجه به کاهش فعالیت بسیاری از تبدیل‌کنندگان/بازیافت‌کنندگان پلاستیک بیانجامد.

ارسال نظر