کد خبر : 40492

گفت و گوی «پتروتحلیل» با مدیربازرگانی خارجی شرکت تاپکو (شرکت بازرگانی پتروشیمی جم)؛

قرادادهای بلندمدت می تواند به صنعت پتروشیمی کمک کند

دلیلی برای عدم اعلام اورهال یا تعویض خطوط وجود ندارد، شرکت های پتروشیمی می توانند برنامه ریزی کرده و در وب سایت شرکت، این موضوع را عنوان کنند

قرادادهای بلندمدت می تواند به صنعت پتروشیمی کمک کند

پتروتحلیل- نحوه معاملات محصولات پلیمری، تولید و قیمت گذاری کالاها در بازار داخل سبب شد تا گفت و گویی داشته باشیم با محمدمهدی متبحری، مدیربازرگانی خارجی شرکت تاپکو (شرکت بازرگانی پتروشیمی جم) که در ادامه بخشی از آن را می خوانید:

نحوه معاملات محصولات پلیمری را در بورس را چگونه می بینید؟

معاملات در بورس کالا، نظامند و شفاف است ولی بهتر است که ساز و کاری به کمک شرکت های پتروشیمی، بورس و وزارت صنعت درست شود تا کالا به دست تولیدکننده واقعی برسد. نیاز است برخی از کاستی ها اصلاح شود؛ چرا که تولیدکننده واقعی نقدینگی کمی دارد و از این رو معاملات برای این گروه در بورس بسیار سخت است.

نظر شما درباره معاملات فیوچر برروی محصولات پتروشیمی چیست؟

در ایران بعید می دانم که فیوچر مارکت جواب بدهد؛ چرا که مثلا تولیدکننده های پلی اتیلن زیادی داریم و عرضه ها و تقاضاها کاملا مشخص است، از سوی دیگر برخی اطلاعات دیگر سبب می شود تا بعضا در انتها محصولات مهم با ثبت سقف قیمت خریداری شوند. 

چرا شرکت های پتروشیمی تمایلی به اعلام اورهال یا تعویض خطوط تولیدشان ندارند؟

اورهال شرکت های پتروشیمی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می شود. دلیلی برای عدم اعلام اورهال یا تعویض خطوط وجود ندارد، شرکت های پتروشیمی می توانند برنامه ریزی کرده و در وب سایت شرکت، این موضوع را عنوان کنند. اما به هر حال اعلام اورهال و یا تعویض خطوط و حتی عدم اعلام اورهال هم سبب می شود تا خریداران نقدینگی بالایی جمع آوری کرده و اقدام به خرید محصولات با رقابت کنند و واقعا در هر صورت اتفاق خوبی برای بازار داخل رخ نمی دهد؛ چرا که تعدادی از خریداران با شرکت های پتروشیمی تماس می گیرند و می پرسند: تا چه زمانی تولید می کنید و نهایتا در آخرین هفته های عرضه یک محصول اقدام به ثبت سقف قیمت می کنند.

به نظر شما قراردادهای بلندمدت می تواند به صنعت پتروشیمی کمک کند؟ در خصوص گرید پایپ انجمن ها هم اعلام کرده اند که در حال مذاکره هستند؟

بله، اما شرایط شرکت های پتروشیمی با همدیگر متفاوت است، از این رو نیاز است که این موضوعات به صورت مدیریتی حل و فصل شود. یعنی تصمیمات باید در سطح مدیریت حل شود. البته این موضوع در نشریات معتبری مانند آیسیس در بخش های اروپایی رعایت می شود، مثلا قیمت به صورت Spot و CONTRACTاعلام می شود.

چرا شرکت های پتروشیمی اقدام به تعیین قیمت محصولات خود نمی کنند؟

قیمت ها در هر منطقه متفاوت است، البته شرکت های پتروشیمی قیمت محصول تمام شده خودشان را می دانند و می توانند مارجینی به آن اضافه کنند که کل دنیا حاضر به خرید آن باشد، اما قیمت های تمام شده شرکت های پتروشیمی ایرانی به دلیل خوراک های ارزان تر نسبت به کشورهای دیگر و دسترسی بهتر کمتر است.

قیمت ها در مناطق دیگر بالاتر از ایران است و از این رو ما با دو اتفاق مواجه می شویم، اول اینکه قیمتی که ما تعیین می کنیم قطعا با نرخ آنها متفاوت خواهد بود، از سوی دیگر احتمال اینکه با آنتی دامپینگ مواجه شویم، بسیار زیاد است.

آیا این موضوع شامل همه محصولات می شود؟

خیر، مثلا ما محصولی داریم به نام بوتن وان که از اتیلن تولید می شود و در نتیجه قیمت آن باید برگرفته از اتیلن باشد، اما در جنوب شرق آسیا بوتن وان از ذغال سنگ و نفتا تولید می شود و قیمت آن بسیار پایین تر از ایران است، به همین دلیل صادراتی روی این محصول در شرق آسیا وجود ندارد و صادرات به بازارهای روسیه و cis انجام می شود ولی با تناژ کم. قیمت گذاری می تواند برای یک سری از محصولات توسط شرکت های پتروشیمی انجام شود.

ارسال نظر