کد خبر : 40489

انتظار افزایش عرضه محصولات پر التهاب در بازار شکل گرفته بود؛

دلایل بی توجهی پلی پروپیلن بازها به بازار آزاد

عاملات پلی پروپیلن ها امروز با نرخ هایی بالاتر از بازار آزاد انجام شد، برخی از کارشناسان بازار دلیل بی توجهی به نرخ های بازار و ثبت قیمت هایی بیشتر را نیاز مصرف کنندگان به خرید عنوان کردند

دلایل بی توجهی پلی پروپیلن بازها به بازار آزاد

پتروتحلیل- بازار آزاد محصولات پلیمری امروز با حجم بیشتری از داد و ستدها همراه بود. بازگشت ثبات به بازار ارزسبب شده تا مصرف کنندگان بیشتری راغب به خرید باشند.

به گزارش «پتروتحلیل»، از سوی دیگر معاملات پلی پروپیلن ها امروز با نرخ هایی بالاتر از بازار آزاد انجام شد، برخی از کارشناسان بازار دلیل بی توجهی به نرخ های بازار و ثبت قیمت هایی بیشتر را نیاز مصرف کنندگان به خرید عنوان کردند. 

این در حالی است که برخی از فعالان بازار نیز حجم کم عرضه پلی پروپیلن ها را دلیل ثبت نرخ هایی بالاتر از بازار اعلام می کنند.

با این حال امروز پس از معاملات پلی پروپیلن ها در بورس، خریداران می توانستند این محصولات را در بازار آزاد با 10 تا 30 تومان ارزان تر در هر کیلو خریداری کنند.

در همین حال حجم عرضه پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی امروز حدودا 7 هزارتن بود.

دو گرید شیمیایی ZB332C و ZR230C نویدزرشیمی مانند هفته های گذشته همچنان با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفتند. پلی پروپیلن های نساجی هم بیشتر از 4 درصد رقابت را ثبت کردند.

برخی از معامله گران معاملات امروز را با توجه به ثبت نرخهایی بالاتر از بازار جهت دار عنوان می کنند، در همین حال برخی از پلی پروپیلن های نویدزرشیمی به صورت اعتباری به مصرف کنندگان عرضه می شود و از این رو خرید این کالاها برای مصرف کنندگان به صرفه است.

البته نگاهی به معاملات نشان می دهد که پلی پروپیلن های نویدزرشیمی مانند 552R کمترین رقابت را امروز به میزان 3.6 درصد داشتند.

از سوی دیگر C30s مارون با 7 درصد رقابت، Z30s با 4.5 درصد رقابت و 510L نویدزرشیمی هم با 7 درصد رقابت مورد داد و ستد قرار گرفتند.

نگاهی به معاملات Z30s مارون نشان می دهد که این کالا 100 تومان گران تر از هفته قبل خریداری شده است، برخی از آگاهان بازار می گویند: انتظار بازاریان با توجه به عرضه 440 تنی این کالا،پایان تولید آن در پتروشیمی مارون است.

با این حال برخی از معامله گران هم معتقدند؛ خریداران هفته گذشته با نرخ های بالا اقدام به خرید پلی پروپیلن ها کردند و از این رو اجازه کاهش قیمت ها را به بازار نمی دهند.

به این ترتیب، پلی پروپیلن نساجی Z۳۰G پتروشیمی مارون با حجم عرضه ۴۴۰ تن ۱۰۷۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۲۳۳ تومان بود، بیشترین قیمت ثبت شده برای خرید این کالا 4 هزار و 430 تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجی V۳۰G این مجتمع هم با ۱۱۰ تن عرضه ۴۶۲ تن تقاضا داشت، کارگزاران این کالا را با میانگین نرخ  ۴ هزار و ۴۲۴ تومان خریداری کردند.

همچنین پلی پروپیلن نساجی RG۱۱۰۲XK  پتروشیمی رجال با ۵۸۸ تن عرضه ۱۶۳۸ تن تقاضا داشت، این کالا با میانگین نرخ ۴ هزار و ۵۳۱ تومان مورد معامله قرار گرفت. پلی پروپیلن نساجی ZH۵۵۲R نوید زرشیمی با ۱۰۰۸ تن عرضه ۱۷۸۵ تن تقاضا داشت، میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۴۳۲ تومان بود. پلی پروپیلن نساجی ZH۵۱۰L این مجتمع هم با ۲۵۲ تن عرضه ۱۱۳۴ تن تقاضا داشت،میانگین نرخ خرید این کالا هم ۴ هزار و ۵۴۳ تومان بود.

البته برخی از کارگزاران به ثبت درخواست های ابتدایی کم برای خرید پلی پروپیلن ها امروز اشاره کردند که در ادامه افزایش یافت.

از سوی دیگر برخی از پلی پروپیلن سازها مانند مارون، نویدزرشیمی و رجال عرضه های خود را امروز کاهش داده بودند، گرید 552R  مارون به میزان 1122 تن کاهش یافت و با حجم 814 تن برتابلوی بورس آمد. گرید Z30S مارون هم 1496 تن کاهش عرضه داشت. گرید 1102XK رجال هم 210 تن کاهش داشت و به میزان 588 تن عرضه شد. البته مارون 1606 و 110 گرید C30S و V30G عرضه کرد که هفته گذشته عرضه نشده بود. در همین حال گرید 552R نویدزرشیمی 504 تن افزایش عرضه داشت.

رسول علی محمدی، مدیرکالایی کارگزاری کالای خاورمیانه درباره معاملات این هفته پتروشیمی ها معتقد است؛ اخباری در هفته گذشته مبنی بر مدیریت و تنظیم بازار منتشر شد و سبب شد تا انتظار افزایش حجم عرضه محصولاتی که با رقابت بالا خریداری می شوند در بازار شکل بگیرد، اما متاسفانه حجم عرضه این محصولات مانند 209 و ایکس تری افزایش قابل توجهی نداشته است و از این رو به نظر نمی رسد که التهاب بازار در این خصوص فروکش کند.

به گفته وی؛ ضروری است حجم عرضه ها برروی محصولاتی که بازار آنها التهاب دارد، مدیریت شود.

ارسال نظر