کد خبر : 40484

افزایش 7 دلاری قیمت منواتیلن گلایکول آسیایی/ موجودی 591 هزار تنی انبارهای شرق چین؛

بورس سنگاپور قراردادهای سوآپ و آتی مونو اتیلن گلایکول را راه اندازی می کند

بورس سنگاپور با نام اختصاری SGX قصد دارد در روز 23 اکتبر قراردادهای معاوضه (سوآپ) و قراردادهای آتی مونو اتیلن گلایکول را ارائه کند، این نخستین باری است که قراردادهای مشتقه در یک مرکز تهاتر رسمی در سنگاپور ارائه می‌شوند

بورس سنگاپور قراردادهای سوآپ و آتی مونو اتیلن گلایکول را راه اندازی می کند

پتروتحلیل- قیمت‌های مونو اتیلن گلایکول آسیایی پس از کاهش‌های ابتدای هفته، این هفته را با 7 دلار افزایش و در نرخ 890 دلار در هر تن (CFR چین) پشت سر گذاشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، تاجران بازار آسیای شمال‌شرق، پس از یک تعطیلات طولانی‌مدت، این هفته به بازار بازگشتند، اما حجم فعالیت‌ها در ابتدای هفته اندک بود. در روز دوشنبه و در پی پایین بودن سطح تقاضا، کاهش قیمت‌های نفت در بازار معاملات آتی و افزایش ذخایر انبارها، سطح قیمت‌ها نسبت به جمعه‌ی گذشته 13 دلار در هر تن پایین آمد.

قیمت‌ها در روز سه‌شنبه، 15 دلار دیگر نیز پایین آمدند و معادل 855 دلار در هر تن قیمت‌گذاری شدند و این رقم تا روز چهارشنبه ثابت ماند. با وجود این، بازار در روز پنج‌شنبه جانی دیگر گرفت و قیمت‌ها 20 دلار افزایش داشتند و به 875 دلار در هر تن (CFR چین) رسیدند. گزارش شده است تاجران در حال نقد کردن مواضع معاملاتیِ خریدی هستند که پیشتر صورت داده بودند و رفته رفته برای خرید دوباره به بازار بازمی‌گردند.

در نتیجه این اقدام، قیمت‌ها در روز جمعه با 15 دلار افزایش همراه بود تا به 890 دلار در هر تن (CFR چین) برسد و میزان مبادلات اوراق معاوضه (سواپ) و محموله‌های حقیقی رشد داشت. قیمت‌های داخلی مونو اتیلن گلایکول در بازار پرجنب‌وجوش این هفته‌ی چین  روند شاخص پربسامد CFR چین را به خود گرفت و در روز جمعه نسبت به پنج شنبه افزایش ناگهانی 200 یوانی را تجربه کرد و نسبت به هفته گذشته 30 یوان در هر تن بالا رفت.

گزارش شد ظرفیت انبارهای مونو اتیلن گلایکول در بنادر شرق چین به 591 هزار تن رسیده است.  اطلاعات منتشرشده از سوی اداره‌ی گمرک و توسعه گردشگری کره‌ی جنوبی نشان می‌دهد، صادرات مونو اتیلن گلایکول کره‌ی جنوبی در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل 23 درصد بالارفته و به 56،839 تن رسیده است و در مقایسه سال به سال هم 23/2 درصد افزایش داشته است.

دیگر محصولات تاثیرگذار ازجمله پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری در صنایع پایین‌دستی، در روز چهارشنبه 11 دلار نسبت به هفته گذشته افزایش داشت و معادل 1،030 دلار در هر تن (FOB آسیای شمال‌شرق) قیمت‌گذاری شد. خوراک اتیلن در روز جمعه نسبت به هفته گذشته بدون تغییر در نرخ 1،295 دلار در هر تن (CFR آسیای شمال‌شرق) گزارش شد. در نتیجه، مارجین مونو اتیلن گلایکول آسیایی به منفی 7 دلار در هر تن رسید، اما رفته رفته به سمت مثبت شدن در حال بالا آمدن بود. و اما در خصوص دیگر اخبار مرتبط باید به اطلاع برسانیم بورس سنگاپور با نام اختصاری SGX قصد دارد در روز 23 اکتبر قراردادهای معاوضه (سوآپ) و قراردادهای آتی مونو اتیلن گلایکول را ارائه کند، این نخستین باری است که قراردادهای مشتقه در یک مرکز تهاتر رسمی در سنگاپور ارائه می‌شوند.

این قراردادهای سوآپ‌ در حجم لات‌های 500 تنی و قراردادهای آتی نیز در حجم 100 تنی مبادله خواهند شد. سخنگوی بورس سنگاپور اظهار داشت: «بورس سنگاپور برای مشتریان خود یک توافق‌نامه پایاپای را ترتیب خواهد داد تا بتوانند با چندین معامله‌گر معامله و تسویه کنند. همچنین، در حال حاضر مرکز تهاتری وجود ندارد که قراردادهای مشتقه‌ی مونو اتیلن گلایکول را بر اساس دلار آمریکا ارائه دهد.» وی افزود: «این محصولات جدید نیازهای صنعت به چنین ابزارهای مدیریتی ریسک را تامین خواهد کرد.»

ارسال نظر