کد خبر : 40482

نظر اوپک درباره تصمیم ترامپ؛

تحریم‌ها چه تاثیری روی صنایع بالادستی و طرح های ال ان جی ایران خواهد گذاشت؟

در حال حاضر ایران چندین قرارداد توسعه‌ای در حوزه صنایع بالادستی با شرکت‌های بین‌المللی نفتی ازجمله توتال، او ام وی، اِنی، شِل، شلمبرژه و لوک اویل امضا کرده است تا به تحقیق و توسعه‌ی در حوزه ذخایر بزرگ نفتی در ایران بپردازد. تحریم‌های جدید آمریکا به دشواری این برنامه‌ها افزوده خواهد کرد

تحریم‌ها چه تاثیری روی صنایع بالادستی و طرح های ال ان جی ایران خواهد گذاشت؟

پتروتحلیل- یکی از دغدغه‌های اساسی ایران این خواهد بود که تحریم‌های احتمالی آمریکا، سرمایه‌گذاری‌های خارجی آتی در بخش صنایع بالادستی را با محدودیت روبه‌رو خواهد کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، همچنین شرکت‌های غربی و آسیایی را نیز نسبت به بستن قراردادهای نفتی و گازی منصرف خواهد کرد.

ایران علی‌رغم افزایش تدریجی تولیدات خود در سال جاری، در ثابت نگه داشتن سرعت افزایش تولیدات کار مشقت‌باری را داشته است، چراکه میدان‌های قدیمی‌تر نفتی این کشور به سرمایه و فناوری‌های جدید نیاز داشته‌ است.

در حال حاضر ایران چندین قرارداد توسعه‌ای در حوزه صنایع بالادستی با شرکت‌های بین‌المللی نفتی ازجمله توتال، او ام وی، اِنی، شِل، شلمبرژه و لوک اویل امضا کرده است تا به تحقیق و توسعه‌ی در حوزه ذخایر بزرگ نفتی در ایران بپردازد. تحریم‌های جدید آمریکا به دشواری این برنامه‌ها افزوده خواهد کرد.

وزیر نفت ایران این هفته طرحی 5 میلیارد دلاری برای توانبخشی به صنایع بالادستی ارائه کرد تا ضررهای تولیدات را کاهش دهد، اما بدون سرمایه‌گذاری خارجی بعید است این طرح به ثمر برسد.

شرکت‌های واجد شرایط شرکت در پروژه‌های نفتی و گازی ایران عبارت‌اند از: توتال، شل، شرکت اینپکس ژاپن و پتروناس مالزی، شرکت‌های روسی گازپروم نفت، رزنفت، تات‌نفت و زاروب‌نفت و شرکت آذربایجانی سوکار.

آیا تحریم‌های جدید روی طرح‌های اِل اِن جی ایران تاثیر خواهد گذاشت؟

بازگشت تحریم‌ها ممکن است روی توسعه‌ی پروژه‌های اِل اِن جی ایران تاثیر بگذارد، این طرح‌ها که به فناوری‌های غربی وابسته هستند سال‌هاست که مسیری نامنظم و نامطمئن را طی می‌کند.

ایران پس از تعلیق تحریم‌ها روند آماده‌سازی فرایند افزایش تولید گاز طبیعی خود را شروع کرده بود. یکی از مقامات وزارت نفت ایران در ماه جولای از هدف کشور برای رساندن ظرفیت تولید گاز اِل اِن جی به 365 میلیون متر مکعب در روز، برای صادرات در سال 2021 خبر داده بود، رقمی که میزان صادرات قطر، بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی اِل اِن جی دنیا در برابر آن ناچیز می‌نماید. تحریم‌ها این هدف را به خطر می‌اندازند.

با این حال، بازار جهانی از عرضه‌ی اِل اِن جی اشباع شده است. بنا بر اطلاعات بخش PIRA در شرکت S&P Global Platts، با در نظر داشتن مسئله اشباع تولید، بازگشت تحریم‌ها چندان برای معامله‌ی آتی اِل اِن جی مشکل‌ساز نخواهد بود.

آیا این مسئله به نفع عرضه‌کنندگان اِن جی اِل و میعانات آمریکا خواهد بود؟

هم‌اکنون تعمیراتی بسیار مهم و دشوار اما روتین در میدان عظیم پارس جنوبی در خلیج فارس در حال انجام است و این به منزله‌ی نوعی پیش‌نمایش از وضعیتی است که درصورت بازگشت تحریم‌ها برای عرضه‌کنندگان میعانات و اِن جی اِل آمریکا اتفاق خواهد افتاد.

با کاهش سنگین عرضه‌ی اِن جی اِل و میعانات از پارس جنوبی طی ماه اخیر، فاصله قیمت‌های میعانات صادراتی آمریکا بیشتر شده است. بنابراین در صورت اعمال تحریم‌های جدید و یا بازگشت تحریم‌های قدیمی علیه ایران، تولیدکنندگان آمریکایی برای پر کردن خلع ایجاد شده موقعیت مناسبی خواهند داشت.

روند طرح‌های انتقال گاز از راه خط لوله چگونه است؟

تاثیرات بالقوه بر حوزه گاز ایران محدود خواهد بود چراکه ایران هم‌اکنون درگیر تامین تقاضای داخلی است.

با این حال، بازگشت تحریم‌های آمریکا ممکن است باعث شود طرح‌های مختلف مربوط به خطوط لوله گازی به پاکستان، هند و یا هر دو از مسیر اصلی‌شان منحرف شوند. در هر صورت به نظر می‌رسد پروژه خط لوله پاکستان متوقف شده باشد، نظر به اینکه اسلام‌آباد طرح خط لوله گوادر به نواب‌شاه را نیز در ماه ژوئن متوقف کرده بود. اما مذاکرات با هند در خصوص احداث خط لوله‌ای زیردریایی به طول 1،300 کیلومتر در جریان بوده است.

اهداف گازی کوتاه مدت ایران بیشتر منطقه‌ای هستند. ایران در ماه ژوئن صادرات گاز به عراق را آغاز کرد و یک مقصد صادراتی دیگر به تنها بازار صادراتی خود یعنی ترکیه اضافه کرد. توانایی ایران در تامین میزان صادرات و همینطور تقاضای افزایشی داخلی به سرمایه‌گذاری‌های آتی، خصوصاً در پارس جنوبی بستگی دارد.

اوپک درباره تصمیم ترامپ چه نظری دارد؟

به گزارش «پتروتحلیل»، دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو، اعضا در خصوص ابعاد افزایش تحریم‌ها گفتگو نکرده‌اند، اما «ما برای اعلام همیاری، با اتحاد در کنار تمامی کشورهای عضو، تمامی کشورهای اوپک و غیراوپک عضو، ایستاده‌ایم. و امیدواریم جامعه جهانی نیز در اتحاد با ما در کنارمان بایستد.»

وزیر نفت ونزوئلا، یولگیو دل پینو، اظهار داشت رفتار ترامپ در قبال توافق ایران نمایانگر برنامه‌ی گسترده‌تر دولت آمریکا برای هدف قرار دادن تولیدکنندگان بزرگ نفت همچون ونزوئلا، روسیه، قطر و ایران است.

وی بیان کرد: «این برنامه‌ای علیه تمامی کشورهای تولیدکننده‌ است و سعی در تغییر بازارهای صادراتی ما دارد تا در چند بازار به خصوص رقابت ایجاد کند.» «این کار آمریکا بسیار خطرناک است. آنان در تلاشند تا با استفاده از تحریم علیه کشورها و با طرح‌های مالی از تولیدکنندگان خود حمایت کنند.»

ارسال نظر