کد خبر : 40466

پیش بینی دبیر کل اوپک از تقاضای نفت؛

چراغ سبز اوپک به بازار نفت

اوپک در تلاش برای گسترش گفتگوها با تولیدکنندگان گاز شل آمریکا به منظور تعدیل مجدد بازار، چراغ سبزی مبنی بر تصمیمش برای افزایش ظرفیت عضویت اپک/غیراپک به بازار نشان داده است و در نتیجه به حرف و حدیث‌های مربوط به احتمال افزایش ظرفیت عضویت این سازمان قوت بخشید

چراغ سبز اوپک  به بازار نفت

پتروتحلیل- بارکیندو، دبیر کل اوپک، به نیاز برای «اقدامات فوق‌العاده» به‌منظور استمرار بخشیدن به تعدیل مجدد بازار نفت اذعان کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، اوپک در تلاش برای گسترش گفتگوها با تولیدکنندگان گاز شل آمریکا به منظور تعدیل مجدد بازار، چراغ سبزی مبنی بر تصمیمش برای افزایش ظرفیت عضویت اپک/غیراپک به بازار نشان داده است و در نتیجه به حرف و حدیث‌های مربوط به احتمال افزایش ظرفیت عضویت این سازمان قوت بخشید.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، در مراسم همایش انرژی هند در دهلی نو اذعان کرد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای حفظ توازن مجدد بازارهای نفتی، نیازمند انجام «برخی اقدامات فوق‌العاده» هستند.

وی اظهار داشت: «با توجه به پیدایش نیاز به حفظ توازن در بازار در دوره‌ی میان مدت تا بلند مدت، کشورهای [فعلی] عضو می‌توانند برخی اقدامات فوق‌العاده، ازجمله افزایش ظرفیت عضویت را درنظر بگیرند.

بارکیندو در سخنانش اشاره کرد علاوه بر 24 کشوری که عضو توافق هستند، دیگر تولییدکنندگان نیز باید به عضویت درآیند.

او خصوصاً به تولیدکنندگان گاز شل آمریکا اشاره کرد که تولیدشان در طول سال جاری رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: «ما قویاً به تمام دوستانمان در مناطق سرشار از گاز شل آمریکای شمالی توصیه می‌کنیم این مسئولیت مشترک را آنگونه که شایسته است با جدیت تمام بر عهده بگیرند، یعنی همان درس مهمی که از چرخه‌ی فعلی و استثنایی عرضه‌محور آموخته‌ایم.»

بارکیندو در اواسط ماه جولای اظهار داشت اوپک برنامه‌ریزی کرده تا در سال جاری رایزنی‌هایی را با تولیدکنندگان گاز شل آمریکا در خصوص وضعیت بازار انجام دهد، چراکه این سازمان این مسئله را لازم می‌داند که تلاش تمامی بازیگران بزرگ حاضر در تنگنای فعلی عرضه‌ی نفت خام تجمیع شود.

اوپک پیشتر در مراسم CERA Week در هیوستون آمریکا، با تولیدکنندگان گاز شل آمریکا دیدار کرده بود، مراسمی که هر دو طرف  برای نخستین بار به منظور تبادل اطلاعات در آن حضور پیدا کرده بودند.

کشورهای عضو اوپک و 10 کشور غیراوپک توافق کردند تا تولید نفت خام را 1/8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و به تثبیت بازارها و قیمت‌های جهانی نفت کمک کنند، آن هم در اقدامی که به عقیده برخی کارشناسان ممکن است با افزایش تولید گاز شل از مسیر تعیین‌شده‌ی خود خارج شود.

این توافق که در روز 1 ژانویه و برای مدت 6 ماه منعقد شد، طی سالیان متمادی، تا پایان ماه مارس 2018 تمدید شده است. 

اصول اساسی مثبت

بارکیندو اذعان کرد که در پی انعقاد این توافق، اصول اصول اساسی مثبتی ایجاد شده است، همانطور که «کاهش بسیار چشمگیر سطح موجودی فروش» گواهی بر آن است.

او اشاره کرد: «ساختار بازار به وضعیت وارونگی تغییر کرده است و نگهداری محصولات در انبار دیگر مقرون به صرفه نیست.» «ما از سرعت و سطح پیشرفت روند توازن مجدد راضی هستیم.»

دبیر کل اوپک همچنین پیشبینی کرد که تقاضا در سال جاری به 1/5 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و در سال 2018 به 1/4 میلیون بشکه در روز برسد.

همزمان، اوپک در حال نزدیک شدن به هدف خود برای برگرداندن سطح ذخایر به متوسط پنج ساله است.

بارکیندو اظهار کرد از اوایل ماه ژانویه‌ که تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک بر سر کاهش تولیدات توافق کرده‌اند سطح ذخایر نفت خام به 171 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

پیش از این، سطح ذخایر نفت خام بالغ بر 340 میلیون بشکه بالاتر از میانگین جهانی پنج‌ساله بود.

این توافق با اجرایی شدن در ماه مارس، به منظور تعجیل در روند توازن مجدد بازار، تولیدکنندگان اوپک و 10 تولیدکننده‌ی غیراوپک که روسیه در صدر آنان است را ملزم به کاهش تولید جمعاً 1/8 میلیون بشکه در روز خواهد کرد. جلسه‌ی بعدی ائتلاف کشورهای اوپک/غیراوپک در 30 نوامبر در وین برگزار خواهد شد.

ارسال نظر