کد خبر : 40384

«ماریا» به شمال شرق دریای کارائیب نزدیک می شود؛

تاثیر پاییز و کاهش فعالیت پالایشگاه ها در بازار نفت

با آغاز فصل پاییز بسیاری از پالایشگاه ها فعالیت های تولیدی خود برای عملیات تعمیر و نگهداری را کاهش و یا متوقف می کنند که تأثیرقابل توجهی بر تعیین روند قیمت ها از خود بر جای خواهد گذاشت

تاثیر پاییز و کاهش فعالیت پالایشگاه ها در بازار نفت

پتروتحلیل- طی معاملات روز دوشنبه، شاهد تغییر چندانی درقیمت های جهانی نفت خام نبودیم. به گونه ای که قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در معاملات این روز با ۱۴سنت (۰/۳درصد) کاهش، بشکه ای ۵۵/۴۸ دلار تسویه گردید. قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اکتبر با ۲ سنت (۰/۴درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۹/۹۱ دلار قرار گرفت. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه نوامبر به ۵/۱۳ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت های جهانی نفت خام پس از ثبت افزایش ۵ درصدی خود طی هفته گذشته، دوشنبه آرامی را پشت سر گذاشت و شاهد تغییر چندانی در آن نبودیم. به نظر می رسد که معامله گران در حال ارزیابی پیش بینی های خود در ارتباط با پایبندی به توافقات صورت پذیرفته بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک و همچنین روند تولید نفت خام در ایالات متحده آمریکا برای تعیین مسیر معاملات خود طی روزهای آینده است.

گزارش منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز گذشته، نشان دهنده انتظارات برای افزایش احتمالی تولید ماهانه نفت شیل در این کشور به میزان ۷۹ هزار بشکه درروز در ماه اکتبر است. با این وجود، خبرها بیشتراز فراهم آمدن شرایط برای افزایش احتمالی بهای جهانی نفت خام در آینده ای نزدیک حکایت دارد. گزارشات نشان می دهد که اوپک همچنان بر پایبندی بر توافق صورت پذیرفته برای کاهش سطح تولید تأکید دارد . در این ارتباط، این سازمان در نظر دارد تا برای بررسی میزان پایبندی اعضاء این سازمان به تعهدات خود جلسه ای در روز جمعه با حضور وزرای نفت و انرژی کشورهای عضو و غیر عضو، برگزار کند.

از طرفی، شاهد اعلام شرایط فورس ماژور برای تحویل محموله های نفت خام Bonny light نیجریه به دلیل توقف جریان خط لوله NCTL توسط شرکت شل بودیم. با توجه به این که این کشور قبلاً اعلام کرد که تا رسیدن به ثبات درتولید و عادی شدن شرایط به توافق صورت پذیرفته برای کاهش تولید توسط اعضاء اوپک تن نخواهد داد، اعلام شرایط فورس ماژور اخیر موجب کاهش بیشتر احتمال پیوستن این کشور به این توافق خواهد شد.

علاوه بر این، با آغاز فصل پاییز بسیاری از پالایشگاه ها فعالیت های تولیدی خود برای عملیات تعمیر و نگهداری را کاهش و یا متوقف می کنند که تأثیرقابل توجهی بر تعیین روند قیمت ها از خود بر جای خواهد گذاشت. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، پالایشگاه های Phillips ۶۶ و Port Arthur عملیات تعمیر و نگهداری خود را در ماه جاری میلادی آغاز خواهند کرد.

همچنین از این موضوع نیز نباید غافل شد که بعد از طوفان هاروی هنوز بسیاری از پالایشگاه ها نتوانسته اند روند عادی تولید خود را از سر بگیرند. کما این که بر اساس گزارشات رسیده، طوفان دیگری به نام ماریا در حال نزدیک شدن به جزایر Leeward واقع در شمال شرق دریای کارائیب است. که هنوز برآوردی از تأثیرات آن منتشر نشده است.

ارسال نظر