کد خبر : 40378

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد؛

تعیین تکلیف تفاهم نامه ها با توتال و شل تا 3 ماه آینده

ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود که توتال و شل از مهم ترین این شرکت‌ها هستند

تعیین تکلیف تفاهم نامه ها با توتال و شل تا 3 ماه آینده

پتروتحلیل- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حالی امروز در نشست خبری خود اعلام کرد که هیچ گاه صادرات محصولات پتروشیمی به هیچ کشوری به مشکل نخورده است که در ماههای گذشته صادرات محصولات پتروشیمی به چین و بعضا ترکیه مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان ایجاد کرد.

وی در ادامه گفت: در خصوص چین هم فقط در پرداخت پول محصولات صادر شده مشکلاتی به وجود آمده بود که با رایزنی های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی این مشکلات مرتفع شد.

«مرضیه شاهدایی» همچنین از تعیین تکلیف چند سرمایه‌ گذاری‌ کلان خارجی در صنعت پتروشیمی ظرف سه ماه آینده خبر داد و گفت: ظرف سه ماه آینده تکلیف برخی از تفاهم نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی امضاء شده مشخص می‌شود که توتال و شل از مهم ترین این شرکت‌ها هستند.

وی افزود: نمایشگاه ایران پلاست یکی از مهمترین نمایشگاههایی است که در سطح کشور برگزار می شود و فرصت های اقتصادی متعددی را برای صنعتگران پلیمر ایجاد می کند.

وی افزود: هدف اصلی برگزاری نمایشگاه امسال این است که بتوانیم از این فرصت طلایی پسابرجام استفاده کنیم و علاوه بر انتقال دانش و فناوری های پیشرفته و جذب سرمایه گذاری، سهم اشتغال زایی را نیز در صنعت پتروشیمی بالا ببریم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "صنعت پتروشیمی صنعتی ارزش آفرین است"، گفت: صنعت پتروشیمی خود به تنهایی چندان اشتغال زا نیست اما با تکمیل زنجیره های ارزش و احداث مجتمع های پایین دستی و تکمیلی، اشتغال قابل توجهی ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: عمده ترین و پرکاربردترین محصولات پلیمری در جهان شامل انواع پلی اتیلن ها، پلی پروپیلن، پلی استایرن ها، پلی اتیلن ترفتالات، پلی وینیل کلراید، ABC، PBR، SBR و پلی کربنات است که در تولید این محصولات از مواد پایه پتروشیمی شامل الفین ها و آروماتیک ها به همراه مشتقات آنها استفاده می شود.

وی ادامه داد: مجموع ظرفیت تولید پلیمرهای عمده در جهان در سال گذشته 390 میلیون تن بوده که از این میزان، مقدار تولید محقق شده 304 میلیون تن بوده است.

شاهدایی بزرگترین مصرف کننده محصولات پلیمری جهان را کشور چین اعلام کرد و گفت: کشور چین سال گذشته با مصرف 113 میلیون تن بزرگترین مصرف کننده محصولات پلیمری بود و پیش بینی می شود که در طی سالهای آتی، بعد از چین، هند از بزرگترین بازارهای مصرف محصولات پلیمری باشد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "ظرفیت نصب شده محصولات پلمیری در ایران 8 میلیون و 399 هزار تن در سال است"، گفت: در سال گذشته در مجموع 6 میلیون و 133 هزار تن محصولات پلیمری در کشور به تولید رسید که برنامه ریزی شده تا در سال 96 در مجموع میزان تولید محصولات پلیمری در کشور به 7 میلیون و 444 هزار تن برسد.

وی افزود: از 6 میلیون و 133 هزار تن محصولات تولیدی پلیمری در سال گذشته در مجموع 3 میلیون و 413 هزار تن صادرات شد و بقیه به مصرف داخلی رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اذعان داشت: ارزش صادرات محصولات پلیمری ایران در سال گذشته 3 میلیارد و 413 میلیون دلار بود و برنامه ریزی شده تا در سال جاری به صادرات 3 میلیارد و 681 میلیون دلاری محصولات پلیمری برسیم.

شاهدایی تصریح کرد: پیش بینی ها حاکی از این است که ظرفیت تولید پلیمرها در سطح جهان در افق 1404 شمسی به بیش از 528 میلیون تن برسد که سهم خاورمیانه از این رقم فقط 11.5 درصد و سهم ایران 4.1 درصد خواهد بود.

وی افزود: برآوردها و برنامه ریزی ها نشان می دهد که ظرفیت اسمی تولید پلیمرها در ایران در افق 1404 به 21 میلیون و 391 تن در سال می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص شاخصه های برگزاری نمایشگاه ایران پلاست امسال گفت: شعار این نمایشگاه بهبود فضای کسب و کار در بین صنایع تکمیلی و پتروشیمی و پلاستیک کشور است و در این راستا حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه نسبت به قبل از برجام رشدی درصدی داشته به 524 شرکت رسیده است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات وصول پول صادرات محصولات پتروشیمی به چین تصریح کرد: هیچ گاه صادرات محصولات پتروشیمی به هیچ کشوری به مشکل نخورده است، در خصوص چین هم فقط در پرداخت پول محصولات صادر شده مشکلاتی به وجود آمده بود که با رایزنی های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی این مشکلات مرتفع شد و من مشکلی در این خصوص نمی بینم.

ارسال نظر