کد خبر : 40375

کاهش اثرات طوفان هاروی در بازار نفت

اثرات طوفان هاروی به عنوان یک عامل کوتاه مدت در حال برطرف شدن است و بازار توجه بیشتری به بهبود وضعیت بازار در هر دو سمت سازمان کشورهای صادرکننده نفت و آمریکا نشان می دهد. برای اوپک، گزارش ها حاکی از تقویت درصد پایبندی تولیدکنندگان طی ماه اوت است که به اعتبار آن در ماه های پیش رو اضافه می کند

کاهش اثرات طوفان هاروی در بازار نفت

پتروتحلیل- قیمت های نفت‌خام روز جمعه را بدون تغییر چندانی نسبت به روز قبل از آن به پایان رساندند، اما بیشترین افزایش هفتگی را از اواخر ماه ژوئیه تاکنون ثبت کردند که ناشی از انتظارات بازار برای تقویت تقاضای جهانی نفت‌خام و کاهش عرضه طی ماه گذشته بود. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس بدون تغییر نسبت به روز پنجشنبه، در قیمت ۴۹/۸۹ دلار تسویه شد. قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن ۱۵ سنت افزایش یافت (۰/۳ درصد) و با قیمت ۵۵/۶۲ دلار تسویه شد.

قیمت های نفت‌خام طی هفته گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافت. به طوری که نفت‌خام WTI از یک افزایش ۵/۱ درصدی برخوردار بود و نفت‌خام برنت نیز هفته را با افزایش قیمت ۳/۴ درصد به پایان رساند. بدین ترتیب، هر دو شاخص قیمت قویترین افزایش قیمت از هفته منتهی به ۲۸ ژوئیه تاکنون را ثبت کردند. این افزایش قیمت به دنبال راه اندازی مجدد پالایشگاه ها و سایر تأسیسات نفتی آمریکا پس از طوفان هاروی صورت گرفت.

اثرات طوفان هاروی به عنوان یک عامل کوتاه مدت در حال برطرف شدن است و بازار توجه بیشتری به بهبود وضعیت بازار در هر دو سمت سازمان کشورهای صادرکننده نفت و آمریکا نشان می دهد. برای اوپک، گزارش ها حاکی از تقویت درصد پایبندی تولیدکنندگان طی ماه اوت است که به اعتبار آن در ماه های پیش رو اضافه می کند. این موضوع، همراه با افزایش احتمال تمدید رسمی توافق نامه کاهش تولید باعث تقویت قیمت ها می شود.

سازمان IEA روز چهارشنبه گزارش کرد که عرضه جهانی نفت در ماه اوت کاهش یافته و پیش بینی خود از تقاضا در سال جاری را افزایش داد. از طرفی، کاهش مداوم تعداد دکل های حفاری در آمریکا امکان متوقف شدن روند صعودی تولید نفت‌خام آمریکا را افزایش داده است؛ کما این که تولید فعلی هنوز کمتر از سطح قبل از طوفان هاروی است.

شرکت بیکر هیوز در روز جمعه طی گزارشی اعلام کرد که تعداد دکل های حفاری فعال در آمریکا برای دومین هفته متوالی کاهش یافته و به ۷۴۹ حلقه رسیده است. مؤسسه وودمکنزی طی یادداشتی اعلام کرد که در صورت بروز یک برخورد نظامی در شبه جزیره کره، عملیات خطوط کشتیرانی که حمل و نقل یک سوم تجارت جهانی نفت‌خام را بعهده دارند اخلال ایجاد می شود و نیمی از ظرفیت پالایشی آسیا نیز با ریسک مواجه خواهد شد.

در عین حال، دیسکانت نفت‌خام WTI نسبت به برنت طی هفته گذشته کاهش یافت. اختلاف قیمت آنها در ماه های اخیر افزایش یافته و به نظر می رسید به تعادل جدید ۵-۴ دلار در هر بشکه برسد. بهبود قابل توجه فرصت اقتصادی آربیتراژ می تواند صادرات نفت‌خام آمریکا را به بیش از یک میلیون بشکه در روز طی چند هفته آینده افزایش دهد.

 

ارسال نظر