کد خبر : 40358

ممنوعیت استفاده از سوخت بنزین و گازوئیل در چین

طی سال گذشته، میزان مصرف بنزین چین به حدود ۲/۶۹ میلیون بشکه در روز و نیز سوخت دیزل و گازوئیل آن به ۳/۶۷ میلیون بشکه در روز رسید

ممنوعیت استفاده از سوخت بنزین و گازوئیل در چین

پتروتحلیل- چین برای نخستین بار ضرب الاجلی را برای ممنوعیت استفاده از خودروهای دارای سوخت دیزل و بنزین اعلام کرد.

Xin Guobin، معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، بدون ذکر جزئیات بیشترگفت : پکن در حال برنامه ریزی یک جدول زمانی برای ممنوعیت تولید و فروش چنین وسایل نقلیه ای به منظور کاهش آلودگی می باشد. بخش تولید خودرو چین افزایش یافته و تقریباً به حدود ۲۰۰ میلیون دستگاه در سال رسیده، اما این امر تلاشهای دولت را در جهت بهبود کارآیی استفاده از انرژی مورد تهدید قرار داده و تا سال ۲۰۳۰ به اوج آلودگی کربن می رسد.

طی سال گذشته، میزان مصرف بنزین چین به حدود ۲/۶۹ میلیون بشکه در روز و نیز سوخت دیزل و گازوئیل آن به ۳/۶۷ میلیون بشکه در روز رسید. هر چند همه این موارد تمام آن چیزی نیست که برای حمل و نقل جاده ای استفاده می شود، اما تغییر روند سوخت این کشور در حال حاضر بر روی تقاضای سوخت موتوری آن موثر بوده است. رشد آشکار مصرف بنزین چین – تولید پالایشگاهی منهای خالص صادرات - طی دوره ژانویه – ژوئن از ۶ درصد سال گذشته به ۲ درصد در سال جاری کاهش یافته است. علت آن هم طرح به اشتراک گذاری استفاده از دوچرخه و استقبال از فروش خودروهای الکتریکی (EV) یا هیبریدی بوده است.

چین در حال حاضر بزرگترین بازار EV جهان را در اختیار دارد و دولت این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تعداد خودروهای بدون انتشار آلاینده کربن را به پنج میلیون دستگاه برساند. جایگزینی بوسیله خودروهای جدید با افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی در سال جاری به ۸۳-۷۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید. دیگر کشورها نیز تاکنون جدول های زمانی مشخصی را برای ممنوعیت مصرف خودروهای با سوخت بنزین و سوخت دیزل اعلام کرده اند. دولت های انگلیس و فرانسه در سال ۲۰۴۰ این ممنوعیت را به اجرا خواهند آورد، در حالی که هند، نروژ، هلند و آلمان این اهداف را طی سالهای ۳۰ – ۲۰۲۵ عملی خواهند ساخت .

ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه دارای موتور احتراق سنتی باعث افزایش تقاضای فلزات سبک نظیر آلومینیم و منیزیم و به طور بالقوه جایگزینی فولاد در موتور این خودروها خواهد شد. ساخت یک وسیله نقلیه دارای قابلیت استفاده از انرژی نو به طور معمول نیازمند ۵۰۰ کیلوگرم آلومینیوم است که نسبت به ۱۲۷ کیلوگرم برای خودرو دارای سوخت بنزین یا سوخت دیزل قابل مقایسه می باشد. افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی می‌تواند باعث افزوده شدن به تقاضای برق چین شود، که با یک افزایش قابل توجه ۷/۸ درصدی طی دوره ژانویه - ژوئیه به رکورد ۲۶۶ تراوات ساعت رسید.

ارسال نظر