کد خبر : 40350

انتظار برای کاهش شکاف قیمتی نفت WTI و برنت

نفت‌خام برنت نیز قبل از این که قسمتی از افزایش قیمت بدست آمده را تا پایان روز جمعه از دست بدهد، هفته گذشته به بالاترین قیمت ۵ ماه اخیر رسیده بود. تحلیل گران انتظار دارند شکاف قیمتی WTI و برنت طی روزها و هفته های آینده کاهش یابد

انتظار برای کاهش شکاف قیمتی نفت WTI و برنت

پتروتحلیل- قیمت‌های نفت‌خام تحت تأثیر ارزیابی سرمایه گذاران از تأثیر طوفان ایرما بر تقاضای انرژی در فلوریدا و دامنه خسارت طوفان هاروی افزایش یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس با ۵۹ سنت افزایش (۱/۲درصد) در قیمت ۴۸/۰۷ دلار به ازاء هر بشکه تسویه شد. قیمت نفت‌خام برنت در بازار لندن نیز ۶ سنت افزایش یافت (۰/۱ درصد) و با قیمت ۵۳/۸۴ دلار در هر بشکه تسویه شد.

طبق گفته رئیس بخش بازارهای جهانی کالادر BNP Paribas، بازار همچنان در حال ارزیابی وسعت خسارت‌های وارد شده به پالایشگاه‌های نفت توسط طوفان هاروی است. همزمان، اثرات طوفان ایرما که طی تعطیلات آخر هفته گذشته با ساحل فلوریدا برخورد کرد نیز ارزیابی می‌شود.

تحلیل گران بانک گلدمن ساکس هم طی یادداشتی در روز دوشنبه اعلام کردند تأثیر منفی طوفان ایرما بر تقاضای نفت کمتر از طوفان هاروی که روز ۲۵ اوت با ساحل تگزاس برخورد کرد خواهد بود؛ چرا که مصرف سرانه تگزاس به دلیل تمرکز قابل توجه ظرفیت پالایشی و پتروشیمی در ساحل خلیج مکزیک تقریباً دو برابر ایالت فلوریدا است. در نتیجه، طوفان هاروی تأثیر منفی زیادی بر پالایشگاه‌ها و واحدهای اتیلن کراکر و تقاضای خوراک نفت‌خام و مایعات گازی آنها داشته است.

بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام WTI در روز جمعه تقریباً ۳ درصد کاهش یافت و اختلاف آن با نفت‌خام برنت به بیش از ۶ دلار رسید. به نظر تحلیل گران Commerzbank، قسمتی از این تفاوت می‌تواند به وسیله تقاضای کمتر نفت‌خام آمریکا طی چند هفته آینده توضیح داده شود؛ زیرا تعدادی از پالایشگاه‌ها در خلیج مکزیک تعطیل خواهند بود. این در حالی است که طرف تقاضا نیز در نتیجه خسارت‌های وارد شده توسط طوفان ایرما در فلوریدا آسیب دیده است.

نفت‌خام برنت نیز قبل از این که قسمتی از افزایش قیمت بدست آمده را تا پایان روز جمعه از دست بدهد، هفته گذشته به بالاترین قیمت ۵ ماه اخیر رسیده بود. تحلیل گران انتظار دارند شکاف قیمتی WTI و برنت طی روزها و هفته های آینده کاهش یابد. در عین حال، عربستان سعودی - بزرگترین صادرکننده نفت خام – روز یکشنبه اعلام کرد که وزیر انرژی این کشور و همتای ونزوئلایی وی در مورد امکان تمدبد توافق نامه کاهش تولید اوپک بعد از انقضای آن در مارس ۲۰۱۸ تبادل نظر کرده اند. تحلیل گران JBC Energy عقیده دارند که صحبت‌های فوق عامل حمایتی برای قیمت‌های نفت‌خام بوده است. سرمایه گذاران و تحلیل گران همچنین چشم انتظار گزارش ماهانه اوپک و آژانس بین المللی انرژی در روزهای سه شنبه برای اطلاع از آخرین وضعیت تولید اوپک و پیش بینی تقاضای جهانی نفت‌خام هستند. اداره کل اطلاعات انرژی آمریکا نیز گزارش ماهانه چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی را در روز سه شنبه منتشر می کند.

ارسال نظر