کد خبر : 40348

انتظار معامله گران نفتی از وضعیت بازار در سال ۲۰۱۸

اختلاف قیمت برنت برای نوامبر - دسامبر و دسامبر - ژانویه در حال معامله شدن با رقم پائینی از بکواردیشین است، در حالی که اختلاف قیمت ماهانه برای سایر ماه های سال ۲۰۱۸ ناچیز است

انتظار معامله گران نفتی از وضعیت بازار در سال ۲۰۱۸

پتروتحلیل-انتظار معامله گران نفتی از وضعیت بازار در سال ۲۰۱۸ بیشتر صعودی و یا حداقل کمتر نزولی است. همچنان که پالایشگاه های تگزاس پس از تعطیلی به خاطر طوفان عملیات خود را مجدداً آغاز می‌کنند، اختلاف قیمت زمانی نفت‌خام برنت نیز ضرب‌آهنگ یکنواخت خود از کانتانگو به بکورادیشین را بازیافته است. اختلاف قیمت برنت برای نوامبر - دسامبر و دسامبر - ژانویه در حال معامله شدن با رقم پائینی از بکواردیشین است، در حالی که اختلاف قیمت ماهانه برای سایر ماه های سال ۲۰۱۸ ناچیز است.

اختلاف قیمت زمانی ۶ ماهه اول برای اولین بار زمانی به بکواردیشین تغییر پیدا کرد که قیمت های نفت‌خام در ژوئیه ۲۰۱۴ شروع به کاهش کردند. اختلاف قیمت ها به صورت نزدیکی با درک معامله گران از تعادل عرضه - تقاضای بازار و تغییر در حجم ذخیره سازی نفت‌خام ارتباط دارند. وضعیت کانتانگو همراه با ذخیره سازی بالا یا در حال افزایش است، در حالی که بکورادیشین با ذخیره سازی پائین یا در حال کاهش مرتبط است. مشابه قیمت های تک محموله، اختلاف قیمت ها نیز می‌توانند با اختلال های کوتاه مدت که توسط رفتار جمعی معامله گران در انباشتن یا نقد کردن موقعیت های خرید و فروش ایجاد می‌گردد، دچار انحراف شوند.

زمانی که قیمت های نفت‌خام برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ کاهش یافت، ظهور ساختار بکواردیشین ضعیف و باثبات نشان داد که معامله گران یک بازار متعادل یا حتی یک کاهش باثبات در ذخیره سازی جهانی نفت‌خام را پیش بینی می‌کنند. کاهش اختلاف قیمت زمانی برنت پدیده تازه ای نیست. ضرب‌آهنگ برنت از کانتانگو به بکورادیشین، اگرچه ناپایدار، از اوایل سال ۲۰۱۵ و بویژه ۲۰۱۶ بوده است. قیمت های پائین ‌نفت‌خام منجر به رشد آهسته تر در تولید نفت‌خام و سریع‌تر در مصرف گردید که این امر به حذف مازاد عرضه و ایجاد تصور کمبود عرضه در آینده کمک کرد.

کاهش تولید سازمان یافته توسط اوپک و روسیه که در پایان سال ۲۰۱۶ اعلام شد، فرآیند تعادل مجدد بازار که از قبل شروع شده بود را تسریع نمود. تعهد عربستان سعودی به محدود کردن صادرات نفت که حتی در تابستان به میزان بیشتری صورت پذیرفت، در تعادل عرضه - تقاضا مؤثر بود. اما اختلاف قیمت زمانی برنت تنها نشانه تصور روند صعودی قیمت ها در میان معامله گران نفتی نبود، قیمت های فیوچرز نفت‎‌خام آمریکا که قرار است در سال ۲۰۱۸ تحویل داده شوند، در روزهای اخیر افزایش یافته و هم اکنون در بالاترین سطوح از ماه مه هستند. قیمت WTI strip برای سال ۲۰۱۸، که شاخصی برای برنامه های پوشش ریسک شرکت های نفت شیل آمریکاست، به میزان قابل توجهی افزایش یافته و از ۴۵ دلار در ماه ژوئن به ۵۰/۷۰ دلار رسیده است. می توان گفت اگر تصور معامله گران از بازار هنوز به طور دقیق صعودی نیست، حداقل پس از این دیگر نزولی نخواهد بود.

ارسال نظر