کد خبر : 40347

طوفان ایرما تولید نفت شیل را تهدید می کند

شرکت بیکر هیوز روز جمعه گزارش تغییر در تعداد دکل های حفاری را منتشر کرد که در آن تعداد دکل های حفاری آمریکا با ۳ واحد کاهش به ۷۵۶ دستگاه رسیده است. با توجه به این که گزارشات نشان می دهد که بیشترین تهدید طوفان ایرما متوجه بخش تولید نفت شیل در این کشور است

طوفان ایرما تولید نفت شیل را تهدید می کند

پتروتحلیل- بهای نفت خام در بازار های جهانی ، تحت تاثیر طوفان ایرما (Irma) و افزایش قابل توجه سطح موجودی ایالات متحده آمریکا در گزارش منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی این کشور(EIA)، افت قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. در نتیجه، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در این روز با ۷۱ سنت (۱/۳ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۵۳/۷۸ دلار قرار گرفت.

همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیز برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۶۱دلار (۳/۳ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۷/۴۸ دلار تسویه شد. بدین ترتیب، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه نوامبر به ۵/۷۲ دلار در هر بشکه رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در روز پنج شنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر کرد. دراین گزارش، میزان موجودی نفت‌خام در هفته منتهی به یک سپتامبر با ۴/۵۸ میلیون بشکه افزایش به ۴۶۲/۳۵۳میلیون بشکه رسید. موجودی نفت‌خام منطقه کوشینگ اوکلا هما نیز در هفته مورد بررسی ۰/۸میلیون بشکه افزایش یافته و به ۵۸ میلیون بشکه رسید.

از طرفی، میزان واردات روزانه نفت‌خام این کشور نیز در این گزارش با ۸۲۲ هزار بشکه کاهش، در سطح ۷/۰۸۳ میلیون بشکه در روز قرار گرفت . بر اساس این گزارش، میزان موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیردر هفته مورد بررسی به ترتیب ۳/۱۹۹ و ۱/۳۹۶میلیون بشکه کاهش یافته و در سطوح ۲۲۶/۷۳۸و ۱۴۷/۷۶۷میلیون بشکه قرار گرفتند.

ضریب بهره برداری پالایشی این کشور نیز تحت تأثیر طوفان هاروی با افت ۱۶/۹ درصدی از ۹۶/۶ درصد به ۷۹/۷ درصد رسید که بیشترین میزان کاهش از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ میلادی (بعد ازوقوع طوفان کاترینا ) بوده است.

قیمت نفت‌خام طی معاملات روز جمعه متأثر از طوفان ایرما و افزایش قابل توجه موجودی نفت‌خام ایالات متحده آمریکا با کاهش همراه بود، که البته نباید تداوم اثرات منفی طوفان هاروی بر تقاضای نفت‌خام از سوی پالایشگاه ها را در این افت قیمت نادیده گرفت. گزارشات حاکی از آن است که هنوز ۱۲/۸ درصد از ظرفیت پالایشگاهی این کشور متأثر از طوفان هاروی به مدار تولید بازنگشته اند . لازم به ذکراست که طوفان هاروی موجب تعطیلی یک چهارم پالایشگاه ها و کاهش ۸درصدی تولید نفت‌خام در ایالات متحده آمریکا شد.

براساس گزارشات، بر اثر وقوع طوفان ایرما، تقاضا برای سوخت از سوی ایالات شرقی آمریکا به شدت کاهش یافته که تشدید کننده روند کاهش قیمت های جهانی نفت‌خام طی چند روز گذشته بوده است. لازم به توضیح است که ایالت های فلوریدا ، کالیفرنیا و تگزاس سالانه در مجموع بیشترین مصرف بنزین نسبت به دیگر ایالات را به خود اختصاص می دهند.

از طرفی، خسارت های ناشی از طوفان هاروی که موجب تعطیلی بسیاری از پالایشگاه ها و اختلال در انتقال نفت‌خام از مسیر خطوط لوله شد، شرایط را برای افزایش موجودی نفت‌خام این کشور در هفته منتهی به اول سپتامبرکه بیشترین مقدار افزایش از ماه مارس را به ثبت رسانید، فراهم کرد. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که بازگشت شرایط به وضعیت عادی در بخش انرژی ایالات متحده آمریکا چند هفته به طول خواهد انجامید.

شرکت بیکر هیوز روز جمعه گزارش تغییر در تعداد دکل های حفاری را منتشر کرد که در آن تعداد دکل های حفاری آمریکا با ۳ واحد کاهش به ۷۵۶ دستگاه رسیده است. با توجه به این که گزارشات نشان می دهد که بیشترین تهدید طوفان ایرما متوجه بخش تولید نفت شیل در این کشور است، پیش بینی می شود در گزارشات بعدی این شرکت طی هفته های پیش رو شاهد افت بیشتری در تعداد دکل های فعال آن باشیم.

8 OIL1

ارسال نظر