کد خبر : 40345

کمبود محموله‌های وارداتی از آمریکا؛

قیمت پی وی سی را به بالای 1000 دلار کشاند

پیش بینی می‌شود بر اساس تحرکات جدی در سراسر دنیا، منابع اروپایی بیشتری نیز قیمت‌های بالای 1000 دلار در هر تن برای پی وی سی گرید k67 در این ماه اعلام کنند

 قیمت پی وی سی را به بالای 1000 دلار کشاند

پتروتحلیل- معامله‌کنندگان پی وی سی در ترکیه رفته‌رفته پس از تعطیلات طولانی به کار خود باز می‌گردند و ماه سپتامبر با روند افزایشی قیمت‌ها همراه بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، کاهش عرضه پی وی سی از سوی آمریکا که یکی صادرکنندگان مهم به ترکیه است تبدیل به دستور کار اصلی شده است، چراکه تولیدکنندگان پی وی سی به دنبال طوفان هاروی اعلام وضعیت اضطراری کردند.

پیش از تعطیلات، قیمت هر تن پی وی سی گرید k67 آمریکا  معادل 880 تا 920 دلار  (CIF ترکیه و مشمول6/5 درصد عوارض و 18/81درصد عوارض ضد دامپینگ) گزارش شد.

تاجران اظهار داشتند: «ممکن است این هفته از سوی عرضه‌کنندگان‌مان در آمریکا قیمت‌های تازه‌ای اعلام نشود.» یکی از معامله‌کنندگان اعلام داشت: «باخبر شدیم که قیمت‌های جدیدی از آمریکا معادل 950 دلار در هر تن با شرایط خرید FAS (تحویل کالا در بندر) هیوستون اعلام شده که این مسئله فروشندگان را مجبور می‌کند محصول خود را معادل حداقل 1010 تا 1020 دلار در هر تن (CIF ترکیه) بفروشند.»

و در اروپا نیز، پس از انجام یک معامله پی وی سی گرید k67 در آغاز هفته جاری از سوی یک خریدار بزرگ و در قیمت 980 دلار در هر تن، قیمت‌های ابتدایی سپتامبر از سوی یک تولیدکننده پی وی سی در اروپای غربی افزایش‌هایی نسبت به ماه آگوست به خود دید.

جدیدترین قیمت‌های (CIF) این تولیدکننده 1020 دلار در هر تن برای پی وی سی گرید k67، 1070 دلار در هر تن برای گرید k58 و 1100 دلار برای گرید k70 است. بررسی ها نشان می‌دهد قیمت‌های پی وی سی گرید k67 اروپایی برای اولین بار در شش ماه گذشته در ترکیه به بالای مرز 1000 دلار در هر تن بوده است. تبدیل‌کنندگان اظهار داشتند: «افزایش 30 یورو در هر تنی قراردادهای ماه سپتامبر اتیلن در اروپا و مسائل مربوط به طوفان هاروی در عرضه‌های اتیلن و پی وی سی به افزایش قیمت‌های پی وی سی کمک کرده است.»

پی وی سی گرید k67 مصری با افزایش 50 دلاری نسبت به ماه آگوست به قیمت 990 دلار در هر تن رسید. برای محموله‌های مشمول عوارض نیز، پی وی سی گرید k67 برزیلی از سوی یک تاجر، با 20 دلار افزایش همراه بود و به قیمت 940 دلار در هر تن (CRF، مشمول 5/6 درصد عوارض گمرکی) رسید. در این میان، پی وی سی گرید k67 کره‌ای با 40 دلار افزایش به 990 دلار در هر تن رسید (مشمول 1 درصد عوارض).

در بازار داخلی نیز قیمت‌های پی وی سی گرید k67 نسبت به دوره‌ی قبل از تعطیلات، با رشد همراه بوده و به قیمت 1210 تا 1240 دلار در هر تن (ex-warehouse ترکیه، نقد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده) رسید.

شرکت پتکیم قیمت‌های خود را در روز سه‌شنبه 25 دلار در هر تن افزایش داد. در مقایسه با افزایش قیمت‌های پلی پروپیلن و برخی فراورده‌های پلی اتیلن، این نخستین افزایش قیمت این تولیدکننده از اواسط ماه ژوئن به بعد است.

پیش بینی می‌شود بر اساس تحرکات جدی در سراسر دنیا، منابع اروپایی بیشتری نیز قیمت‌های بالای 1000 دلار در هر تن برای پی وی سی گرید k67 در این ماه اعلام کنند. با وجود این، تا الآن به نظر نمی‌رسد خریداران از وضعیت اخیر شوکه شده باشند.

یکی از تبدیل‌کنندگان گفت: «انتظار نداریم کمبود عرضه چندان طولی بکشد چراکه فروشندگان آمریکایی با آماده‌سازی تدارکات خود به زودی به بازار باز خواهند گشت.» در این میان، فروشندگان تایید کرده‌اند که به‌رغم کمبود عرضه، پیشنهادات زیادی از سوی خریداران وجود نداشته است، چراکه سکون بازار احتمالاً تا هفته‌ی آینده ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر