کد خبر : 40338

حاشیه سود مناسب پالایشی ها و چشم انداز تقاضای زمستانی آسیا

علی رغم افزایش قابل توجه در قیمت رسمی فروش، به نظر می رسد پالایشگران آسیایی همچنان مایل به برداشت نفت‌خام ها برای ماه نوامبر هم باشند تا بتوانند ذخیره لازم برای زمستان پیش رو را فراهم کنند

حاشیه سود مناسب پالایشی ها و چشم انداز تقاضای زمستانی آسیا

پتروتحلیل-  سود پالایشی مناسب در آسیا و همزمانی آن با کاهش صادرات نفت‌خام های خاورمیانه، نقش مهمی در افزایش قیمت رسمی فروش توسط تولیدکنندگان منطقه خلیج فارس دارد. شاهد ماجرا، اعلام قیمت رسمی فروش برای نفت‌خام های سبک و ترش توسط ADNOC، شرکت ملی نفت ابوظبی، است و نشان می دهد که این تولید کننده، از وجود تقاضای کافی برای نفت خام خود از سوی پالایشگران خاوردور در زمستان پیش رو اطمینان خاطر دارد.

یک هفته قبل از شروع معاملات فیزیکی برای برداشت در ماه نوامبر و به دنبال اعلام قیمت های رسمی توسط عربستان سعودی، ADNOC قیمت های رسمی فروش محمولات برداشتی در ماه اوت را افزایش داد. این شرکت OSP نفت‌خام های موربان و مخلوط داس برای ماه اوت را به ترتیب ۵۱/۶۰ و ۵۱/۲۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد که در مقایسه با متوسط قیمت پلاتس برای نفت‌خام دوبی در آن ماه، به ترتیب دارای حاشیه مرغوبیت ۱/۳۸ و ۰/۹۸ دلار به ازاء هر بشکه است. این قیمت ها در مقایسه با حق مرغوبیت همین نفت‌خام ها نسبت به دوبی در ماه ژوئیه، به ترتیب ۳۵ و ۴۰ سنت افزایش یافته اند. معامله گران نفتی می گویند بهبود چشمگیر در سود پالایشی فرآورده های سبک و میان تقطیر در منطقه آسیا، علت اصلی افزایش OSP همه نفت‌خام های خاورمیانه است.

قبل از ADNOC و در همین هفته، عربستان قیمت تمام نفت‌خام های خود برای برداشت در ماه اکتبر به مقصد آسیا را بین ۳۰ تا ۸۰ سنت در بشکه، در مقایسه با ماه سپتامبر افزایش داده بود. تحقیقات پلاتس قبل از اعلام قیمت ها نشان می داد که بازار انتظار دارد در واکنش به افزایش سطح تقاضا و سود پالایشی مناسب، ADNOC قیمت رسمی فروش محمولات ماه اوت را بین ۲۰ تا ۴۰ سنت در هر بشکه افزایش دهد. از طرفی، بازار آسیایی نفت‌خام در ماه های اخیر شاهد کاهش عرضه نفت‌خام توسط عربستان و امارات متحده عربی بوده و بنابراین، افزایش قیمت های رسمی توسط تولیدکنندگان برای جبران کاهش فروش، قابل پیش بینی و انتظار بوده است. به عقیده تولیدکنندگان نفت‌خام، افزایش قیمت رسمی در حالی که که نفت‌خام صادراتی به آسیا کم شده و سود پالایشی افزایش یافته، منطقی است.

حاشیه سود مناسب فرآورده، چشم انداز تقاضای زمستانی آسیا

علی رغم افزایش قابل توجه در قیمت رسمی فروش، به نظر می رسد پالایشگران آسیایی همچنان مایل به برداشت نفت‌خام ها برای ماه نوامبر هم باشند تا بتوانند ذخیره لازم برای زمستان پیش رو را فراهم کنند.

آنها امیدوارند که تقاضای قوی تر برای سوخت های زمستانی و سود پالایشی مناسب برای نفتا و بنزین، پرداخت قیمت بالاتر برای نفت‌خام های سبک را جبران کند. آمار پلاتس نشان می دهد که در حالیکه برای ماه ژوئیه کراک نفت گاز ماه دوم نسبت به نفت‌خام دوبی به طور متوسط ۱۲/۲۲ دلار در هر بشکه بوده است، این رقم در ماه اوت به رقم بی سابقه ۱۳/۲۳ دلار طی دو سال گذشته رسیده بوده است. این شاخص برای برش سوخت جت و نفت سفید، رکورد ۹ ماهه را شکسته و از عدد ۱۱/۹۶ دلار در ماه ژوئیه به ۱۲/۹۸ دلار در ماه اوت رسیده بود.

همین وضعیت در مورد برش های سبک نفت‌خام هم صادق است و برای نفتا از منفی ۲/۱۶ دلار در ماه ژوئیه به منفی ۰/۳۱ دلار افزایش یافت که بالاترین سطح از ماه فوریه تاکنون است. این عدد در آن ماه به طور متوسط ۰/۳۷ دلار ارزیابی گردیده بود. همه اینها نشان می دهد که چشم انداز کوتاه مدت فرآورده ها خوب است و برای بلند مدت تر هم زمستان تقویت کننده است، گاز مایع صرف سوخت زمستانی خواهد شد و در نتیجه تقاضا برای نفتا و سود پالایش آن رو به بهبود است.

کاهش جریان آربیتراژ نفت‌خام آمریکا - آسیا

معامله گران نفت‌خام شمال آسیا می گویند که وقوع طوفان هاروی می تواند به نفع عرضه کنندگان نفت خاورمیانه عمل کند. به طوری که خریداران سنتی نفت‌خام سبک و شیرین آمریکا در آسیا ممکن است به دلیل مشکلات لجستیکی پیش آمده برای این محموله ها، تمایل کمتری به معاملات آربیتراژ آمریکا - آسیا نشان دهند. گزارش های پلاتس نشان می دهد که برخی پالایشگاه ها در شمال شرق آسیا و هند، در ماه گذشته منتظر تأخیر حداکثر دو هفته ای در برنامه تحویل محمولات نفت‌خام Eagle Ford برای ماه های سپتامبر و اکتبر بوده اند. اگر چه اعلام شده است که تولید نفت‌خام های آمریکا در ساحل خلیج مکزیک و در میادین دریایی آسیب دیده، به تدریج و از این هفته آغاز خواهد شد اما پالایشگران آسیایی همچنان نگران تأخیر در دریافت نفت‌خام می باشند، که علت اصلی آنها مسائل عملیاتی در بنادر خسارت دیده خواهد بود.

ارسال نظر