کد خبر : 40337

مذاکره آرامکو با چین برای توسعه فعالیت های پائین دستی

استان Yunnan فاقد نفت‌خام است و برنامه واردات روزانه ۱۶۰ هزار بشکه این استان جهت تحویل طی سپتامبر و اکتبر نشان می دهد که این پالایشگاه احتمالاً در ماه های خیلی پیش از این به ظرفیت اسمی خود رسیده است

مذاکره آرامکو  با چین برای توسعه فعالیت های پائین دستی

پتروتحلیل- شرکت نفت دولتی عربستان سعودی (آرامکو) در حال مذاکره با مقامات محلی دولتی چین به منظور توسعه فعالیت های خود در بخش پایین دستی در استان های Fujian و Yunnan میباشد. شرکت آرامکو فعالانه به دنبال خرید سهام پالایشگاه Anning با ظرفیت ۲۶۰ هزار بشکه درروز واقع در استان Yunnan که در مالکیت شرکت دولتی CPC و در آستانه شروع فعالیت تجاری خود است می باشد .

بر اساس اعلام مدیر اجرایی بخش آسیایی شرکت آرامکو، سرمایه گذاری در پالایشگاه Anning از منظر سرمایه گذاری استراتژیک نگریسته می شود و بخشی از جریان سرمایه گذاری دو جانبه بین چین و عربستان سعودی و در راستای چشم ‌انداز ۲۰۳۰ عربستان و طرح ابتکاری "کمربند و جاده" چین می باشد. ریاض با امید به جذب مشارکت کنندگان چینی به عنوان بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ در حال آماده سازی آرامکو برای عرضه عمومی سهام (IPO) در سال ۲۰۱۸ است. شرکت آرامکو در ماه مارس سال۲۰۱۱ میلادی به منظور عرضه نفت خام به پالایشگاه Anning و تملک ۳۹ درصد از سهام این پالایشگاه که با هدف پالایش نفت خام ترش و متوسط عربستان طراحی شده بود، اقدام به امضاء توافق نامه ای در این خصوص کرد.

با این حال، هیچ گونه پیشرفت اساسی در سرمایه گذاری از جانب عربستان سعودی از آن زمان تا کنون در این پروژه صورت نپذیرفت. در عین حال، شرکت پتروچاینا نزدیک به ۴/۵ میلیارد دلار در ساخت این پالایشگاه سرمایه گذاری کرد. آرامکو امیدوار است که قرارداد سرمایه گذاری مشترک با CNPC افزایش سالیانه ۶۰ تا ۶۵ درصدی در ایستگاه های خرده فروشی سوخت به منظور توسعه اقتصادی استان Yunnan به دنبال داشته باشد و موجب حمایت از یکپارچگی بخش حمل و نقل بین استان Yunnan و جنوب شرق آسیا گردد. پالایشگران چینی در گذشته عدم تمایل شدید خود در اشتراک دسترسی به بازارهای خرده فروشی با سرمایه گذاران خارجی را نشان داده اند. قبل از ساخت پالایشگاه و در زمانی که دو طرف آخرین مذاکرات خود را انجام می دادند، شرکت پتروچاینا در رابطه با واگذاری هر گونه سهم بازار دچار تردید بود.

پتروچاینا مالک حدود ۹۰۰ واحد خرده فروشی در جنوب شرق چین می باشد. آرامکو همچنین خواهان مشارکت با CNPC در پالایشگاه Anning در غرب چین، به منظور فعالیت در پروژه های پتروشیمی این کشور می باشد. براساس اعلام آرامکو، توسعه بخش پتروشیمی این پالایشگاه با پیوستن به مجموعه جهانی پتروشیمی آرامکو موجب حمایت از برنامه استان Yunnan برای توسعه پارک صنعتی خواهد شد و به عنوان یک مرکز تولید هدفمند درجنوب شرق آسیا عمل خواهد کرد.

آرامکو در نظر دارد تا در نزدیکی تأسیسات پالایشی و پتروشیمیایی Fujian (که شرکت آرامکو مالک ۲۵ درصد سهام آن نیز می باشد) واقع در ساحل شرقی شهر Xiamen، یک مرکز توزیع محصولات پتروشیمی احداث کند. سهم واردات چین از نفت‌خام عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱ میلادی به حدود ۱۱ درصد کاهش یافت. اما آغاز به کار پالایشگاه های جدید و بزرگ در این کشور که جهت مصرف انواع نفت‌خام عربستان سعودی طراحی شده اند، می تواند این کاهش را جبران نماید. توسعه پالایشگاه Huizhou با ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز واقع در جنوب استان Guangdong توسط شرکت دولتی CNOOC نیز در راستای مصرف نفت‌خام عربستان سعودی بوده و اولین محموله نفت‌خام خود را در ماه مه دریافت کرد.

شرکت آرامکو در اواسط ماه مه به منظور ساخت مشترک مجتمع جدید Panjin در استان Liaoning اقدام به امضاء توافق نامه ای با شرکت Norinco نمود که امکان پالایش روزانه ۳۰۰ هزاربشکه نفت‌خام و تولید ۱ میلیون تن اتیلن در سال را فرآهم می آورد. آرامکو همچنین در کنار شرکت اکسون موبیل با شرکت سینوپک در پالایشگاه Fujian با ظرفیت ۲۸۰ هزار بشکه در روز مشارکت دارد. داده های ردیابی کشتی ها نشان می دهد که آرامکو طی ماه های اوت و سپتامبر روزانه ۷۰-۶۰ هزار بشکه نفت‌خام به بندر Kyaukpyu واقع در میانمار ارسال کرده است.

در این بندر، نفت‌خام به خط لوله ای که از میانمار می گذرد و از شهر مرزی Ruili (به سمت پالایشگاه Anning) وارد چین می شود تزریق می شود. همچنین، این داده ها نشان می دهد که روزانه۶۰ هزار بشکه دیگر از نفت‌خام عمان و ۳۰۰ هزار بشکه در روز از نفت خام ترش و متوسط Upper Zakum در ماه اوت روانه بندر Kyaukpyu شده است. استان Yunnan فاقد نفت‌خام می باشد و برنامه واردات روزانه ۱۶۰ هزار بشکه این استان جهت تحویل طی سپتامبر و اکتبر نشان می دهد که این پالایشگاه احتمالاً در ماه های خیلی پیش از این به ظرفیت اسمی خود رسیده است.

ارسال نظر