کد خبر : 40333

افزایش شدید تفاوت قیمت رسمی فروش نفت‌خام عربستان به مقصد آسیا؛

خریداران آسیایی غافلگیر شدند

این افزایش تفاوت قیمت به طور خاص برای نفت خام های سبک تر بیشتر بود. اواخر روز دوشنبه آرامکو قیمت های رسمی فروش تمام نفت‌خام های خود را که در ماه اکتبر به مقصد آسیا بارگیری می شوند، بین ۳۰ تا ۸۰ سنت نسبت به قیمت های سپتامبر افزایش داد

خریداران آسیایی غافلگیر شدند

پتروتحلیل- خریداران آسیایی دیروز به دنبال افزایش شدید تفاوت قیمت رسمی فروش نفت‌خام عربستان به مقصد آسیا با شاخص قیمت نفت عمان -دوبی که توسط شرکت آرامکو برای محموله های بارگیری شده در ماه اکتبر منتشر شد، غافلگیر شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»،  این افزایش تفاوت قیمت به طور خاص برای نفت خام های سبک تر بیشتر بود. اواخر روز دوشنبه آرامکو قیمت های رسمی فروش تمام نفت‌خام های خود را که در ماه اکتبر به مقصد آسیا بارگیری می شوند، بین ۳۰ تا ۸۰ سنت نسبت به قیمت های سپتامبر افزایش داد.

معامله گران هفته پیش به خاطر ساختار قوی تر بازار دوبی و همچنین حاشیه سود فرآورده های نفتی، منتظر افزایش قیمت های رسمی فروش آرامکو بین ۲۰ تا ۵۵ سنت برای محموله های ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر بودند. آنها همچنین انتظار داشتند نفت‌خام های سبک تر عربستان به خاطر تقویت کرک فرآورده های سبک و میان تقطیر، افزایش قیمت بیشتری نسبت به نفت‌خام های سنگین تر داشته باشد.

یکی از معامله گران نفت‌خام شمال شرق آسیا اظهار داشته است که قیمت های تعیین شده رسمی فروش نفت‌خام عربستان (مخصوصاً نفت‌خام Arab Extra Light) بسیار بالاست و بیشتر از حد مورد انتظار می باشد. اگر چه قیمت رسمی فروش نفت‌خام Arab Light نیز بالاست ولی قیمت نفت‌خام Arab Extra Light متعجب کننده است. شرکت آرامکو میزان حق مرغوبیت قیمت رسمی فروش نفت‌خام Arab Extra Light برای بازار آسیا را با ۸۰ سنت افزایش، در بالاترین حد خود در هفت ماه اخیر یعنی ۱/۴۰ دلار در هر بشکه، تعیین کرد.

تفاوت قیمت رسمی فروش ماه اکتبر Arab Super Light و Arab Light به ترتیب ۷۰ و ۵۵ سنت در هر بشکه، افزایش یافت و بدین ترتیب، حق مرغوبیت Arab Super Light به بالاترین حد خود در هفت ماه گذشته یعنی ۴ دلار در هر بشکه و حق مرغوبیت Arab Light به بالاترین حد خود در ده ماه گذشته یعنی ۳۰ سنت در هر بشکه نسبت به شاخص عمان - دوبی بالغ گردید. به گفته یکی از معامله گران نفت‌خام در سنگاپور، برخی مردم معتقدند افزایش قیمت تنها به خاطر بالا بودن کرک هاست. معامله گر دیگری خاطر نشان کرد که با وجود اینکه کرک ها بسیار خوب است، ولی من معتقدم قیمت نفت خام Arab Extra Light به میزان ۲۰ سنت بالاتر از سطح انتظاری است. داده های پلاتس نشان داد که کرک قیمت ماه دوم گازوئیل و سوخت جت در مقابل قیمت سوآپ نفت‌خام دوبی در کل ماه اوت به ترتیب به بالاترین حد خود طی دو سال اخیر یعنی ۱۳/۲۳ دلار در هر بشکه و بالاترین حد خود در ۹ ماه اخیر یعنی ۱۲/۹۸ دلار در هر بشکه بوده که این مقادیر در ماه قبل به ترتیب ۱۲/۲۲ و ۱۱/۹۶ دلار در هر بشکه بوده است.

به طور مشابه برای کرک فرآورده های سبک، کرک قیمت ماه دوم نفتا در مقابل قیمت سوآپ نفت‌خام دوبی نیز به طور متوسط برای ماه اوت ۳۱- سنت بوده و نسبت به ماه ژوئیه که این مقدار ۲/۱۶- دلار در هر بشکه بوده، افزایش داشته است. در ماه اوت، کرک نفتا به بالاترین حد خود از ماه فوریه که به طور متوسط ۳۷ سنت در هر بشکه بود، صعود نمود. به گفته یکی از معامله گران نفت‌خام شمال شرق آسیا، افزایش غیر قابل انتظار قیمت های رسمی عربستان به نفع سایر نفت‌خام ها مثل نفت‌خام های ADNOC است، به طوری که تقاضای این نفت‌خام را افزایش خواهد داد.

نفت‌خام دیگری که از شرایط فعلی منتفع خواهد شد، Murban است؛ اگر چه برخی معتقدند که منتفع شدن سایر نفت‌خام های سبک خاورمیانه از این شرایط، بستگی به رقابتی تر بودن آنها خواهد داشت. باید دید که آیا قیمت نفت‌خام های ADNOC رقابتی تر خواهد بود یا اینکه قیمت آنها مطابق با قیمت های رسمی فروش عربستان تعدیل خواهد شد. آرامکو تفاوت قیمت های رسمی فروش نفت‌خام های Arab Heavy و Arab Medium را به ترتیب ۳۰ و ۳۵ سنت در هر بشکه برای ماه اکتبر افزایش داده است، به طوری که دیسکانت قیمت نفت‌خام Arab Heavy نسبت به شاخص عمان - دوبی به بالاترین حد خود در سه سال و نیم اخیر یعنی ۱/۶۵ دلار در هر بشکه رسیده است و دیسکانت نفت‌خام Arab Medium نیز به بالاترین حد خود در ده ماه گذشته یعنی ۵۵ سنت در هر بشکه نسبت به شاخص عمان - دوبی بالغ شده است.

به گفته معامله گران، تعدیلات قیمتی در راستای انتظارات بازار بوده اما قیمت نفت‌خام های سبک بسیار گران به نظر می رسد. بنابراین، انتظار می رود نخست تقاضای نفت‌خام های ترش سنگین و متوسط بازار بیشتر باشد و سپس تقاضا به سمت نفت‌خام های ترش سبک بازار حرکت نماید. وی اضافه کرد، شرایط فعلی قیمت Arab Medium و ارزش سایر نفت‌خام های ترش متوسط، به نفع قیمت نفت‌خام سبک بصره عراق در بازار تک محموله است. به نظر می رسد ماه قوی دیگری پیش روی نفت‌خام های خاورمیانه قرار دارد.

ارسال نظر