کد خبر : 40314

افزایش قیمت ها در بازار بطری ترکیه ادامه یافت

در ترکیه، فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات نسبت به قیمت های بالایشان در این هفته مقاوم بودند. بالا رفتن قیمت ها در چین و همینطور روند صعودی در بازار صنایع بالادستی این امر را تقویت کرد. بعلاوه، فصل اوج مبادلات برای این محصول در ترکیه هنوز در جریان است

افزایش قیمت ها در بازار بطری ترکیه ادامه یافت

پتروتحلیل- افزایش قیمت ها در بازار پلی اتیلن ترفتالات ترکیه در فصل اوج مبادلات این محصول ادامه یافت.

به گزارش «پتروتحلیل»، در ترکیه، فروشندگان پلی اتیلن ترفتالات نسبت به قیمت های بالایشان در این هفته مقاوم بودند. بالا رفتن قیمت ها در چین و همینطور روند صعودی در بازار صنایع بالادستی این امر را تقویت کرد. بعلاوه، فصل اوج مبادلات برای این محصول در ترکیه هنوز در جریان است؛ همراه با وضعیت مطلوب تقاضا و شرایط آب و هوایی که پیش بینی ها در مورد کاهش تدریجی قیمت ها همزمان با پایین رفتن تقاضای محصولات نهایی که بطور سنتی در این بازه زمانی رخ می دهد را خنثی کرد.

در بازار واردات، قیمت های این محصول برای اکثر صادرکنندگان ثابت بودند درحالیکه پیشنهادهای شرکت های مالزیایی و پاکستانی نسبت به هفته گذشته 10 تا 20 دلار افزایش یافتند. به این ترتیب، قیمت های پلی اتیلن ترفتالات مالزیایی 1040 تا 1050 دلار در هر تن (CIF، بدون عوارضِ و نقد) بوده و پلی اتیلن ترفتالات پاکستانی با 20 دلار افزایش 1050 دلار در هر تن (CIF، مشمول 3 درصد عوارض گمرکی، نقد) پیشنهاد شده است.

با این حال، لیست قیمت های برخی از تولیدکنندگان داخلی پلی اتیلن ترفتالات ثابت و بین 1220 تا 1250 دلار در هر تن (نقد) و 1270 تا 1300 دلار در هر تن (FD و ex-warehouse ترکیه، 90 روز تأخیر در پرداخت، بدون مالیات بر ارزش افزوده) قرار داشتند. قیمت های پلی اتیلن ترفتالات نگهداری شده در داخل همچنان بین 1170 تا 1220 دلار در هر تن (ex-warehouse). یک خریدار در حجم کم گفته است: «ما به خرید برای نیازهای روزمره‌مان ادامه می دهیم.»

یک تولیدکننده داخلی اظهار داشته است: «ممکن است کاهش قیمت ها دیرتر از آنچه انتظار داشتیم رخ بدهد زیرا تقاضا همچنان بالا است. بعلاوه، ما باتوجه به فروش همه محصولات‌مان، بهبودی در وضعیت برای کوتاه مدت متصور نیستیم. ما فروش سپتامبر خود را کامل کرده ایم؛ با این وجود هنوز می توانیم سفارشات در حجم کم را قبول کنیم. فقط قراردادهای نقدی را منعقد می کنیم و نسبت به قیمت های‌مان موضعی قوی داریم.»

در سایه مشکلات عرضه، افزایش قیمت خوراک و وضعیت امیدبخشِ تقاضا، معامله کنندگان پلی اتیلن ترفتالات جَوی افزایشی را برای این بازار پیش بینی می کنند. عرضه در بازار اروپا پایین است که این امر ممکن است توجه صادرکنندگان را به خود جلب کند. در اروپا، احتمال می رود قیمت های خوراک مجددا افزایش یابد؛ باتوجه به اینکه قیمت های نفت خام حول مرز 50 دلار در هر بشکه و بالاتر از آن تغییر می کند. پیش بینی می شود تعطیلی کارخانه های مونو اتیلن گلیکول در سرتاسر دنیا نیز موجب بالا رفتن قیمت ها شود؛ باتوجه به اینکه قیمت های مونو اتیلن گلیکول در بازار نقدی (CFR، چین) هم اکنون افزایش هفتگی در حدود 30 تا 35 دلاری را نشان می دهد.

ارسال نظر