کد خبر : 40305

شوک عراق به بازار نفت آسیا

سومو، شرکت دولتی بازاریابی و صادرات نفت خام عراق، با اعلام اینکه از ژانویه سال ۲۰۱۸ به جای استفاده از قیمت های پلاتس، نفت خام سبک بصره را بر اساس قیمت فیوچرز نفت خام عمان در بورس دوبی (DME) تعیین خواهد کرد، موجب شگفتی و تعجب معامله گران نفتی شد

شوک عراق به بازار نفت آسیا

پتروتحلیل- پیشنهاد عراق برای تغییر روش قیمت گذاری نفت خام های خود، با مقاومت و ابراز نگرانی پالایشگران آسیایی در مورد ریسک اختلاف زمانی بین دوره قیمت گذاری و دوره تحویل مواجه شده است.

سومو، شرکت دولتی بازاریابی و صادرات نفت خام عراق، با اعلام اینکه از ژانویه سال ۲۰۱۸ به جای استفاده از قیمت های پلاتس، نفت خام سبک بصره را بر اساس قیمت فیوچرز نفت خام عمان در بورس دوبی (DME) تعیین خواهد کرد، موجب شگفتی و تعجب معامله گران نفتی شد. این تصمیم، قیمت گذاری روزانه حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام ارسالی به آسیا را تحت تأثیر قرار خواهد داد که عمدتأ به چین، هند و کره جنوبی ارسال می شود.

در روش جدید، قیمت نفت خام بصره، بر اساس متوسط ماهانه قیمت فیوچرز نفت خام عمان در معاملات روزانه بورس دوبی، و دوره قیمت گذاری دو ماه قبل از ماه برداشت خواهد بود. برای مثال، قیمت نفت خام عراقی برای برداشت در ماه اکتبر بر اساس قیمت های معاملاتی بورس برای قراردادهای فیوچرز نفت خام عمان در ماه اوت تعیین خواهد گردید، در حالی که خریداران باید تا نیمه ماه سپتامبر منتظر اعلام سومو بمانند که آیا با درخواست آنها برای خرید موافقت شده است یا نه. این بلاتکلیفی، عملاً مدیریت ریسک (هجینگ) قیمتهای آتی را بسیار مشکل و هزینه های آنرا بالا خواهد برد.

مؤسسه سنگاپوری Strong Petroleum معتقد است "این تغییر قابل توجه است و نه تنها توسط تولید کنندگان خلیج فارس، بلکه توسط همه فعالین بازار زیر نظر گرفته خواهد شد". بخش اقتصاد انرژی دانشگاه بریتانیایی Surrey معتقد است " این تلاش برای استفاده از قیمت های بورس دوبی، به علت مسائل فنی، ممکن است اختلالاتی را در پی داشته باشد". یک پالایشگر آسیایی هم به رویترز گفته است که "آنها از این تصمیم حمایت نخواهند کرد" و می گوید "عراق ابتدا باید برنامه و روش عرضه را اصلاح نماید و سپس پایه قیمت گذاری را تغییر دهد". به گفته این معامله گر نفتی، در حالی که سایر تولید کنندگان منطقه همانند عربستان، کویت و ایران نفت خام های خود را بر اساس قیمت های ماه برداشت [براساس ارزیابی پلاتس] قیمت گذاری می کنند، تصمیم عراق در مورد تغییر دوره قیمت گذاری موجب خواهد شد که امکان مقایسه ارزش نفت خام بصره با سایر نفت خام ها برای پالایشگران از بین برود.

در واکنش، یک مقام نزدیک به سومو می گوید عراق به اجرای تصمیم خود مصمم است و انتظار بر این است که نگرانی های مطرح شده توسط پالایشگران را بر طرف نماید، و ممکن است اختلاف بین دوره قیمت گذاری و دوره برداشت را به یک ماه تغییر دهد. اطلاعات رویترز نشان می دهد که در حدود ۸۰ درصد نفت خامی که بر اساس قراردادهای آتی عمان در بورس DME قیمت گذاری می شوند به مقصد چین بارگیری می شود. به همین دلیل، معامله گران معتقدند که بورس دوبی صرفاً منعکس کننده اقتصاد و عوامل بنیادی چین - و نه همه کشورهای آسیایی - است.

اگر چه سومو در مورد علت تصمیم خود هیچ توضیحی نداده است، اما آمار نشان می دهد که طی دوره مارس -ژوئیه سال جاری، متوسط قیمت نفت خام آتی عمان در بورس دوبی، ۳ دلار بالاتر از ارزیابی پلاتس از متوسط قیمت نفتخام های عمان و دوبی بوده است که پایه قیمت گذاری نفت خام های منطقه هستند. البته بعضی معامله گران با توجه به آزادی مقصد نفت خام بصره، در صورت قیمت گذاری بر اساس قرارداد فیوچرز عمان در بورس دوبی، از این تصمیم استقبال کرده اند. چرا که با اطلاع قبلی از قیمت آن، می توانند با مقایسه قیمت ها در مناطق مختلف، مقصد نفت خام برداشتی را خود تعیین نمایند. پلاتس، مؤسسه پیشتاز در زمینه قیمت گذاری معاملات فیزیکی نفت خام در سرتاسر جهان، هنوز به این تغییر سیاست دومین تولید کننده بزرگ سازمان اوپک واکنشی نشان نداده است.

ارسال نظر