کد خبر : 40299

آغاز فعالیت ها پس از افزایش قیمت پلی اتیلن در دالیان چین

روند روبه افزایش پلی اتیلن در چین طی هفته جاری سرعت گرفت و رشد قیمت‌ها در بازار معاملات آتی باعث آغاز فعالیت‌های خرید شد

آغاز فعالیت ها پس از افزایش قیمت پلی اتیلن در دالیان چین

پتروتحلیل- افزایش قیمت‌های پلی اتیلن در بازار معاملات آتیِ دالیان باعث آغاز فعالیت‌های خرید در بازار چین شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، روند روبه افزایش پلی اتیلن در چین طی هفته جاری سرعت گرفت و رشد قیمت‌ها در بازار معاملات آتی باعث آغاز فعالیت‌های خرید شد؛ خصوصاً در میان تاجران و پیش از فصل اوج تولیدات محصولات نهایی. قیمت‌های اتیلن بالاتر از قیمت‌های کلی پلی اتیلن وارداتی باقی ماند که این امر نشان می دهد تولیدکنندگان دارای مجمتمع های پتروشیمیِ یکپارچه می‌توانند با نگه داشتن تولیدات پلی اتیلن خود و فروش اتیلن به جای آن سودهای قابل توجهی کسب کنند.

در بازار واردات، بازه کلی قیمت‌های پلی اتیلن معادل 1190 تا 1240 دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سبک، 1100 تا 1170 دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سبک خطی و معادل 1130 تا 1180 دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین خطی اعلام شد (همگی CIF، نقد) و نشان دهنده افزایش هفتگی حدود 5 تا 20 دلاری در هر تن بود. در میان این بازه‌های قیمتی، قیمت‌های محصولات خاورمیانه‌ای معادل 1220 تا 1230 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک و 1130 تا 1160 برای پلی اتیلن سبک خطی و پلی اتیلن سنگین خطی اعلام شدند اما منابع ایرانی، برزیلی و هندی قیمت‌های بهتری را اعلام کردند.

تاجری اظهار داشت: «در بحبوحه‌ی قیمت‌های بالا در بازار معاملات آتی و قیمت‌های بالای اتیلن، تقاضا از آغاز این هفته به روال قبل بازگشته است. مصرف‌کنندگان نهایی کمی نسبت به افزایش سریع قیمت ها مقاومت نشان می‌دهند، اما باورمان بر این است که آن‌ها نهایتاً قیمت‌های بالا را می‌پذیرند چراکه فصل رونق معاملات در حال نزدیک شدن است.» تاجر دیگری خاطرنشان کرد عمده‌ی تبدیل‌کنندگان نیازهای خود را از بازار داخلی برطرف کرده‌اند، جایی که قیمت‌های مناسب‌تری ارائه می شود. او همچنین گفت: «خریدارانی که واردات پلی اتیلن را تامین می‌کنند همان‌هایی هستند که صادرات مجدد انجام می‌دهند.»

در داخل چین، قیمت‌های پلی اتیلن بازار داخلی روند بازار معاملات آتی را دنبال کرد و بازه‌ی کلی قیمت‌ها نشانگر افزایش هفتگی تا حدود 40 دلار در هر تن بودند. در 24 آگوست، در بازار معاملات آتی بورس کالای دالیان، قیمت پلی اتیلن سبک خطی به صورت هفتگی تا 48 دلار در هر تن افزایش یافت. چندین فروشنده اظهار داشتند: «اگرچه تبدیل‌کنندگان آن‌چنان مایل به پرداخت قیمت‌های افزایش یافته اخیر نیستند، اما ما معتقدیم روند خریدهای محتاطانه تا ماه سپتامبر ادامه خواهد داشت.»

انتظار می‌رود تا زمانی که بازار معاملات آتی روند خریدها را فعال نگه دارد، قیمت‌های پلی اتیلن روند فعلی‌شان را ادامه دهند. همچنین بازار پلی اتیلن همچنان تحت فشار سنگین از جانب قیمت‌های بالای اتیلن باقی می‌ماند، در حال حاضر اتیلن با قیمت110 تا 120 دلار در هر تن، بیشتر از سطح متوسط قیمت‌های وارداتی پلی اتیلن سنگین خطی و فیلم پلی اتیلن سبک خطی، معامله می‌شود. چند معامله‌کننده تا همین حالا گزارش کرده‌اند برخی تولیدکنندگان آسیاییِ پلی اتیلن قصد دارند در ماه سپتامبر در مجتمع های یکپارچه‌ی خود به جای پلی اتیلن، اتیلن تولید کنند و این مسئله ممکن است در آینده‌ی نزدیک باعث کمبود عرضه پلی اتیلن در این منطقه شود.

ارسال نظر