کد خبر : 40294

رشد 20 دلاری قیمت پلی اتیلن سبک ایرانی در بازار ترکیه؛

انتظار افزایش قیمت پلی اتیلن در ماه سپتامبر

نتظار داریم در اثر فشار وارده از جو افزایشی قیمت پلی اتیلن در بازار چین، ما نیز شاهد افزایش قیمت در ماه سپتامبر باشیم و تولیدکنندگان قادر خواهند بود به سودهای بیشتری دست پیدا کنند

انتظار افزایش قیمت پلی اتیلن در ماه سپتامبر

پتروتحلیل- خریداران پلی اتیلن ترکیه با نزدیکی عید حاشیه نشین شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، تبدیل‌کنندگان پلی اتیلن در ترکیه رفته‌رفته از بازار خارج می‌شوند، چراکه تنها چند روز تا شروع تعطیلات طولانی عید باقی مانده است. تولیدکنندگان در خاورمانه اعلام قیمت‌های خود را تا بعد از پایان تعطیلات، حدوداً پنجم سپتامبر، به تعویق انداختند.

فروشندگان گزارش دادند: «انتظار داریم در اثر فشار وارده از جو  افزایشی قیمت پلی اتیلن در بازار چین، ما نیز شاهد افزایش قیمت در ماه سپتامبر باشیم و تولیدکنندگان قادر خواهند بود به سودهای بیشتری دست پیدا کنند.

در بازار واردات، قیمت‌های پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم ایران به افزایش 20 دلاری رسید و معادل 1220 تا 1230 دلار در هر تن قیمت گذاری شد، قیمت فیلم پلی اتیلن سبک خطی کلاس c4 (بدون افزودنی) 1130 تا 1150 دلار در هر تن، 1120 تا 1150 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین خطی گرید فیلم و 1130 تا 1140 دلار در هر تن برای پلی اتیلن گریدِ قالب بادی اعلام شد (CPT/FCA، مشمول 6/5 درصد عوارض). خوشبینی تاجران برای افزایش قیمت در مدتِ پس از تعطیلات با شک و تردید برخی نیز روبه‌رو شد که می‌گفتند: «تقاضا مشخص خواهد کرد که آیا فروشندگان می‌توانند به افزایش قیمت مورد نظرشان برسند یا خیر.»

قیمت‌های پلی اتیلن مصری به صورت چشمگیری افزایش یافت و به 1270 دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سبک خطی، 1280 دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین خطی، 1200 دلار در هر تن برای گرید تزریقی و 1250 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین گرید پایپ 80 رسید (همگی FCA و معاف از مالیات). برخی خریداران این افزایش قیمت‌ها را تایید کردند اما اظهار داشتند که چنین قیمت‌هایی در هنگام معامله کم می‌شوند.

اگرچه تاجران از کمبود تمایل به خرید محموله‌های‌شان ابراز نارضایتی کرده‌اند، آن ها برای فروش محصولات‌شان تلاش بیش از حد نداشته و اظهار داشتند: «نسبت به تقاضای پس از تعطیلات خوشبین هستیم و معتقدیم بازار نهایتا باید افزایش قیمت‌های ما را بپذیرد.»

همانطور که در تحلیل قبلی‌مان پیشبینی کردیم، شرکت پتکیم قیمت‌های خود را برای پلی اتیلن سبک و برخی گریدهای پلی اتیلن سنگین خطی خود را 15 تا 35 دلار در هر تن افزایش داد. بازه قیمت‌ها در بازار داخلی 1560 تا 1610 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک، 1465 تا 1510 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی، 1450 تا 1500 دلار در هر تن برای فیلم پلی اتیلن سنگین خطی و 1460 تا 1470 دلار در هر تن برای پلی اتیلن گریدِ قالب بادی (شامل مالیات بر ارزش افزوده) بودند. پلی اتیلن سنگین خطی، به مدد افزایش تقاضا و کاهش میزان عرضه فوری در هفته‌های اخیر، رشد بیشتری داشته است.

به لحاظ دورنمای قیمت، قرار است قیمت‌های جدید پلی اتیلن پس از تعطیلات اعلام شوند و انتظارات گسترده بر این است که افزایش‌های جدیدی از سوی تولیدکنندگان اعلام شود. با توجه به فشار افزایشی فعلی از سوی بازار چین، افزایش جهانی قیمت اتیلن و احتمال افزایش قیمت قراردادهای اتیلن اروپا (C2) برای ماه سپتامبر، این پیش بینی نیز قوت می‌گیرد. با این حال، خریداران ترک اصرار دارند تنها افزایش‌های مختصر قابل قبول هستند و اظهار می‌دارند: «اگر برخی محصولاتی که تاخیر داشتند وارد بازار شوند، ممکن است عرضه تا آینده‌ی نزدیک و تا قبل از تغییر جهت حرکت قیمت‌ها در ماه اکتبر تا نوامبر، درخواست‌های افزایش قیمت را تعدیل و کنترل کند.

*تحلیل‌های هفتگی ترکیه به علت تعطیلات عید قربان در تاریخ 29 آگوست لغایت 5 سپتامبر منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر