کد خبر : 40246

بهینه سازی ظرفیت تولید کودهای شیمیایی در چین

انجمن تولید کودهای نیتروژنه چین اعلام کرده است که احتمالاً حدود 13 میلیون تن در سال از ظرفیت تولید این محصول طی سال های 2020-2015 تعطیل خواهد شد

بهینه سازی ظرفیت تولید کودهای شیمیایی در چین

پتروتحلیل-زهرا نیک بخش جهرمی*: بسته شدن برخی کارخانه های تولید کود شیمیایی چین می تواند پروژه های جدیدی را به ارمغان آورد.

به گزارش «پتروتحلیل» و به نقل از  Integer Research، وزارت صنعت و تکنولوژی چین (MIIT) برنامه تحقیقاتی خود را با هدف بهینه سازی ظرفیت تولید کود در این کشور اعلام کرده است.

در بخشی از این برنامه آمده است که تکنولوژی های قدیمی تولید کود این کشور، بسته شده اما تکنولوژی های جدید و پیشرفته، به سوی تولید و توسعه تشویق خواهند شد. بر این اساس در صورتی که مالکان صنایع، تمایل به تغییر تکنولوژی های منسوخ داشته باشند، دولت چین در جهت ساخت و توسعه تکنولوژی های پیشرفته کمک مالی خواهد کرد.

طبق گزارش انجمن صنعت کود فسفات چین، حدود 3 میلیون تن در سال از ظرفیت تولید فسفات در طی سال های 2020-2016 بسته خواهد شد. همچنین انجمن تولید کودهای نیتروژنه چین اعلام کرده است که احتمالاً حدود 13 میلیون تن در سال از ظرفیت تولید این محصول طی سال های 2020-2015 تعطیل خواهد شد.

بر اساس برنامه تحقیقاتی (MIIT)، این گونه پیش بینی شده است که علی رغم متوقف شدن کارخانه های قدیمی، در صورتی که تشویق و کمک های مالی برای جایگزینی توسعه ظرفیت های جدید صورت گیرد، حجم کل تولید اسمی کود، به طور قابل توجهی تغییر نخواهد کرد.

به طور کلی، آن دسته از تولیدات کود که طبق برنامه می بایست متوقف شوند، عمدتاً در شهر های مرکزی یا نزدیک به مناطق مسکونی واقع شده اند. این پلنت ها بدلیل غیر اقتصادی بودن و جنبه های زیست محیطی نیاز است که به مکان دیگری منتقل شوند.

طبق برنامه تحقیقاتی (MIIT) این واحدهای عملیاتی می توانند از نظر فناوری ارتقا یافته و یا به ظرفیت های بالاتر توسعه یابند. به علاوه اینکه دولت بابت این جابجایی، کمک مالی ارائه خواهد نمود.

از آنجایی که بخش کود در چین، هدف اصلی ثبات قیمت های داخلی کود و حمایت از منافع کشاورزان را در نظر دارد، بعید به نظر می رسد که این کشور سیاست هایی را دنبال کند که منجر به کاهش قابل توجه ظرفیت تولید کود و به دنبال آن تاثیر منفی بر پایداری قیمت و در دسترس بودن آن شود.

* مرکز پژوهش پتروشیمی شیراز

ارسال نظر