کد خبر : 40228

نگاهی به صنعت کودهای کندرها در چین

کود با پوشش گوگردی بزرگترین تولید را در چین دارد. شرکت Hanfeng Group نماینده و اولین شرکت فعال و ترویج دهنده کودهای کندرها در چین است. این شرکت 5 شرکت زیر مجموعه در Jiangsu، Shanxi، Shandong و Heilongiang دارد

نگاهی به صنعت کودهای کندرها در چین

پتروتحلیل- زهرا نیکبخش*: چین مطالعه کودهای کندرها (Slow Release) را از دهه 1970، حدود 20 سال پس از دیگر کشورهای توسعه یافته، آغاز کرد. پس از دهه 2000 کودهای کندرها در چین به سرعت رشد کرد. امروزه مصرف کودهای آهسته رهش، حدود یک سوم کل مصرف جهان را نشان می دهد.

در چین 5 تکنولوژی اصلی برای این گونه کودها به نام های پوشش گوگردی، پوشش مهار شده ( Inhibited)، پوشش رزینی، پوشش نمک معدنی و اوره فرمالدئید وجود دارد.

کود با پوشش گوگردی بزرگترین تولید را در چین دارد. شرکت Hanfeng Group نماینده و اولین شرکت فعال و ترویج دهنده کودهای کندرها در چین است. این شرکت 5 شرکت زیر مجموعه در Jiangsu، Shanxi، Shandong و Heilongiang دارد. با این حال رشد بازار کود با پوشش گوگردی بعد از سال 2015 به واسطه افزایش هزینه های ناشی از قیمت بالای گوگرد محدود شده است. قیمت های کود با پوشش گوگردی حدود 44-30 دلار (RMB300-200) بر تن بیشتر از قیمت کود معمولی می باشد. نیاز بازار در سال های اخیر حدود 300 هزار تن بوده است.

کود مهار شده (Inhibited) از نظر میزان تولید در بین کودهای کندرها، دومین رتبه را در چین دارد. این نوع محصول در دو دسته با نام های Urease inhibitor و Nitrification Inhibitor قرار می گیرد. شرکت های نمایندگی این نوع کود Shikefeng و Stanley می باشند. کود مهار شده اوره آز(Urease) ارزان ترین کود کندرها در چین بوده که فقط حدود 30-15 دلار (RMB200-100) برتن بیشتر از کودهای عادی قیمت دارد. شمال شرق چین بزرگترین منطقه مصرف کننده کود مهار شده با مصرف 200 هزار تن در سال است.

اوره – فرمالدئید اولین کود کندرها با تولید در مقیاس صنعتی در جهان است. با این حال بازار این محصول در چین تا اوایل دهه 2010 چندان رونقی ندارد. شرکت Sumitomo در آن زمان تنها بازیگر اصلی در این حوزه بود. بعد از 2015، حجم بازار این محصول بهبود یافته به حدود 100 هزار تن افزایش یافت. کود اوره فرمالدهید در جنوب چین در استان هایی مانند Guangdong  و Fujian بسیار محبوب است.

کود با پوشش رزین، گران قیمت ترین کود پوششی در سراسر جهان است. قیمت های فروش آن حدود 148-118 دلار( RMB1000-800) بر تن بیشتر از کود معمولی با محتوای مشابه است. Kingenta،Morth و SHikefeng از شرکت های نماینده این حوزه در چین می باشند. حجم بازار کود با پوشش رزین حدود 50 هزار تن بوده است.

کودهای با پوشش معدنی ثبت اختراع دانشگاه ژنگزو (Zhengzhou) بوده و مواد پوششی آنها نمک های معدنی نظیر منیزیوم آمونیوم فسفات می باشد. کود پوشش داده شده با نمک های معدنی بیشتر حاوی عناصر مغذی است و آلودگی در خاک ایجاد نمی کند. با این حال بازده پوشش دادن آن پایین بوده و نمی توان این کود را در مقیاس بزرگ تولید کرد. به طور کلی، قیمت کود با پوشش معدنی حدود 89-74 دلار (RMB800-500) برتن بالاتر از کود معمولی است. تولید هر دو نوع کود پوششی رزین و مواد معدنی به آرامی افزایش یافته و فروش سالانه آن به حدود 50 هزار تن رسیده است.       

* مرکز پژوهش پتروشیمی شیراز

ارسال نظر