کد خبر : 40225

افزایش عرضه اوپک مانع رشد قیمت ها

حاشیه سود پالایشی در بازار جهانی همچنان در حال بهره مندی از تعطیلی بزرگترین پالایشگاه اروپا، تاسیسات Pernis شرکت شل با ظرفیت ۴۰۴ هزار بشکه در روز، است

 افزایش عرضه اوپک مانع رشد قیمت ها

پتروتحلیل-قیمت های نفت خام در پایان یک روز معاملاتی همراه با نوسان مجدداً خود را بازیافت، در حالی که معامله گران از یک طرف با کاهش کمتر از انتظار ذخیره سازی نفت خام و از طرف دیگر با افزایش تقاضای داخلی آمریکا مواجه بودند. بدین ترتیب قیمت WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه سپتامبر با ۴۳ سنت افزایش (۰/۹ درصد) در قیمت ۴۹/۵۹ دلار تسویه شد. قیمت برنت نیز در بازار ICE با ۵۸ سنت افزایش (۱/۱ درصد) در قیمت ۵۲/۳۶ دلار تسویه شد.

قیمت نفت خام در ابتدا پس از انتشار گزارش EIA مبنی بر کاهش ۱/۵ میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت خام در هفته گذشته کاهش یافت، زیرا براساس نظرسنجی وال استریت ژورنال از تحلیل گران، به طور میانگین یک کاهش ۳/۱ میلیون بشکه ای مورد انتظار بود. ولی پس از آن، با توجه به افزایش تقاضای آمریکا مجدداً افزایش پیدا کرد. طبق گزارش EIA، ضریب بهره برداری از ظرفیت پالایشی به ۹۵/۴ درصد افزایش یافت و خوراک پالایشی نیز با ۱۲۳ هزار بشکه افزایش به ۱۷/۴ میلیون بشکه رسید. این در حالی است که انتظارات حاکی از آن بود که ۰/۲ دصد کاهش یافته و به ۹۴/۱ درصد برسد. بعلاوه، موجودی ذخیره سازی بنزین ۲/۵ میلیون بشکه کاهش یافت؛ در حالی که پیش بینی ها یک کاهش ۵۰۰ هزار بشکه ای را نشان می داد و تقاضا نیز به رکورد ۹/۸ میلیون بشکه در روز رسید.

2 oil

حاشیه سود پالایشی در بازار جهانی همچنان در حال بهره مندی از تعطیلی بزرگترین پالایشگاه اروپا، تاسیسات Pernis شرکت شل با ظرفیت ۴۰۴ هزار بشکه در روز، است. گزارشها نشان می دهد که مشکل پیش آمده در زودترین زمان ممکن تا اواسط اوت برطرف خواهد شد. درجه API نفت خام مورد استفاده در پالایشگاههای آمریکا طی ماه مه به ۳۲/۰۵ رسید که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۱ است و ۰/۴۵ نیز از سال گذشته بالاتر است. از نظر سود پالایشی، این موضوع می تواند درصد استحصال فرآورده های سبک را در مقایسه با فرآورده های میان تقطیر تحت تاثیر قرار دهد. اما استحصال فرآورده های میان تقطیر پالایشگاههای آمریکا (برای سوخت جت و نفت گاز/دیزل) طی ماه مه در سطح بالایی باقی ماند، در حالی که استحصال بنزین به میزان قابل توجهی کمتر از حداکثر سال گذشته بود.

در حال حاضر، تغییر API می تواند به آسانی تحت تاثیر تغییرات عملیاتی، نظیر تغییر نقطه برش، قرار گرفته باشد.در حالی که تقاضای قوی در آمریکا باعث حمایت قیمت ها در بازار شده است، معامله گران اظهار داشتند که افزایش عرضه اوپک مانع از افزایش قیمت بیشتر شده است. اطلاعات معاملاتی رویترز نشان می دهد که حجم محمولات ارسالی نفت خام توسط اوپک و روسیه، به استثناء خط لوله، طی ماه ژوئیه به رکورد ۳۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ رسید که بالاتر از رقم ۳۰/۵ میلیون بشکه در روز مربوط به ماه ژانویه است.

بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس اوایل هفته اعلام کرد که صنعت نفت به صورت موفقیت آمیزی خود را با قیمت نفت حدود ۵۰ دلار در هر بشکه تطبیق داده است. قرار است کشورهای عضو اوپک جهت بررسی تعهدات اعضاء برای کاهش تولید توافق شده، یک نشست دو روزه طی هفته آینده در ابوظبی داشته باشند.

2 oil-1

ارسال نظر